مجله تاپ‌ناز‌

تفاوت عشق و هوس + چطور میان عشق را از هوس تشخیص دهیم

تفاوت میان عشق و هوس چیست و چطور می توانیم عشق واقعی را تشخیص بدهیم؟ عاشق شدن یا عاشقی کردن نوعی فرآیند احساسی است که زندگی هر کسی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. وقتی که برای ملاقات با فردی آرام و قرار ندارید و بیش از هل لحظه دیگری شما دچار هیجان می شوید، به احتمال زیاد شما عاشق او شده اید. در بعضی از مواقع احساساتی در وجود ما ایجاد می شود که شاید نتوان نام آن را عشق گذاشت. اگر آگاهی کامل نسبت به تشخیص عشق و هوس را ندارید پس با تاپ ناز همراه باشید.

مرز میان عشق و هوس و شناخت این مرز به فرد اجازه می دهد تا به خوبی معشوق خود را بشناسد و به دام شکست احساسی و قلبی نیافتد.

تشخیص عشق و هوس و دست پیدا کردن به درک حقیقی دوست داشتن در اولین قدم شاید مشکلی بزرگ و راهی غیر ممکن به نظر برسد. باید توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن بعضی حرکات، حالات و رفتارها می توان به این حقیقت پی برد. در ادامه این مطلب روش های تشخیص بین عشق و هوس، معی دقیق عشق و تعریف هوس پرداخته ایم.

عشق چیست

عشق از اعتماد و اطمینان ریشه گرفته است. در عشق و دوست داشتن حقیقی هیچ شک و سوء ظنی بین دو فرد نیست. پس از گذشت زمان مشخص، شناخت رفتار و آگاهی از گفتار معشوق به دست عاشق منجر به دستاورد می شود که با بهره گرفتن از آن می توان فهمید که در مسیری درست قدم گذاشته اید یا خیر.

عشق عمق زیاد و تمایل زیاد به معشوق است، واژه عشق با وست داشتن های ساده خیلی تفاوت دارد. در عشق تمام چیز رنگ بوی دیگری دارد و می توان گفت که عشاق واقعی در سیاهی نیز نقطه رنگی به همراه نور سفید برای ادامه دادن و رسیدن به هدف پیدا می کنند. در عاشقی تنها خود شخص مهم نمی باشد، بلکه معشوق از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

هوس چیست

هوس از احساساتی است که در اولین نگاه با عشق اشتباه گرفته می شود. این حس فرآیندی زودگذر می باشد که به با همان سرعتی که آمده است با همان سرعت هم از بین می رود و گاهی باعث خدشه دار شدن روح و قلب طرف مقابل می شود. این حس بقدری فرد را مجذوب خود می کند که با دوست داشتن اشتباه گرفته می شود و تشخیص آن سخت است. در این حال فرد فکر می کند که به راستی معشوق خود را جذب کرده است ولی باید گفت که محور اصلی آن روی لذت است و قصد دیگری از قبیل ماندن به پای یکدیگر را ندارد.

روش های تشخیص عشق و هوس

برای اینکه تشخیص دهید که آیا در رابطه ای درست هستید یا خیر، مواردی که در ادامه بیان می شود را باید در نظر داشته باشید و کنترل نمایید. اگر به نتیجه ای مطلوب نرسیدید، برای آرامش روح و قلب خود بهتر است هر چه سریع تر از رابطه خارج شوید.

  • برای رابطه معیاری خاص در نظر دراید؟

در برخی روابط دختر و پسر، و همچینن زن و شوهر ها دیده شده است، که رابطه خود را بر مبنای معیار و شاخصه جلو می برند. به این صورت که من تو را دوست دارم چون غذا های خوشمزه می پزی، یا من تو را دوست دارم چون بسیار خوش هیکل هستی و به من حس خوب منتقل می کنی. اگر بخاطر دلیل خاص یک دیگر را دوست دارید، قطع به بقین این رابطه هوس است و هیچ عشقی درونش وجود ندارد. عشق بخشیدن و ابراز محبت باید بی قید و شرط باشد، باید بی هیچ بهانه ای یک دیگر را دوست داشت و در زمان ناراحتی و بیماری نیز به مانند دیگر اوقات سلامتی و خوشی عشق ابراز و دریافت کنید.

عشق بی قید و شرط آن محبتی است که تا سالیان سال در بین افراد باقی می ماند و افراد از انتخاب خود همیشه راضی و خرسند هستند.

