مجله تاپ‌ناز‌

راهکار اعتماد سازی در روابط عاطفی و جلب اطمینان

اساس هر رابطه اعتماد است، که در نتیجه آن ارتباطی محکم به وجود می آید. اعتماد، ایمانی است که به فردی دارید که همیشه شما را دوست دارد، به شما وفادار می ماند، آدم امنی است و بهترین ها را برای شما می خواهد.

اگر اعتماد وجود نداشته باشد، روابط نمی توانند پیشرفت کنند و به سطح بالاتری برسند. همچنین اعتماد باعث درک بهتر و احترام متقابل می شود و کمک می کند که منطقی تر به مسائل بپردازیم و روابط پایدارتری داشته باشیم.

اعتماد سازی در روابط عاطفی

هنگامی که اعتماد از بین می رود، رابطه به شدت مخرب، آشفته و ناکارآمد می شود و نتایج آن می تواند فاجعه آمیز باشد. توجه داشته باشید که اعتماد به تنهایی به وجود نمی آید و از هر دو طرف تلاش جدی می طلبد.

در این مقاله قصد داریم که در مورد اعتماد سازی در رابطه عاطفی راهکار هایی را خدمت شما ارائه دهیم.

به قول های خود پایبند باشد

همیشه سعی کنید آنچه را که وعده داده اید، انجام دهید. از خرید یک بستنی تا برنامه ریزی سفر یا تعهد های بزرگ تر و جدی تر زندگی، هر چیزی را که به همسرتان وعده می دهید حتما عملی کنید.

لازم نیست به خواسته های عجیب و غریب و غیر منطقی که او مطرح می کند جواب مثبت دهید. سعی کنید فقط چیزهایی را بپذیرید که توان انجام دادن آن ها را دارید و هرگز برای شاد کردن و خوشحال کردن همسرتان قولی ندهید که نمی توانید انجام دهید.

راهکار اعتماد سازی در روابط عاطفی و جلب اطمینان

راستگو باشید

صادق و روراست باشید، خودتان باشید و دروغ نگویید چون دیر یا زود ممکن است حقیقت آشکار شود و این باعث می شود که اعتماد طرف مقابل خدشه دار شود و خودتان نیز حس بدی به خود و زندگی مشترک تان پیدا می کنید.

همچنین سعی کنید که به جای پیامک یا صحبت تلفنی، درباره موضوعات مهم حضوری صحبت کنید، چون پیام ها ممکن است اشتباه تفسیر شوند. صحبت رو در رو راحت تر است چون می توانید مقاصد، احساسات و زبان بدن یکدیگر را درک کنید. ارتباط موثر عنصر مهمی در ایجاد اعتماد است.

اشتباهات خود را بپذیرید و عذرخواهی کنید

ممکن است اشتباهی از شما سر بزند، آن را بپذیرید و به همسرتان نشان دهید که پشیمان هستید و برای جبران آن تلاش می کنید. سعی کنید اشتباهات خود را پنهان نکنید و نپوشانید، با این کار وضعیت بدتر می شود. اگر خیانت کرده اید، احساسات شریک زندگی تان را بپذیرید و عذرخواهی کنید.

همچنین مسئولیت کاری را که انجام داده اید به عهده بگیرید و تمام تلاش خود را برای نشان دادن عشق و حفظ رابطه خود انجام دهید. از معذرت خواهی کردن نترسید و به خاطر غرورتان همه چیز را خراب نکنید. البته مهم تر از این عذر خواهی اولیه، نشان دادن حس پشیمانی در رفتار های شماست. سپس با اعمال خود نشان دهید که سخت پشیمان هستید، اجازه دهید همسرتان تغییری در نگرش شما ببیند. همچنین شما همسرتان را وقتی اشتباهی مرتکب شد، ببخشید.

رابطه تان را در اولویت قرار دهید

به هر چیزی به اندازه اهمیت بدهید. به همسرتان نشان دهید که اولویت شماست و با در نظر گرفتن افکار و عقاید او تلاش کنید که بهترین کارتان را انجام دهید تا احترام و عشق لازم را به او بدهید.

