مجله تاپ‌ناز‌

تدریس زبان به کودک + نکات طلایی و برای آموزش زبان های خارجه به فرزند

تدریس زبان به کودک

 

تدریس زبان به کودک در منزل بسیار لذت بخش است و شما با دانستن نکات طلایی، می توانید خودتان در منزل زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری را به کودک خود بیاموزید. اگر آموزگار فرزند خود هستید و علاقه دارید که زبان خارجه را به کودک خود آموزش دهید در ادامه همراه ما باشید.

نحوه تدریس زبان انگلیسی به کودک

اگر معلم یا آموزگار کودک خود هستید و قصد دارید که تدریس زبان را به کودک خود شروع کنید به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از راهکارهای زیر، در این مورد تجربه ای موفق داشته باشید.

 

آمادگی لازم داشته باشید

اگر تصور می کنید که تدریس زبان به کودک کاری راحت است پس شما اشتباه فکر می کنید زیرا که این امر نیاز به خلاقیت و انرژی دارد. بچه ها مدام شما را با سوالات و رفتارهای کودکانه ای که دارند غافلگیر می کنند و شما متعجب می شوید. تصور نکنید چون که قصد دارید به طور مثال رنگ ها یا حیوانات را به آنها آموزش دهید کار راحتی خواهید داشت زیرا اگر انرژی و آمادگی شما به اندازه کافی نباشد باعث می شود که کلاس شما خسته کننده شود.

مطلب پیشنهادی: روش های تقویت زبان انگلیسی و ترفند سریع یاد گرفتن زبان

برنامه ریزی دقیق

بدون ایده و برنامه سر کلاس حاضر نشوید زیرا باعث می شود در طول کلاس ذهن شما مشغول جاهای دیگر شود. برای هر جلسه ایده داشته باشید.

 

کلاس مفرح داشته باشید

برای آموزش کودک فاکتورهای سرگرمی، تفریح و شادی مهم هستند و نمی توانید کودک را اجبار کنید که فقط بر روی صندلی بنشیند. باید بدانید که با تفریح و سرگرمی کودکمی توان به او بهتر آموزش دهید. بسیاری از معلمان عقیده دارند کودک با بازی راحت تر و بیشتر یاد می گیرد. بازی نه فقط کودک را سرگرم می کند بلکه برای یادگیری آنا هم هدف ایجاد می کند. یک مدرس خلاق بازی ها را با درس همراه می کند و یادگیر را جذاب تر می کند. کودکان عادت ندارند یک جا بنشینند و بدون حرکت باشند پس با تکاپو و جنب و جوش کودک در کلاس درس مخالفت نکنید.

 

خلاقیت و تنوع

باید سعی کنید کلاس های شما تکراری نباشند زیرا این باعث خستگی می شود. برای لذت بردن کودک از یادگیری باید آموزگار خلاقی باشید و آموزش را متنوع کنید. مثلا چیدمان صندلی ها را تغییر دهید، ار آنها بخواهید همکار شما در کلاس باشند. به جای انجام تمرین در کتاب از کامپیوتر استفاده کنید. برگزای کلاس خارج از محیط آموزشگاه یا کلاس هم می تواند تدریس را برای شما جذاب تر کند.

 

عدم فشار زیاد برای یادگیری

یکی ار مهمترین نکات برای تدریس زبان به کودک این است که نباید کودک را برای یادگیری تحت فشار بگذارید، کودک سریعتر از بزرگسالان می تواند بسیاری از جنبه های یک زبان خارجه را بیاموزد. باید توجه کنید که آنها به آرامی وارد روند یادگیری و روان صحبت کردن می شوند. نباید نظارت به کودک فراموش شود و به موقع کم کاری ها هم باید به او گوشزد شود.

اگر در درس همان روز دارای اشتباهاتی هستند آنها را تصیحیح کنید ولی این کار نباید مدام و پشت سر هم باشد مثلا وقتی که کودک جمله و یا کلمه ای را به اشتباه بیان می کند فقط کافی است صحیح آن را بگویید و سعی کنید زیاد به دانش آموز پیله نکنید! در ضمن با توجه به اینکه دان آموز موارد انتزاعی را خوب درک نمی کند و لغات و گرامر هم انتزاعی هستند به شما توصیه می کنیم با بازی و تفریح به او زبان را آموزش دهید.

تدریس زبان به کودک

آشنایی با هوش های مختلف

باید بدانید که تمام بچه ها از لحاظ استعداد متفاوت هستند و ضعف و توانایی یکسانی ندارند. باید سعی کنید ضعف را به قدرت تبدیل کنید برای این امر باید با سبک یادگیری آنها هم اشنا شوید و انواع هوش های آنها (شامل هوش ریاضی، موسیقایی، جسمی، بصری-فضایی، عقلانی، معنوی، هیجانی، فردی، طبیعت گرا) را بشناسید تا آموزش بهتری داشته باشند. مثلا کودکی که هوش جسمی دارد با بازی های حرکتی بهت یاد می گیرد و یا فردی که هوش موسیقیایی دارد با شعر و آواز بهتر یاد می گیرد.

 

کلاس خسته کننده نباشد.

چنانچه کلاس مفرح و شاد نباشد بچه خیلی زود خسته می شود و این موضوع بر یادگیری او تاثیر بد می گذارد.حتی فرد بزرگسال نیز در زمان خستگی قدرت یادگیری کمتری دارد. به این ترتیب برای اینکه یادگیری را برای کودکان لذت بخش سازید کلاس خود را لذت بخش کنید به طور مثال چنانچه کودکان مدت طولانی روی صندلی نشسته اند با انجام یک بازی آن ها را به حرکت واداشته تا احساس خستگی از آنها دور شود و در ضمن یادگیری نیز جذاب تر شود. به عبارت دیگر کلاس زبان تنها محل خواندن، نوشتن و صحبت کردن نباشد بلکه با تحرک ،جنب و جوش ، آواز خواندن یا آهنگ همراه نمایید تا کودکان ذوق بیشتری برای یادگیری پیدا کنند.

می توانید کلاس را با پخش یک آهنگ یا انجام یک بازی شروع کنید. در ضمن توجه داشته باشید هر بازی یا فعالیتی که به کار می گیرد حتما موجب افزایش مهارت های زبانی کودک شود همچنین بعد از سن ۱۰ سالگی برخی بازی ها یا فعالیت ها جنبه سرگرمی و جذابیت خود را از دست داده و باید با بازی های دیگر جایگزین شود. یا چنانچه به کتاب یا رمانی علاقمندند سعی کنید از آن ها(کتاب یا رمان مورد علاقه دانش آموز) نیز در امر آموزش بهره گیرد. از تدریس لذت ببرید و یادگیری را برای دانش آموز لذت بخش سازید.

معاشرت با پدر و مادر کودک

سعی کنید که با پدر و مادر کودک معاشرت داشته باشید و در مورد انتظاراتی که از دانش آموز دارید یا پیشرفت های تحصیلی و رفتار او در کلاس با والدینش گفتگو نمایید. حتی از پدر و مادر او بخواهید تا از فرزندش سوال کنید که در کلاس چه چیزی یاد گرفته است؟ و یا شعر و داستانی که شینده است را تعریف کند.

 

وسایل لازم را به همراه داشته باشید

یک معلم باید وسایل مختلفی را برای آموزش به همراه داشته باشد. این وسایل شامل تاس، فلش کارت، اسباب بازی، عروکس و … می شود.

 

مطالب مشابه را ببینید!