مجله تاپ‌ناز‌

روش بالا بردن آستانه تحمل و صبر + چطور صبر و حوصله خود را بیشتر کنیم؟

نداشتن صبر و تحمل می تواند به دلیل اضطراب و افسردگی شدید باشد و در این شرایط باید بتوانید دلیل را پیدا کنید و برای رفع آن تلاش کنید. مثبت اندیش بودن و امیدواری به نتیجه کار می تواند آستانه تحمل و صبر را بالا ببرد.

وقتی صبر و طاقت تمام می شود و به جای داشتن تنش و استرس، باید به دنبال دلیل بروز این مشکل بود. در این مطلب روش ها و راهکارهای افزایش استانه تحمل را توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

روش ها و راهکارهای افزایش آستانه تحمل

نداشتن صبر و تحمل در بیشتر مواقع می تواند نتیجه اضطراب شدید و افسردگی باشد، پس در این شرایط باید دلیل را پیدا کنید و آن را رفع کنید. مثبت اندیشی و امیدواری به نتایج کار باعث افزایش استانه تحمل می شود. در مواردی که در روند تربیت برای افزایش آستانه تحمل آموزشی صورت نگرفته است با انجام چند تمرین ساده می توان صبر و بردباری را در وجود خود تقویت کرد.

باید به یاد داشته باشید که سختی ها و مشکلات، باعث رشد و ارتقای شما خواهد شد. باید سعی کنید در سختی ها آرامش خود را حفظ کنید، به پایان راه امیدوار باشید و ایمان داشته باشید که می توانید کار را به نحو احسن انجام دهید.

این را فراموش نکنید که دوران سختی و دشواری کوتاه است و می گذرد و همیشگی نیست. باید سعی کنید با صبر و آرامش بهترین فعالیت را در این دوران داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. دوران سختی خود را دوران کم ارزش تلقی نکنید اگر چه ممکن است که صبر و طاقت شما را کم کند، ولی ایمان داشته باشید که این سختی ها موقت است و پس از آن روزهای بهتر هم خواهد رسید.

باید توکل کنید، شما تمام تلاش خود را انجام داده اید، پس نتیجه کار را باید به خدا بسپارید و ایمان داشته باشید که بهترین ها را برای شما مقدور می کند.

برای افزایش آستانه تحمل نیاز است اینده نگر باتشید. وقتی که در تنش و استرس قرار می گیرید تا فعالیتی را انجام دهید باید نگاهی به آینده این کار داشته باشید. ممکن است پرداختن به کار مورد نظر زمان زیادی از شما بگیرد ولی وقتی به هدفی که دارید کر می کیند متوجه می شوید که می تواند محاسن زیادی برای شما داشته باشد. برای افزایش آستانه تحمل باید بدانید که صبر گام به گام ایجاد می شود.

پس تمرین کنید تا روش های را در زندگی ایجاد کنید و بر انجام دادن آن مصمم باشید در حقیقت باید خود را باور کنید. عادات مناسب را در وجود خود پرورش دهید، این تمرین ها می تواند بلوغ شخصی و پختگی شما را هم افزایش بدهید.

در دوران سختی باید سعی کنید اعتماد به نفس خود را حفظ نمایید و به خود انگیزه بدهید. استرس ها و تنش ها را با تمرین های ریلکس سازی و انقباض و انبساط عضلات و … می توانید از بین ببرید.

ضعف های شخی را در موقعیت های متفاوت بشناسید و در تمرین های بعدی باید سعی کنید آن را از بین ببرید. اگر انجام یک فعالیت بدون وقفه شما را خسته و عصبانی می کند، باید سعی کنید در موقعیت های بعدی با مکث های کوتاه و تنفس های عمیق آرامش  را به خود هدیه بدهید.

همیشه باید فضای ذهنی و روحی روانی خود را برای شنیدن انتقاد و رفتارهای نابجا و خلاف فراهم سازید. این جمله به این معنی است که همیشه انتظار داشته باشید تا دیگران با شما برخورد مناسب نداشته باشند و خود را برای تحمل این رفتار آماده نمایید.

