مجله تاپ‌ناز‌

اگر نفخ معده دارید،بخوانید

اگر نفخ معده دارید،بخوانید

نفخ معده

عوامل متعددی در ایجاد نفخ معده موثر است که در ادامه مطلب به بخشی از این عوامل اشاره می شود.

مصرف آب همراه با غذا: اگرچه نوشیدن آب با غذا به ظاهر مشکلی ایجاد نمی کند اما محققان می گویند، این عادت باعث نفخ می شود. به طور طبیعی هنگام نوشیدن مایعات یا خوردن غذا مقدار کمی هوا قورت می دهیم. تند خوردن نیز علت دیگر تراکم هوا در معده است. به طور معمول خوردن هر وعده غذا باید ۲۰ دقیقه طول بکشد. هنگام ایستادن، راه رفتن و تماشا کردن تلویزیون از غذا خوردن بپرهیزید زیرا باعث وارد شدن هوا به معده می شود.

ورزش: نتایج بررسی ها نشان می دهد، ۷۱ درصد ورزشکاران دونده دچار ناراحتی گوارشی مانند نفخ و باد معده می شوند زیرا هوای بیش از حد وارد معده آن ها می شود.

مصرف غذاهای نامناسب:سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از مشکلات گوارشی است که یکی از علایم آن نفخ است.اگرچه علت دقیق این اختلال مشخص نیست اما یکی از دلایل بروز آن مصرف غذاهای حاوی کربوهیدراتی است که به خوبی جذب نمی شود.این مواد در روده بزرگ از طریق باکتری تخمیر می شود و در نتیجه باعث ایجاد گاز معده می شود.

اضطراب:اغلب ما هنگام استرس ناخودآگاه هوای زیادی را قورت می دهیم.

مصرف لبنیات:لاکتوز موجود در لبنیات از طریق آنزیمی به نام «لاکتیز» شکسته می شود. اگر لاکتوز درست شکسته نشود، وارد روده بزرگ می شود و در آن جا پس از تخمیر، گاز تولید می کند.

مصرف برخی داروها:داروهای ضد سوزش معده که برای کاهش تولید اسید معده تجویز می شود، روی باکتری موجود در روده تأثیر می گذارد که این امر باعث افزایش گاز معده می شود. برخی داروهای ضد سرفه نیز حاوی شیرین کننده مصنوعی مانند «سوربیتول» است. این قند غیرقابل جذب است و رشد باکتری را بیشتر می کند. این امر باعث افزایش گاز معده می شود.

آب پرتقال:مصرف پرتقال بهتر از مصرف آب آن است زیرا هنگام آب گرفتن فروکتوز رها می شود و این قند در معده نفخ ایجاد می کند.

فتق:آروغ زدن یکی از علایم اولیه فتق در مردان است که در یک سوم مردان بالای ۵۰ سال دیده می شود. در این حالت دریچه بین مری و معده ضعیف تر می شود و گاز معده به سمت گلو حرکت می کند.

مصرف غذای مانده:گرم کردن غذاهای سرد شده باعث می شود که نشاسته مقاوم در غذا ایجاد شود.این نشاسته در روده به سختی هضم می شود و به ایجاد نفخ می انجامد.

جویدن آدامس:جویدن آدامس علاوه بر افزایش بلع هوا به علت مواد موجود در آن باعث نفخ می شود.

نوشیدنی های سرد:دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی های گازدار به ویژه نوشیدنی های سرد باعث افزایش گاز معده می شود. این گاز به علت تغییر دمای بدن در فاصله زمانی کم در معده ایجاد می شود.

مطالب مشابه را ببینید!