مجله تاپ‌ناز‌

تغییر ناگهانی صدا + دلایل تغییر پیدا کردن صدا و راه های درمان آن

تغییر ناگهانی صدا

تغییر ناگهانی صدا به دلایلی مختلف رخ می دهد. دلایل تغییر پیدا کردن تن صدا متفاوت هستند و حتی رفلاکس معده هم می تواند باعث تغییر ناگهانی صدا می شود. در این مطلب برخی از دلایلی که باعث تغییر ناگهانی صدا می شوند را بررسی می کنیم.

تغییر صدا در دوران بلوغ اتفاقی عادی است ولی اگر تغییر صدا به صورت ناگهانی و طولانی مدت باشد، شاید نشانه بزرگ شدن کودک نباشد، احتمال دارد نوعی بیماری باعث تورم تارهای صوتی شود و نیاز به درمان داشته باشد. دلایل مختلفی برای تغییر صدا وجود دارد که هر کدام از این دلایل نیاز به درمان خاص خود دارند.

در ادامه مطلب بعضی از دلایل تغییر صدای ناگهانی را بررسی می کنیم.

دلایل تغییر ناگهانی صدا

تغییر صدا به صورت نگاهانی عادی نیست و نیاز به پیگیری دارد. مخصوصا هنگامی که این تغییر صدا بیشتر از 2 هفته طول بکشد.

یکی از رایج ترین دلایل این عارضه، هفونت های ویروسی می باشد که باعث ایجاد تورم و التهاب در بخش هایی از حنجره می شود. اگر این چنین باشد می توانید خیلی راحت با استراحت دادن به حنجره و صرف مایعات، صدای قبلی خود را دوباره به دست آورید.

علاوه بر تغییر ناگهانی صدا، هر گونه از عفونت یا مشکل در حنجره و گلو، باعث ناراحتی در موقع غذا خوردنف نفس کشیدن و بلعیدن می شود.

تغییر صدای ناگهانی دلایل مختلفی دارد که آنها را شرح می دهیم.

رفلاکس معده هم تاثیر می گذارد

بیشتر افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند و بیماری مزمن حنجره دارند مبتلا به رفلاکس معده هستند. رفلاکس بیماری گوارشی است که در طی آن به دلیل اشکال در دهانه مری، اسید معده وارد حلق می شود و به تارهای صوتی صدمه می زند و صدای شما را تغییر می دهد.

مواظب سرطان حنجره باشید

احتمال بروز تغییر صدای ناگهانی و طولانی ناشی از سرطان حنجره در افرد مسن، مخصوصا کسانی که سیگار، مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کنند و در خانواده خود سابقه سرطان داشته‌اند، بیشتر از سایرین است. این بیماری در مردان بیشتر از زنان، دیده می‌شود. افرادی که دچار تغییر ناگهانی صدا شده‌اند و فاکتورهای مذکور را نیز دارند، لازم است زودتر به پزشک مراجعه کنند. تشخیص زودهنگام ضایعات لوکوپلاکی یا پیش سرطانی که به‌صورت لکه‌های سفید در حنجره بروز می‌کنند، به درمان سریع بیماری کمک چشمگیری خواهد کرد.

درمان سرطان حنجره نیز بسته به مرحله‌ای که بیماری تشخیص داده می‌شود یا روش‌هایی که بیمار با مشورت تشخیص پزشک برای درمان انتخاب می‌کند، از طریق جراحی، رادیوتراپی و… در یک یا چند مرحله، قابل انجام است.

بارداری هم تاثیرگذار است

این عارضه موقتی است. در دوران باردرای تارهای صوتی زنان بارداری مقداری متورم می شوند و گاهی صدای آنها بم یا زنگ دار می شود، ولی این تغییران بعد از زایمان از بین می رود.

تغییرات هورمونی تاثیر می گذراند

تستسترون یکی از هورمون های مردانه است که باعث بروز صفات ثانویه جنسی در آقایان می شود. یکی از این صفات کلفت و بم تر شدن صدا می باشد. استروژن هم باعث رشد دستگاه تولید مثل و ایجاد صفات زنانه در خانم ها می شود و داشتن صدای زیر و نازک یکی از این صفات می باشد. صدای هر فرد گستره دینامیک خود را دارد. ولی با دانشی که آسیب شناس گفتار و زبان از آناتوی، تنفس، فیزیک، آواشناسی و نظام گفتاری دارد، می تواند صدا را زیرتر و یا بم تر کند و گستره این محدوده را افزایش دهد.اگر مردی صدایش نازک و زنانه شده است یا بالعکس می توانند به گفتاردرمانگ حرفه ای مراجعه کنند تا صدای پیشین را بدست آورند.