  • آیا لحظات خوبی را با یک دیگر سپری نمی کنید؟

اگر کمی دقت داشته باشید به راحتی می توانید به تشخیص عشق و هوس دست پیدا کنید. شاید حرف زدن در مورد برخی مسائل برای شما خسته کننده به نظر برسد، اما اگر با یک دیگ گفت و گو های مفید نداشته باشید چگونه می توانید یک دیگر را به خوبی شناسایی کنید. فردی که عمیق عاشق شماست، تمایل دارد تا بیشتر و عمیق تر با روحیات و عواطف شما آشنا شود، اما فردی که از روی هوس و تنها برای گذران مدت کوتاهی در کنار شما آمده است، تنها از رنگ مورد علاقه و رشته تحصیلی شما خبر دارد. افراد هوس باز همواره ترس دارند که از شما جوابی دریافت کنند که به صلاحشان نیست، به همین دلیل از پرسش سوال های بی مورد از شما اجتناب می کنند.

تفاوت عشق و هوس

  • آیا با یکی دیگر به اندازه کافی مهربان هستید؟

عشق حقیقی به این معناست که در زمان های ناراحتی و بیمای همواره کنار یک دیگر هستید و باز هم از چشمه عشق به رگ های یک دیگر درمانی به نام محبت و علاقه تزریق می کنید. در زمان عاشقی افراد همواره مراقب یک دیگر هستند و تمام رفتار های معشوق را زیر نظر می گیرند، در حالتی که رابطه شما این گونه نمی باشد پای هوس و دوست داشتن های زود گذر در میان است. اگر شریک عاطفی شما سعی دارد که بیش از این با عمق روحیه شما آشنا شود و سوال های هر چند شخصی بپرسد، به شما تبریک می گوییم که صاحب عشق واقعی شده اید. در حالی که هوس هیچ فرقی با شهوت ندارد گاها شما را در دام می اندازد که با عدم اطلاعات کافی دچار ضربه های احساسی می شوید.

  • توجه به حرکات و رفتارات فرد برای تشخیص عشق و هوس

مشاهده هریک از رفتار های زیر نشان دهنده عشق و محبت شریک احساسی تان می باشد که با مشاهده هریک می توانید به خود از داشتن چنین شریک احساسی ببالید.

  1. هنگامی که شریک احساسی تان به شما نگاه می کند، خیلی سریع شانه هایش را به سمت بالا و مایل به جلو جمع می کند. در این زمان شما حرکتی جالب انجام داده اید که باعث جلب توجه معشوق به سمت شما شده است. زمانی که مردان این حالت را از خود بروز می دهند، به این معناست که حالت های یک زن را تحسین می کنند و گاها مورد خود را برای ازدواج پیدا کرده اند. انجام این حرکت در مردان به منظور محبت والا و بسیاری است که در دل نسبت به شما دارند و به نوعی تلاش به ابراز آن دارند.
  2. در حالتی دیگر که نشان دهنده عشق واقعی معشوق می باشد، در هنگامی که چشم تو چشم می شوید، معشوق سر خود را به طور نا خود آگاه به سمت چپ و راست حرکت می دهد و سعی به نزدیکی دارد. این حالت در مردان بسیار دیده شده است، که برای جذاب نشان دادن خود و رفتار های مظلوم گرایانه برای جذب شما انجام می دهند. در این میان مرد شجاعت کافی برای جلو آمدن ندارد و با این اعمال سعی بر جلب توجه شما و در دسترس گذاشتن خود می کند.
  • آیا عشق را با در نظر گرفتن ظاهر انتخاب کرده اید؟

روز های ابتدایی که شریک عاطفی تان به شما پیشنهاد داده است، را به خاطر دارید. اگر تنها از روی ظاهر و تیپ اقدام به این حرکت کرده اید، می توان گفت که رابطه شما بر اساس هوس شکل کرفته است. هوس در اصطلاح همان شهوت است که به همان سرعتی که به وجود آمده است، به همان سرعت نیز از بین می رود. هنگامی ک شریک عاطفی تان تحت هر شرایطی در کنار شما باقی می ماند به این معناست که شما را از اعماق وجود دوست دارد و راضی نیست ک تحت هر شرایطی شما را از دست بدهد.

  • آیا شریک عاطفی تان از احساس شما با خبر است؟

اگر معشوق شما در کنار این که از غذای مورد نظر و رنگ مورد دلخواه شما خبر دارد، در مورد فعالیت هایی که در روز کرده اید از شما سوال می پرسد می توان گفت که درگیر عشق واقعی شده اید. دراین هنگام تمامی اعمال شما زیر نظر معشوق قرار می گیرد و در مورد برخی عوامل نسبت به شما نگرانی دارد. احساس هوس و شهوت در هریک از افراد در رابطه، خواسته و علایق دیگری را بی اهمیت جلوه می دهد.

