مجله تاپ‌ناز‌

تقویت اعصاب با مواد غذایی + خوراکی های که اعصاب را تقویت می کنند

بعضی از مواد غذایی اگر به صورت مرتب مصرف شوند باعث آرامش و تقویت اعصاب شما می شوند. ناراحتی اعصاب به دلایل مختلفی ایجاد می شود. خیلی از افراد تمایل به مصرف داروهای شیمیایی ندارند و به آنها توصیه می شود که از گیاهان و خوراکی های مفید برای تقویت اعصاب استفاده نمایند. در ادامه اشاره ای به خواص بعضی از خوراکی ها برای درمان ضعف اعصاب داریم.

رژیم غذایی در تقویت سیستم عصبی بسیار نقش دارد. با بعضی از خوراکی ها، میوه ها و دمنوش های گیاهی می توانید افسردگی را کاهش دهید و ناراحتی های اعصاب را هم درمان کنید. در ادامه بهترین خوراکی و گیاهان را معرفی می کنیم و روش مصرف آنها را می خوانید.

تقویت اعصاب با مواد غذایی

با استفاده از گیاهان دارویی تا حد زیادی می توانید باعث تقویت سیستم عصبی شوید.گیاهانی مانند چای کوهی، بهار نارنج، کاسنی، گل گاو زبان، رازک، پونه، اسطوخودوس، شاهدانه، بادرنجبویه، بابونه، گل مغربی، نعنا و مارچوبه باعث تقویت اعصاب می شوند.

از دیگر مواد غذایی که برای تقویت و آرامش اعصاب مفید هستند می توان به لبنیات، خرما، گردو، موز و انجیر هم اشاره کرد. قبل از خوابیدن می توانید یک لیوان آب گرم با خرما میل کنید.

علل ضعف اعصاب

  • آسیب عصبی
  • التهاب اعصاب
  • فشرده شدن اعصاب
  • فشار و استرس
  • مناسب نبودن سبک زندگی
  • اعصاب زوال یافته
  • توسعه و پیشرفت تومور‌های بدخیم بر روی سلول‌های عصبی

سبزیجات

سبزیجاتی مانند پونه، کرفس و نعنا باعث تقویت سیستم عصبی و افزایش آرامش می شوند. توصیه می شود که در هفته چندین بار از این سبزیجات استفاده شود. کرفس خواص ضد التهاب، ضد باکتری، تقویت کننده معده، ضد نفخ، آرامش بخش ، کمک به هضم غذا و ضد افسردگی است. این سبزی دارای مواد معدنی پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A و C است که باعث تقویت سیستم عصبی می شوند.

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه از گیاهان نعنایی است و ارتفاع بلندی دارد. بوی این گیاه شبیه به لیمو است و گلهایی به رنگ زرد، بنفش و سفید دارد. خواستگاه این گیاه مناطق شمال و شرق کشور می باشد. افرادی که دچار ضعف اعصاب هستند می توانند این گیاه را به صورت دم کرده استفاده کنند.

تقویت اعصاب با مواد غذایی

چای رزماری

گیاه رزماری بویی مطلوب دارد و باعث کاهش میزان استرس می شود. خیلی از پزشکان از عصاره این گیاه برای کاهش میزان اضطراب بیماران استفاده می کنند. افرادی که دچار ضعف اعصاب هستند می توانند چای رزماری را چندین بار در هفته مصرف کنند. برای تهیه این چای کمی از گیاه را در آب جوش دم کنید و به مدت یک ربع اجازه دهید که دم بکشد.

گل گاو زبان

گیاه گل گاو زبان هم برای سلامت اعصاب مفید است. در طب سنتی بارها از خواص ادرار آوری، تصفیه کنندگی خون، تقویت سیستم عصبی و درمان سرماخوردگی این گیاه صحبت شده است. دمنوش گل گاو زبان قبل از خواب قابل استفاده است. در یک لیوان آبجوش دو قاشق غذا خوری گل گاو زبان را با کمی لیمو امانی اضافه کنید و اجازه دهید یک ربع دم بکشد و سپس استفاده کنید.

چای سیب

سیب ترکیبات مختلف مانند فسفر، منیزیم و ویتامین های گروه ب را دارد و پوست سیب نیز همین خواص را دارد. از پوست سیب می توان برای درمان ضعف اعصاب استفاده کرد. از پوست سیب می توان یک نوشیدنی مفید برای تقویت اعصاب تهیه کرد. در چند لیوان آب کمی پوسا سیب را بجوشانید و پس از سرد شدن میل کنید و می توانید آن را با عسل هم شیرین کنید.

چای زعفران

زعفران خوراکی مفید برای درمان ناراحتی اعصاب است. می توانید زعفران را برای تهیه غذا استفاده کنید و کمی از آن را در چای بریزید و میل کنید. می توانید زعفران را به تنهایی دم کنید و با عسل استفاده کنید. در مصرف چای زعفران نباید افراط کنید زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن سلامت بدن شود. می توانید کمی زعفران را به شیره انگور اضافه کنید و استفاده کنید.