جراحی بینی هم تاثیر می گذارد

درروش های جدید رینوپلاستی، جراحان بینی بر ایجاد شکل مناسب ینی تمرکز می کنند و کوچک بودن بینی معیار دوم آنها در عمل جراحی می باشد. این به این معنی نیست که بینی کوچک نمی شود، ولی اولویت اصلی جراحان بینی، حفظ ساختار بینی است و در کوچک کردن مداوم بینی، مراقب هستند که فرآیند تنفس بیمار دچار اختلال نشود. با این وجود اگر بینی خود را به دست افراد غیر حرفه ای بدهید، احتمال دارد که صدای شما پس از جراحی تغییر پیدا کند.

بعضی دیگر از جراحی ها مانند جراحی گردن یا قفسه سینه هم می توانند بر روی عصب حنجره فشار بیاورند، در نتیجه تارهای صوتی به درستی باز و بسته نمی شوند، در این وضعیت نمی توانید با صدایی رسا حف بزنید. آسیب به خود عصب از طریق بیماری هایی مانند پارکینسون یا سکته مغزی هم می تواند اثر مشابهی داشته باشد.

آلودگی هوا

قرار گرفتن در هوای آلوده یکی از دلایل تغییر صدا است. اگر مجبورید هر روز از منزل خارج شوید، بعید نیست که حنجره شما دچار مشکل شود. هوای بیرون مملو از آلودگی و گرد و غبار است و اگر فردی در چند قدمی شما سیگار بکشد به مشکلاتش اضافه می شود. پس برای جلوگیری از آسیب دیدن حنجره و تارهای صوتی باید در فضای بیرون از منزل از ماسک استفاده کنید و در معرض هوای آلوده هم قرار نگیرید.

سیگار و قلیان نکشید

سیگار و قلیان تاثیر بدی بر روی تارهای صوتی و ریه های شما دارند. سیگار می تواند عارضه های بدی روی حنجره ایجاد کند. می توان گفت که سرطان حنجره رابطه مستقیمی با سیگار دارد. با حذف سیگار تقریبا می توانیم سرطان حنجره را ریشه کن کنیم. اگر فرد سیگاری به مدت 2 هفته دچار تغییر صدا و گرفتگی صدا شوید باید خیلی سریع به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

سرماخوردگی هم صدا را تغییر مدهد

عفونت های ویروسی می توانند باعث تغییر ناگهانی صدا شوند. این عفونت ها بیشتر بر اثر ابتلا به سرماخوردگی ایجاد می شوند. گرفتگی سینوس ها و مجرای بینی از عوارض سرماخوردگی هستند. وقتی که این اتفاق می افتد، ترشحات درون سینوس و مجرای بینی باعث بسته شدن مجاری صوتی می شود. سرفه هم باید اضافه کنید. سرفه می تواند در اثر سرماخوردگی یا بیماری ریوی بروز کند. افرادی که خیلی سرفه می کنند نفس خوبی برای حرف زدن ندارند. سرفه در دراز مدت، باعث تغییر در انعطاف تارهای صوتی می شود.

نودول حنجره صدا را تغییر می دهد

نودول حنجره در حقیقت تشکیل برجستگی‌هایی در طناب‌های صوتی حنجره است. این عارضه در خوانندگان و مداحان و افرادی که از حنجره خود زیاد استفاده می‌کنند، وجود دارد. این افراد می‌توانند با استراحت دادن به حنجره و استفاده از بخور، این مشکل را رفع و به برگشت صدا به حالت طبیعی کمک کنند، در غیر این صورت درمان از طریق جراحی انجام خواهد شد.

کم کاری تیروئید هم صدا را تغییر می دهد

کم کاری تیروئید می تواند یکی از دلایل تغییر صدا باشد. این بیماری می تواند تاثیر بدی روی تارهای صوتی شما بگذارد و در مواقع شدید باعث ایجاد پولیپ روی تارهای صوتی هم شود. پولیپ گوشت اضافه ای است که اجازه حرکت درست به تارهای صوتی شما را نمی دهد. این بیماری اط طریق انجام آزمایش خون تشخیص داده می شود. پولیپ درمان قطعی ندارد، ولی می توان با مصرف دارو آن را کنترل کرد.

روش های دمان گرفتگی صدا

اگر تغییر صدا به دلایلی مانند سرماخوردگی، فریاد کشیدن و آلودگی هوا باشد می توانید با روش های خانگی آن را درمان کنید. در کنار این روش های خانگی باید به حنجره خود استراحت دهید. پس باید کمتر و آرامتر حرف بزنید تا تارهای صوتی بهبود پیدا کنند.

مطالب مشابه را ببینید!