مطلب پیشنهادی: بهترین و بدترین سن برای ازدواج چند سالگی است؟ در چه سنی ازدواج کنیم؟
  • آیا شریک عاطفی شما از همه چیز اطلاع دارد؟

فردی که به شما علاقه دارد، حتما راجع به دوستان و خانواده خویش با شما صحبت می کند، طوری که بدون دیدن آن ها می توانید حدس هایی راجع به این افراد بزنید.فردی که به شما علاقه واقعی دارد حاظر می شود که شما را هر چه سریع تر با خانواده خود آشنا کند تا با آن ها نیز صحبت هایی داشته باشید. فردی که احساس هوس نسبت به شما دارد، به یقین شما را از همه چیز دور نگه می دارد و هیچ گاه راضی به آشنایی شما با خانواده و دوستان نزدیک نمی شود.

عشق و هوس دو موضوعی است که در اوایل رابطه به یک شکل است اما هر چه زمان بیشتری بگذرد به راحی می توانید به تشخیص عشق و هوس بپردازید.

  • آیا با یک دیگر به مکان های زیبا و پر رفت و آمد نمی روید؟

همان طور که در ابتدا گفته شد، عشق به معنای شریک شدن است به این منظور که با یک دیگر به مکان های مختلف بروید و با آدم های بسیاری آشنا شوید. اگر رابطه شما همواره به تخت خواب و خوش گذرانی منتهی می شود باید گفت که در رابطه درستی قرار نگرفته اید و بهتر است هرچه سریع تر به این ارتباط پایان دهید.

تشخیص عشق و هوس از روی حالات و نگاه های چشم

طبق تحقیقات صورت گرفته، پژوهش گران عشق و شهوت را از طریق الگو های چشمی و حالات و رفتارها فرد مشخص می کنند. شاید تشخیص عشق و هوس کار سختی به نظر بیاید اما پژوهش گران با مطالعه رفتارها چشم به خوبی می توانند متوجه رفتارها هر فرد شوند که آیا معشوق به راستی جذب شما شده و یا فقط از نظر جنسی به شما میل و رغبت دارد.

طبق مطالعات صورت گرفته افرادی که به راستی عاشق شما شده اند، تمرکز بسیاری بر روی چشم ها و اجزای صورت شما دارند اما افرادی که فقط از نظر جنسی به شما فکر می کنند و فقط به خاطر شهوت به شما نزدیک شده اند توجه بسیاری بر روی اندام های بدنتان دارند.

همچنین محققان دیگری در این موضوع معتقدند که بر اساس فرآیند های چشمی و اتوماتیک همانند خیره نگاه کردن، عشق و هوس را دو عامل مجزا از یک دیگر می دانند. طبق مطالعات صورت گرفته افرادی که به صورت فرد توجه بسیاری دارند، دارای عشقی عمیق و دوست داشتن بسیاری هستند اما دیگر افراد که مدام چشم هایشان بر روی اندام های خانم می چرخد به قصد شهوت و هوس فقط اقدام به نزدیک شدن می کنند.

آشنایی با نشانه های عاشق شدن

  1. هنگامی که شما به شریک احساسی تان علاقه بسیار داشته باشید، سعی دارید که او را به دیگر افراد نزدیک و خانواده خود آشنا کنید.
  2. احساسات معشوق را بدون اینکه راجع به آن حرفی گفته شود، متوجه می شوید و سعی دارید که حالات بد را از او دور کنید.
  3. طاقت دوری از معشوق را ندارید و گاه فاصله گرفتن از او حتی به مدت یک روز برای شما عذاب آور است.
  4. همواره از او سوالات متفاوت می پرسید و دوست دارید که هر چه بیشتر او را شناسایی کنید.
  5. اگر متوجه شوید که معشقوق تان با جنس مخالف در رابطه است، بسیار حساس می شوید.
  6. برای حرف و گفتار او ارزش بسیاری قائل می شوید. به این صورت که شاید برای دیگران خسته کننده و کسل کننده باشد اما برای شما بسیار جالب و مهم می باشد.
  7. هر کاری انجام می دهید تا او را خوشحال کنید و طاقت دیدن یک لحظه ناراحتی از او را ندارید.
  8. در مقابل او بسیار محتاط می شوید و بیشتر از قبل مراقب اعمال و گفتار خود هستید.
  9. در نحوه ابراز علاقه خود هیچ کنترلی ندارید و همواره سعی دارید که معشوق خود را از محبت لبریز کنید.
  10. در کنار معشوق احساس بهتری دارید و حس می کنید که اگر در کنار او باشید دیگر هیچ غم و ناراحتی ندارید.
  11. در مورد آینده با او خیال پردازی می کنید و همواره خود را در کنار یک دیگر در خانه رویایی تان تصور می کنید.
  12. همواره تلاش می کنید که هر لحظه  و هر زمان بهتر از قبل در نظر بیایید.

حالا امیدواریم با درک تفاوت میان عشق و هوس بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

بخوانید: چرا تمایل ازدواج در دختران کم شده است؟

مطالب مشابه را ببینید!