روش بالا بردن آستانه تحمل و صبر

مطلب پیشنهادی: صبر نداشن در زندگی چه بلایی سر قلب می آورد؟

باید تمرین کنید تا شنونده خوبی برای مخاطب خود باشید و به یاد داشته باشید افرادی را که برای معاشرت و دوستی انتخاب می کنید صبور و مهربان باشند و ا هم نشینی با افراد تند مزاج و عصبی بهتر است که دوری کنید.

مثبت اندیش باشید، داشتن نگاه مثبت به زندگی در تقویت صبر و تحمل بسیار مقش مهمی دارد. باید به یاد داشته باشید زندگی مسابقه نیست، بلکه سفری است که باید هر لحظه از آن لذت ببرید.

افرادی که صبور هستند همیشه این جمله را به خود یادآور می شوند که  « دردی که مرا نکشد، حتما مرا قوی تر می کند.»  این افراد در مقابله با شرایط مختلف انعطاف پذیر هستند. و تخیل شگفت انگیزی در مورد راه حل های احتمالی دارند. دستیابی به این ویژگی ها نیز از طریق پرورش حل مسئله و یادگیری امکان پذیر است.

روش ساده ای که برای افزایش آستانه تحمل انجام می شود پرورش مهارت های اجتماعی است، افرادی که صبر بالایی دارند، مهارت های ارتباط با دیگران را به طور دقیق آموخته اند و از آنها بهره می جویند. با فراگیری این مهارت ها می توانید صبر و تحمل خود را افزایش دهید و به نحو شایسته از آنها استفاده کنید. مهم ترین این مهارت ها عبارتند از :

شوخ طبع بودن

شوخ طبعی در خیلی از مواقع باعث می شود فشارهای روانی ناشی از موقعیت کمتر شود و راحت تر بتوانید با آن کنار بیایید. افراد صبور می دانند هر نوع شوخی مناسب نیست. شوخ طبیعی خودشکنانه مانند دلقک بازی برای خنداندن دیگران و شوخ طبیعی پرخاشگرانه مانند مسخره کردن دیگران می تواند اوضاع را بسیار بدتر کند.

گوش دادن فعال

فردی که به صورت فعال به صحبت های کسی گوش می دهد، چهار ویژگی دارد که عبارتند از:

۱. انگیزه کافی برای گوش دادن دارد و میل است به حرف های دیگران کاملا گوش فرا دهد. ۲. به صحبت های دیگران توجه می کند و با همه وجود به آن ها گوش می دهد، به طور مثال به موقع تماس چشمی برقرار می کند. ۳. همدلی می کند، یعنی مایل است بداند طرف مقابل او چه احساسی دارد تا در احساساتش شریک شود. ۴. انعطاف پذیر است، او می داند در مقابل افراد مختلف و موقعیت های متفاوت چگونه برخورد کند.

افزایش آستانه تحمل با استفاده بجا از حمایت اجتماعی

افراد صبور از حمایت دوست و آشنایان در موقع روبرو شدن با مشکلات استفاده می کنند و در زمان مناسب از دوستان خود کمک می خواهند.

افراد صبور، قوی و آینده نگر می باشند و خو را درگیر گذشته نمی کنند. آنها نگاه مثبتی به آینده دارند و برای رسیدن به آینده دلخواه خود انگیزه و انرژی کافی دارند. برای تقویت مهارت آینده نگری و دور اندیشی باید سعی کنید مهارت های ساده و مهمی را در وجود خود تقویت کنید.

۱. هدف های خوب، هدف های کوچک و کوتاه مدتی هستند که بسیار منظم و دقیق برنامه ریزی شده اند و در عین حال بسیار چالش برانگیزند. ۲. برای زندگی خود هدف داشته داشتید، یکی از مهمترین روش ها برای افزایش آستانه تحمل، داشتن انگیزه و هدف است. ۳. با انگیزه باشید، اگر همیشه افسرده و غمگین هستید سعی کنید حتما علت آن را جویا شوید و علت بی انگیزه بودن خود را پیدا کنید.

مطالب مشابه را ببینید!