این به این معنی نیست که تمام زندگی خود را فراموش کنید و فقط به همسرتان فکر کنید. اما سعی کنید زمان و انرژی محدود خود را بر اساس اولویت به کار هایتان اختصاص دهید تا به او اطمینان بدهید که بیشترین زمان و انرژی شما صرف رابطه تان می شود و برای شما بسیار مهم است.

علاقه خود را نشان بدهید

سعی کنید همیشه نشان دهید که شریک عاطفی برای شما مهم و جذاب است، احساسات خود را با او در میان بگذارید و به او اجازه بدهید بفهمد چقدر برای شما مهم و با ارزش است و چقدر او را دوست دارید. این را می توانید به شکل کلامی یا رفتاری نشان دهید. مثلا در موقعیت های مختلف ابراز علاقه و محبت کنید.

بنابراین علایق او را شناسایی کنید و به جزئیات رفتارهایش توجه کنید. نشان دهید که او برایتان با دیگران فرق دارد و نظرش برای شما مهم است. ابراز نکردن علاقه ممکن است این شبهه را به وجود بیاورد که شما به او علاقه مند نیستید.

مطلب مشابه: روش های استحکام رابطه + نکات کلیدی برای عمق بیشتر رابطه

شنونده خوبی باشید

یکی از اصول ایجاد اعتماد این است که شنونده خوبی باشید و بدون هیچ گونه قضاوت گوش دهید. مثلا هنگامی که همسرتان شروع به صحبت می کند با او تماس چشمی برقرار کنید، تایید کنید و سر تکان دهید و در صورت نیاز، لبخند بزنید.

افراد برای احساس امنیت و اعتبار نیاز دارند احساس کنند که به خوبی شنیده می شوند. همسرتان نیز در مقابل به شما در زمان صحبت کردن به خوبی گوش می دهد.

نگرانی ها، نیاز ها و ترس های خود را بیان کنید

هر کسی ترس ها، نگرانی ها ، نیاز ها و رویا ها هایی دارد. صمیمیت مشترک در یک رابطه مهم است، بنابراین در مورد احساسات و افکار درونی تان با شریک زندگی خود صحبت کنید. برای داشتن یک رابطه خوب هر فردی لازم است احساس امنیت کند و خودش را بیان کند. اگر شک و تردیدی دارید یا احساس نا امنی می کنید، ترس یا نگرانی در مورد رابطه خود را با همسرتان مطرح کنید.

مهم است که شما نیاز های خود را به روشنی و با احترام بیان کنید، در غیر این صورت حس منفی ای که در درون شما است، می تواند احساس بی اعتمادی و سردی به طرف مقابل بدهد. همسرتان را محرم اسرار خود بدانید و اجازه ندهید فکر کند دیگر دوستش ندارید. اعتماد حسی دو طرفه است شما به همسرتان اعتماد کنید تا او هم به شما اعتماد کند.

به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید

هر فردی حریم خصوصی دارد و احترام به آن ضروری است. در مورد مرز های یکدیگر صحبت کنید، آن ها را به خوبی بشناسید و رعایت کنید.

برای ارتباط بر پایه اعتماد این خط قرمز ها باید جدی گرفته شوند. اگر شما به همسرتان اعتماد دارید، پس دیگر مشکلی باقی نمی ماند و اگر احساس می کنید که چیزی تغییر کرده و باعث شده است که اعتماد شما به او کم شود، می توانید با ذکاوت زندگی مشترک تان را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید سپس تعارف را کنار بگذارید، مفصل و شفاف با هم ضحبت کنید و تصمیمی جدی برای ادامه زندگی تان بگیرید.

کنترل گری، حس آزادی را در رابطه می گیرد. مدام در تعقیب و گریز بودن و به عرصه خصوصی زندگی اش مثل تلفن همراه یا صندوق ایمیل او سر زدن به او این حس را می دهد که مدام تحت نظر است. او هم مانند تمام انسان ها حق داشتن حریم خصوصی و احساس آزادی را دارد.

