مجله تاپ‌ناز‌

تشخیص روغن آرگان تقلبی با 5 روش خانگی و ساده!

تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی یکی از دغدغه های جدی مخاطبین ماست. روغن آرگان یکی از روغن های پرخاصیتی است که مصارف گوناگونی از پخت و پز گرفته تا تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و غیره دارد. این روغن به طلای مایع شناخته می‌شود که دلیل این امر خواص فوق العاده‌ای است که برای پوست، مو و به طور کلی سلامتی جسم انسان دارد. اما طبق آزمایشات انجام شده، ترکیب این روغن با روغن های دیگر به طور چشمگیری باعث کاهش خواص آن می‌شود. همین عامل سبب شده تا افراد هنگام خرید آن ابتدا درباره روش های تشخیص روغن آرگان تحقیق و جستجو کنند.

با توجه به این که روغن آرگان یک روغن بومی مراکش محسوب می‌شود و چنین نیست که در هر کشوری بتوان درخت آن را کشت کرد، قیمت نسبتا بالایی دارد. از طرفی مصارف بسیار، تقاضای خرید بالا، پروسه تولید طولانی و دشوار، کمیاب بودن این روغن نیز باعث شده تا افراد سودجو روغن های بی خاصیت دیگر را بجای آن به خریداران بفروشند و این مسئله قطعا خطراتی برای سلامتی انسان در پی خواهد داشت. در نتیجه جستجو درباره روش های شناخت روغن آرگان خالص یکی از ملزومات خرید روغن آرگان است.

شما با اطلاع از روش های تشخیص روغن آرگان به راحتی موفق به خرید روغن آرگان اصل خواهید شد. به همین دلیل ما در ادامه مطلب چند روش ساده برای شناخت روغن آرگان اصل و خالص را به شما خواهیم آموخت.

تشخیص روغن آرگان تقلبی با 5 روش خانگی و ساده!

چند روش آسان برای تشخیص روغن آرگان خالص

به طور کلی راه های تشخیص روغن آرگان خالص به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. تشخیص روغن آرگان خالص به وسیله تجهیزات و علوم آزمایشگاهی.
  2. تشخیص روغن آرگان خالص به وسیله چند ترفند ساده.

تشخیص روغن آرگان اصل

با توجه به این که قطعا درصد بالایی از خریداران این روغن به علوم آزمایشگاهی مسلط نیستند و به تجهیزات آزمایشگاهی نیز دسترسی ندارند، ما به طور کلی روش های گروه اول را کنار می‌گذاریم و به ذکر تفصیلی ترفندهای گروه دوم می‌پردازیم.

تشخیص روغن آرگان خالص به وسیله عطر و رایحه آن

تشخیص روغن آرگان تقلبی با 5 روش خانگی و ساده!

شاید بتوان این مورد را اصلی‌ترین راه تشخیص روغن آرگان خالص دانست. چرا که عطر و رایحه صفت ذاتی است و چیزی نیست که بتوان آن را تغییر داد.

روغن آرگان اصل رایحه‌ای ملایم شبیه به بوی فندق تازه و یا گیاهان این چنینی دارد. این رایحه به قدری خوشایند است که قطعا شما از استشمام آن لذت خواهید برد. اما در صورتی که هیچگونه مواد عطری دیگری به ترکیبات روغن افزوده نشده باشد، در مدتی کوتاه پس از مصرف این بو از بین خواهد رفت. دلیل از بین رفتن عطر روغن آرگان پس از استفاده روی پوست و مو و …، جذب سریع این روغن می‌باشد.

نکته مهم این که؛ بوی روغن آرگان خالص طوری است که با مذاق تمام افراد سازگار بوده و به این ترتیب در مصرف خوراکی نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. در غیر این صورت قطعا به روغن مذکور مواد عطری افزوده شده و در نتیجه خالص نخواهد بود.

پس اگر به دنبال تشخیص روغن آرگان اصل و خالص هستید اولین کاری که باید انجام دهید، بو کردن روغن است.

تشخیص روغن آرگان خالص با دقت در بافت آن

یکی دیگر از روش های آسان تشخیص روغن آرگان اصل، دقت در بافت روغن است. روغن آرگان خالص نه چندان آبکی و رقیق و نه چندان چرب و غلیظ است. زمانی که این روغن را روی پوست خود بزنید، سریعا جذب شده و هیچ اثر چرب و سنگینی برجای نخواهد گذاشت.

حال اگر قرار است از این روغن برای پخت و پز استفاده کنید نیز می‌توانید غلظتی مابین روغن های خوراکی مایع و نیمه جامد برای آن در نظر بگیرید. در کنار این مورد برای تشخیص روغن آرگان خالص در پخت و پز می‌توان با دقت در میزان چربی غذای طبخ شده با روغن آرگان نیز به این مسئله پی برد. غذاهای پخته شده با روغن آرگان خالص چربی بیش از حد و آزار دهنده ندارند.

تشخیص روغن آرگان خالص با کمک رنگ آن

تشخیص روغن آرگان تقلبی با 5 روش خانگی و ساده!

علاوه بر دو روش گفته شده برای تشخیص روغن آرگان خالص، با دقت در رنگ روغن آرگان نیز می‌توان به اصالت و خالص بودن آن پی برد. روغن های آرگان در مجموع به دو منظور تولید می‌شوند؛ آرایشی و پخت و پز. روغن آرگان تولید شده برای مصارف آرایشی و بهداشتی از هسته خام میوه درخت آرگان بدست می‌آید. در حالی که روغن آرگان تولید شده برای پخت و پز از هسته بو داده شده‌ی میوه درخت آرگان حاصل می‌شود.

