بیوگرافی الهام نامی؛ عکس های الهام نامی و همسرش و گفتگوی خواندنی با الهام نامی
زندگی الهام نامی
الهام نامی Elham Nami بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران و زاده 8 اردیبهشت سال 1365 است. الهام نامی تحصیل کرده رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برنده جایزه بازیگری برای ایفای نقش در نمایش پرسه های موازی شد.
نخستین فیلم الهام نامی
او نخستین بار در فیلم چراغ های ناتمام شروع کرد و در فیلم کار کثیف به کارگردانی خسرو معصومی ایفای نقش کرده است.
همسر الهام نامی و ازدواج او
اطلاعات دقیقی در مورد ازدواج و همسر او در دست نیست.
فیلم های الهان نامی
- کار کثیف 1396
- سمفونی نهم 1396
- چراغ های ناتمام 1395
- دختری با شال قرمز 1395
- جامه دران 1393
- تابو 1393
- سیاووشان
- کارد و کلوچه
- آنلاین
سریال های الهام نامی
- سریال نجوا
- سریال شهرزاد
بخوانید : بیوگرافی مینا وحید
گفتگوی خواندنی با الهام نامی
اغلب مخاطبان بیشتر شما را به واسطه بازی هایی که در سینما و تلویزیون می شناسند . آیا بازی در تئاتر هم برایتان یک دغدغه جدی است؟
در چهارده سال اخیر حضور مستمری در تئاتر به عنوان بازیگر و نویسنده داشته ام و در رشته تئاتر هم تحصیل کرده ام . برای من اولویت اصلی تئاتر است . به همین دلیل تا دو سال قبل اغلب پیشنهادات تصویری را قبول نمی کردم و شاید به دلیل حضورم در چند فیلم این سوال برای شما ایجاد شده باشد.
از معدود بازیگران تئاتر و سینما و تلویزیون هستید که قابلیت ایفای نقش مراحل مختلف سنی یک کاراکتر را دارید؟
بله، من تلاش می کنم نقش های چند وجهی و متفاوت را بازی کنم. البته پیش آمده که نقش های ساده و رئالیستی هم بازی کرده باشم. همواره ترجیح می دهم با نقش کلنجار بروم و زوایای مختلفش را کشف کنم.
بوف کور از جمله رمان هایی است که محبوب و مورد توجه خیلی ها است و در عین حال به واسطه ساختار سیالش کار بسیار دشواری برای اجرا است ؟
در حدود یکسالی بود که محمد علی سجادی روی این متن کار می کرد وقراربود بر اساس نوشته اش فیلمی بسازد . در نهایت به این نتیجه رسید که متن برای اجرای صحنه مناسب تر است و موقعی که برای بازی در این کار دعوت شدم . فکر کردم که با چه کار سختی روبه رو هستیم . هنوز هم که اجرای نمایش شروع شده ، این پیچیدگی احساس می شود و خیلی دوستش دارم .
آیا ایفای این نوع نقش های غیر رئالیستی و ذهنی کار دشواری نیست ؟
محمد علی سجادی در خوانشی که از متن هدایت انجام داده است ،خیلی واقعی و زمینی با آدم های گنگ و وهم آلود و پیچیده رمان بوف کور مواجه داشته است . به نوعی مابه ازای واقعی این شخصیتها را در نمایشش ارائه کرده است . برای ایفای نقش هایم در نمایش محمد علی سجادی کمک های زیادی به من انجام داد و در جلسات متعددی به طور مفصل در باره نوع نگاهش به شخصیتها و بازی هایی که از من انتظار دارد حرف زد .
بعد از خواندن متن نمایش استباط خودتان از این نقش ها چگونه بود ؟
یکباری در دوران جوانی بوف کور را خوانده بودم . من به کارگردان اعتماد کردم و حرف هایش را در تمرینات عملیاتی کردم . یک جاهایی طبیعی است در برخی از کنش ها شخصیت اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد . که با بحث منطقی به جمع بندی مشترکی رسیدیم . این به روز و ملموس شدن شخصیت های نمایش توسط کارگردان به من کمک های زیادی انجام داد تا بازیم درست باشد و برای اولین بار از زن بوف کور تصویر جدید نمایشی ارائه کردم.
ویژگی جدید زن عامی و خاکستری بوف کور که برایتان دارای اهمیت بود در چه مواردی قابل بررسی است؟
در نمایش این زن می آید و از حق خودش دفاع می کند .
از ایستا و مفعل بودن زن رمان بوف کور فاصله می گیرد؟
بله، چنین اتفاقی رخ می دهد . در رمان شخصیت اصلی مدام از زنی حرف می زند که تصویر شوم وعجیب و غریبی دارد . در نمایش این زن عمل گرا می شود و از خودش دفاع می کند و خودش را بابت اکتش محق می داند .
این خصلتها در این زن امروزی ترش می کند؟
همینطور است و معاصر سازی در باره اش انجام شده است .
زن اثیری رمان بوف کور هم از شخصیتهای جذاب کار محسوب می شود؟
در حقیقت دست نیافتنی بودنش جذابش می کند و خدایگونه بودنش نیز بر ابهتش می افزاید .
آیا می توانیم زن اثیری را معادل زن فم فتال با الگوهای غربی بدانیم؟
شاید بشود چنین مصداقی را برای زن اثیری قائل شد . این شخصیت و کلاً سایر شخصیت های کار پیچیدگی و چند معنایی خاصی دارند .
دو نقشی که کارگردان به نمایش اضافه کرده و شما بازیش می کنید. چقدر در سطح و روال شخصیت های کلاسیک این کار هستند؟
ناهید زنی است با ویژگی های رومانتیک و نگاه منطق گرایی دارد . در رمان هدایت سه زن وجود دارند که یکی خدای گونه و عجیب است .زن دوم هم همسر نقاش است .و سومی هم زن عامی است. در تحلیلی که محمد علی سجادی در باره نوع نگاه هدایت به زن های اثرش دارد ، معتقد است نگاه هدایت رومانتیک است و تصویر زمینی و کوچه و بازاری از زن ارائه نمی کند . اما ناهید نمایش زن معمولی و عادی است که دور و بر نقاش می پلکد .