راهکار اعتماد سازی در روابط عاطفی و جلب اطمینان

احتیاجات همسر خود را برآورده کنید

گاهی شاید همسرتان به شما چیزی نگوید که چه چیزی نیاز دارد تا احساس بهتری داشته باشد، با حضور کنار همسرتان و تعامل با او و همکاری در برآورده کردن احتیاجات او می توانید از تعهد پیوسته خود، به او قوت قلب دهید.

زندگی بسیار پر مسئولیت است اما در هر صورت سعی کنید احتیاجات او را رفع کنید تا اعتماد او را جلب کنید. همیشه سعی کنید مواظب او باشید تا بفهمد که در کنار او هستید.

از یکدیگر حمایت کنید

وقتی یک مشکل مطرح شد، با یکدیگر به عنوان شریک زندگی، همکاری کنید تا مشکل حل شود. این کار نه تنها باعث سالم تر شدن رابطه تان می شود، بلکه همسرتان می فهمد که می تواند روی شما حساب باز کند.

علایق او را بشناسید، به حرف هایش گوش دهید، همیشه به دنبال سرزنش کردن او نباشید و در روز های سخت زندگی به کمک او بیایید. وقتی که از شریک زندگی خود حمایت می کنید، او می خواهد چیز های جدیدی را امتحان کند و در پذیرش ریسک تردید ندارد. اگر کسی ببیند که همسرش با تمام جدیت از او در مقابل دیگران البته در مواقعی که حق با اوست حمایت می کند، اعتمادش به او جلب می شود.

همراه و همدل یکدیگر باشید

با شریک زندگی خود همدلی کنید، نیاز های او را درک کنید و آن ها را برطرف کنید. همراهی یعنی رسیدن به احساس مشترک در موقعیت های مختلف زندگی. همدلی و همراهی برای یک زن بسیار مهم است. شاید در مواقعی حق با او نباشد اما شما می توانید به صحبت های او گوش دهید ، او را درک کنید و همدلی خود را به او نشان دهید. این کار به او امنیت عاطفی می دهد.

کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید

کلمات بسیار قدرتمندند. کلماتی که شما انتخاب می کنید، می توانند تاثیر عمیقی داشته داشته باشند. انتقادات به ما حس منفی می دهند و اعتماد به نفسمان را کم می کنند. کلمات تهاجمی ما را خشمگین می کنند، کلمات امن ما را راحت می کنند و به ما احساس امنیت و اطمینان خاطر می دهند. با نهایت احترام با او صحبت کنید و به ارتباطات غیر کلامی توجه کنید.

مطمئن شوید که تن صدای شما، زبان بدن و حالت های صورت شما همه چیز را همانند گفتار انتقال می دهند و از دایره ادب خارج نشوید ، اگر شریک زندگی تان پیام های متضاد شما می فرستد ، فرض نکنید که او نیت های بدی دارد. پیش فرض منفی نداشته باشید و او را متهم نکنید. اگر دلیل کاری را نمی دانید فقط از او بپرسید و کاری کنید در حضور شما با احساس امنیت صحبت کند.

مطلب مشابه: چگونه با جنس مخالف رابطه برقرار کنیم و موفق شویم؟

صادق باشید

نداشتن صداقت ، باعث از بین رفتن تعهد و اعتماد بین زوجین می شود. در نقطه مقابل اگر بین زن و شوهر صداقت وجود داشته باشد، روابط بین آن ها صمیمانه تر و عمیق تر می شود. برای همه افراد این موضوع بسیار مهم است که بتوانند به شریک زندگی شان اعتماد کنند و بر صحت حرف های همسرشان اطمینان داشته باشند.