شیر داغ

مصرف لبنیات به خصوص شیر برای حفظ سلامت اعصاب مفید است و توصیه می شود که قبل از خوابیدن یک لیوان شیر گرم را با خرما مصرف کنید.

دیگر خوراکی های موثر در درمان ضعف اعصاب

غلات، جو، نان سبوس دار و جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین ب باعث درمان ضعف اعصاب می شوند. گروه خوراکی های ویتامین ب مانند جگر، گوش گاو، بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، موز، آب پرتقال و برگه زردآلو هم بسیار مفید هستند.

میوه های مفید برای اعصاب

آووکادو، خربزه، گیلاس، پرتقال، نارگیل، گلابی، نارنگی، فندق، گردو، سیب، انار، به، زرشک، موز، توت فرنگی و پسته برای اعصاب بسیار مفید می باشند.

بادام

به منظور کاهش استرس و اضطراب می توانید به میزان 50 گرم بادام آسیاب شده، 50 گرم شکر اضافه کنید و در کمی آب مخلوط کنید. این نوشیدنی را عصر و شب قبل از خوابیدن میل کنید. می توانید چند عدد بادام را با یک قاشق عسل در یک لیوان آب میل کنید.

سایر دمنوش های مفید

از دم کرده برگ های بعضی درختان می توان برای تقویت سیستم عصبی استفاده کرد. از برگ های درخت به می توان یک دمنوش مفید تهیه کرد. برای تهیه این دمنوش توصیه می شود که مقدار ۲ گرم برگ درخت به را در ۱۰۰ سی سی آبجوش دم کرده و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را با عسل میل کنید. از دیگر برگ های درختان میوه که می توان از آنها دمنوش مفید برای تقویت سیستم عصبی تهیه کرد می تون به برگ درخت نارنج، شکوفه های درخت پرتقال، برگ درخت زیتون، گل زالزالک و برگ درخت گلابی را نام برد. طرز تهیه این دمنوش ها نیز به همان روش گفته شده می باشد.

گرده عسل

گرده عسل دارای ویتامین ب است و باعث تنظیم PH خون و تقویت سیستم عصبی می شود. اگر شما هم دنبال روشی عالی برای آرامش اعصاب خود هستید می توانید از گرده گل استفاده کنید و هر رو صبح یک قاشق عسل را با کره و آب میوه و یا ماست میل کنید.

دمنوش مفید برای آرام کردن اعصاب

گیاهان دارویی برای درمان ضعف اعصاب موثر هستند و توصیه می شود که از گیاهان دمنوش مفید برای تقویت سیستم عصبی تهیه کنید. برای تهیه دمنوش نیاز است که یک قاشق غذاخوری گیاه اسطوخودوس، برگ نعنا و گل بابونه را در دو قسمت ریشه سنبل الطیب و سه قسمت گل پاخری و سه قسمت میوه رازیان را مخلوط و آسیاب کنید. سپس از این مخلوط به مقدار یک قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدیت 15 دقیقه دم بکشد. این دمنوش را صاف کنید و روزی دو بار استفاده کنید.

خمیر مایه نان یا مخمر

خمیر مایه دارای ویتامین ب است و نقش مهمی در تقویت سیستم عصبی دارد و می تواند باعث بهبود اضطراب، افسردگی، بی اشتهایی و بی حسی شود و می توانید خمیر مایه را به شکل پوره با ماست و یا آبمیوه ترکیب کنید و میل کنید.

آرد جوی دو سر

غذاهایی که غلات دارند باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند و باعث درمان زودرنجی، اضطراب و بی خوابی می شوند و باعث افزایش عملکرد ذهنی می شوند و آرد جوی دو سر هم می تواند باعث آرامش و تقویت سیستم عصبی بشود و می توانید از آن برای پخت شیرینی و نان هم استفاده کنید و با شیر و دارچین بجوشانید و مصرف کنید.

ماساژ درمانی

از دیگر روش های مفید که باعث تقویت سیستم عصبی می شود و کمک شگفت انگیزی می کند استفاده از روش ماساژ درمانی است و برای انجام دادن این کار کافی است که مقداری از روغن بادام و یا کنجد را گرم کنید و سپس نیم ساعت پیش از دوش گرفتن روی بدن خود ماساژ دهید و برای رسیدن به بهترین نتیجه هر روز از این روش استفاده کنید.

ورزش

برای به دست آوردن آرامش و نشاط بدن، ورزش گزینه ای مفید است و هر روز صبح به مدت نیم ساعت ورزش کنید تا در طول روز سر حال و شاداب باشید و یوگا و مدیتیشن هم در آرامش اعصاب بسیار مفید می باشند.

آفتاب درمانی

برای درمان ضعف اعصاب تابش اشعه خورشید در صبح زود مفید و موثر است و یکی از دلایل ضعف اعصاب کمبود ویتامین دی در بدن است که اشعه های خورشید باعث تامین ویتامین های مورد نیاز بدن می شوند.

مطالب مشابه را ببینید!