در نتیجه رنگ روغن آرگانی که مصرف آرایشی و بهداشتی دارد، زرد مایل به طلایی و روغن آرگان خوراکی قهوه‌ای مایل به طلایی است. زمانی که این روغن در کنار سایر روغن ها قرار بگیرد به آسانی می‌توان تفاوت رنگ آن را حس کرد.

پس برای تشخیص روغن آرگان خالص با کمک رنگ آن، بهترین راه این است که روغن آرگان را در کنار روغن های دیگر قرار داده و مقایسه کنید.

برای تشخیص روغن آرگان خالص، ترکیبات درج شده روی بسته بندی آن را مطالعه کنید

مطالعه ترکیبات درج شده روی محصولات نه تنها برای تشخیص روغن آرگان خالص بلکه برای هر مواد آرایشی و خوراکی دیگری الزامیست. بر روی بسته بندی روغن آرگان خالص معمولا لیست ترکیبات، مشاهده نمی‌شود. زیرا این روغن زمانی خالص خواهد بود که فقط از هسته میوه آرگان تهیه شود و هیچ ماده افزودنی دیگری نداشته باشد.

بنابراین در ترکیبات و عناصر تشکیل دهنده روغن آرگان خالص، عبارت هایی مانند روغن آرگان 100% خالص مشاهده خواهید کرد، نه هیچ ماده افزودنی دیگری. البته به طور یقین نمی‌توان گفت ترکیبات درج شده بر روی بسته بندی روغن های آرگان صحیح و مطمئن هستند. زیرا افرادی که اقدام به تولید روغن آرگان ناخالص می‌کنند، به راحتی از چنین برچسب ها نیز استفاده خواهند کرد.

در ضمن بر روی بسته بندی روغن آرگان خالص، نشان های استاندارد مانند سیب سلامت، ایزو یا ECOCERT حک می‌شود. وجود این نشان ها نیز یکی دیگر از راه های تشخیص روغن آرگان اصل به شمار می‌رود.

قیمت و بسته بندی روغن آرگان

از دیگر روش های تشخیص روغن آرگان اصل و خالص، قیمت و بسته بندی این محصول است. روغن آرگان اصل همانطور که در پاراگراف های ابتدایی مطلب گفته شد، طی پروسه‌ای دشوار تهیه می‌شود. از طرفی این روغن تنها در مراکش تولید شده و به تمام نقاط جهان صادر می‌شود. پس این کاملا منطقی است که با قیمت بالا به فروش برسد. هرچند که بسیاری از افراد حتی نمونه ترکیبی و ناخالص روغن آرگان را هم با قیمت های بسیار بالا می‌فروشند، اما با این حال باز هم می‌توان به وسیله قیمت روغن آرگان به اصالت آن پی برد.

از طرفی روغن های آرگان اصل معمولا در بطری های شیشه‌ای که رنگ تیره دارند به فروش می‌رسند. زیرا تحقیقات و آزمایشات ثابت کرده اند که، پلاستیک و نور آفتاب درصد بالایی از خواص روغن آرگان را از بین می‌برند.

مراکشی ها و به طور کشورهای آفریقایی و هندوستان و … که از مواد طبیعی برای تغذیه پوست و موی خود استفاده می‌کنند، معمولا روغن ها و مواد مصرفی خود را در بطری های شیشه‌ای نگهداری می‌کنند نه ظروف پلاستیکی.

البته به طور قطع نمی‌توان گفت بسته بندی و قیمت از مهمترین روش های تشخیص روغن آرگان اصل هستند در نتیجه روغنی که در بطری شیشه‌ای و با قیمت بالا به فروش برسد، قطعا روغن آرگان اصل است. اما خب در کنار سایر موارد و در صورت به نتیجه نرسیدن با کمک روش های گفته شده، توجه در این دو مورد نیز بی فایده نخواهد بود.

روغن آرگان اصل را از مراکز فروش معتبر خریداری کنید

توصیه آخر که شاید بتوان گفت یکی از راه های تشخیص روغن آرگان اصل و خالص نیز محسوب می‌شود، خرید از مراکز فروش معتبر (اینترنتی / حضوری) است. به طور کلی برای تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی و خوراکی های کمیاب که ارتباط مستقیمی با سلامتی شما دارند، حتما به سراغ فروشگاه ها و برندهای معتبر و شناخته شده مانند bekrina.com بروید.

تشخیص روغن آرگان تقلبی با 5 روش خانگی و ساده!

در صورتی که برای خرید روغن آرگان یک فروشگاه معتبر و مطمئن انتخاب کنید، فروشندگان این فروشگاه حتما در جهت خرید روغن آرگان اصل شما را راهنمایی خواهند کرد. چرا که از اصالت محصولات خود اطمینان دارند و جلب رضایت مشتری یکی از امور مهم برای آن هاست.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید در حال حاضر بنابه دلایل مختلف، لوازم آرایشی و بهداشتی فیک به وفور تولید و عرضه می‌شوند. این لوازم گاها حتی با قیمتی بالاتر از نمونه اصلی خود به فروش می‌رسند و بسیاری از خریداران قول قیمت بالای آن را می‌خورند.

روغن آرگان نیز یکی از صدها محصولی است که امروزه نمونه های تقلبی و ناخالص آن در هر فروشگاهی مشاهده می‌شود. پس برای محافظت از سلامت خود حتما هنگام خرید روغن آرگان به توصیه های گفته شده عمل نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!