صداقت در زندگی به معنای در میان گذاشتن اتفاقات و مسائل با شریک زندگی است و ابزاری است که شما را مطمئن می کند از اینکه همسرتان می داند شما سعی در فریب دادن او ندارید. سپس می تواند بدون ترس به حرف های شما اعتماد کند. سعی کنید هم در مورد موضوعات خوب و هم در موضوعاتی که حل آن ها دشوار است، صادق باشید. صداقت باعث آرامش در زندگی زناشویی می شود و شما را به یکدیگر نزدیک تر می کند.

برای یکدیگر وقت بگذارید

توجه به یکدیگر و وقت گذاشتن برای هم به استحکام رابطه شما کمک می کند. هیچ رابطه ای نمی تواند بدون وقت گذاشتن طرفین برای یکدیگر دوام بیاورد و موفق باشد بنابراین هر روز برای یکدیگر وقت بگذارید، با هم غذا بخورید، هر هفته با هم بیرون بروید، با هم فیلم ببینید یا اینکه در مورد موضوعات ساده روزمره با هم گفتگو کنید. حضور مداوم شما به همسرتان این حس را می دهد که از همه لحظات زندگی شما با خبر است و بر همه چیز مسلط است.

این مسئله نمی تواند خود به خود پیش برود و نیاز به برنامه ریزی دارد. این که شما در طول روز به همسرتان پیامک بزنید یا با او تماس بگیرید و نشان دهید که نگران یا دلتنگ یکدیگر هستید بسیار خوب و مهم است اما حتما به صورت رو در رو هم با هم وقت بگذرانید و گرفتاری یا خستگی را بهانه نکنید.

به زوج درمانگر مراجعه کنید

یک زوج درمانگر می تواند به افراد کمک کند تا با تمرکز و دقت بیشتری به سمت ایجاد یک احساس عاطفی امن بروند. در صورتی که همسر شما با مشکل جدی در اعتماد کردن به اطرافیان اش و به ویژه شما مواجه است، بدانید که واکنش های شما یا تلاش برای متعهد بودن و جلب اعتمادش چندان موثر نخواهد بود.

اگر شما واقعا نسبت به رفتار های تان و اعمال تان در این زندگی اعتماد دارید اما همسرتان باز هم نمی تواند به شما اعتماد کند، بهتر است که برای نجات زندگی تان از یک متخصص کمک بگیرید. اعتماد واقعی به تدریج رشد می کند و به راحتی نیز از بین نمی رود، به همین دلیل است که فقط روابطی که کاملا در سایه اعتماد قرار دارند، پایدار می مانند.

سخن پایانی

یک رابطه خوب بر مبنای اعتماد است. اعتماد بین دو نفر، یک سرمایه بسیار ارزشمند و پایه و اساس رابطه آن دو نفر است و مراقبت و تقویت آن حیاتی است. اعتماد سازی در بین زوجین از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری می کند.

خیانت از مخرب ترین رویداد ها در زندگی زوج است، زوج هایی که به یکدیگر اعتماد دارند کمتر در معرض خیانت و طلاق قرار می گیرند. روابطی که بر پایه اعتماد بنا شده باشند، دوام بیشتری خواهند داشت و این موضوع به فرزندان آن خانواده نیز منتقل خواهد شد.

معمولا پدر و مادر هایی که روابطی بر پایه اعتماد دارند، فرزندان آن ها نیز در جامعه به خوش قولی و متعهد بودن شناخته می شوند چون رفتار ما نه تنها بر روی کیفیت روابط ما تاثیر می گذارد بلکه بر روی نحوه تربیت فرزندان مان هم موثر است. برای انجام فرآیند اعتماد سازی در بین زوجین به خودتان زمان بدهید و هر روز سعی کنید قدم کوچکی را برای تحقق این موضوع بردارید و در نهایت برای بازسازی اعتماد، پیشنهاد می شود به زوج درمانگر مراجعه کنید.

مطلب مشابه: در ابتدای رابطه چطور رفتار کنیم؟ در شروع رابطه چه کارهایی را نکنیم؟

مطالب مشابه را ببینید!