مجله تاپ‌ناز‌

تقویت دستگاه گوارش + توصیه های موثر برای حفظ سلامت سیستم گوارش

بسیاری از افراد دچار مشکل در دستگاه گوارش می شوند و مدام دچار نفخ و تولید گاز، اسهال و یبوست در شکم می شوند. این بیماری سیستم گوارشی را به خطر می اندازد ما در این مطلب روش های تقویت دستگاه گوارش و توصیه هایی برای سلامت آن گردآوری کرده ایم.

دستگاه گوارش وظیفه هضم و جذب غذا را به عهده دارد و اگر ضعیف باشد، قادر نیست که غذاهای خورده شده را تجزیه و قابل هضم کند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از مصرف غذا دچار نفخ یا سکسکه بیوفتید شده باشید که در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم که دستگاه گوارش قوی داشته باشید.

روش هایی برای بهبود دستگاه گوارش

چنانچه شما بهترین غذاها را هم میل کنید ولی دستگاه گوارش شما ضعیف باشد باز هم در جذب مواد غذایی دچار مشکل می شوید. در این مطلب چند روش و راه را برای شما بیان می کنیم که باعث تقویت دستگاه گوارش می شود و بسته به نوع مزاج شما با مصرف این مواد غذایی می توانید هضم و جذب بهتری داشته باشید.

 

تقویت دستگاه گوارش با مواد غذایی مفید

چنانچه مواد غذایی مانند، پروتئین، گلوتن، غلات و مواد خوراکی نفخ آور مانند بادمجان، پیاز، حبوبات، سیب زمینی، بامیه و سیر زیاد شوند باعث گاز معده و نفخ می شوند. یکی از دلایل صدا دادن شکم وجود این غذاهای نفخ آور و فست فود است و غذاهای کنسروی هم نفخ می آورند. اگر خوراکی های نفاخ خوب پخته شوند بهتر است و نباید آنها را به صورت کلی حذف کرد و برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ موثر هستند. در همین خصوص اگر حبوبات به مدت 48 ساعت در آب خیس بخورند تا قند موجود وارد آب شود بهتر است. می توانید از شیر در وعده عصر استفاده کنید تا لاکتوز موجود در شیر خیلی آرام وارد بدن شود و بهتر است که در صبح استفاده نشود. شیر را با عسل و موز میل کنید تا گوارش آن راحت تر شود.

بخوانید: برای سلامت دستگاه گوارش این 9 نکته را رعایت کنید

چنانچه با خوردن نان نفخ می آورید شاید شما بیمار هستید و با انجام آزمایش بیماری سلیاک که یعنی حساسیت پروتئین گندم می توانید آن را درمان کنید. برای تقویت دستگاه گوارش می توانید از داروهای گیاهی برای پاکسازی استفاده کنید مانند دارچین، نعنا، بادرنجبویه، هل و گشنیز و زیره سبز و گلاب به صورت عرقیات یا دمنوش استفاده نمود.

چنانچه در بیشتر مواقع پس از صرف غذا دچار سوزش می شوید بهتر است برای بهبودی به پزشک متخصص مراجعه کنید. افرادی که شکمشان سر و صدا می کند دارای طبع سرد و مرطوب هستند که باعث نفخ شکم می شود. بهتر است این اشخاص از مصرف خوراکی هایی مانند دوغ، غذای نفاخ، ماست، سالاد، نوشابه و سبزی در موقع خوردن غذا پرهز کنند و حجم غذا را هم کمتر کنند تا دچار صدای شکم و درد شکم نشوند. اگر برنج می خورید به همراه آن زیره، زعفران یا زرشک مصف کنید تا طبع سرد برنج را بگیرد. غذاهای سرخ شده شما را تشنه می کنند و این خوب نیست. مصرف خاکشیر با آب گرم برای تقویت دستگاه گوارش و پاکسازی کبد و روده مناسب است. افراد باید در طول روز 2 بار اجابت مزاج کنند و اگر یبوست دارند بهتر است که انجیز خیس خورده بخورند.

تقویت دستگاه گوارش

تضعیف سیستم گوارشی با ورم معده

به منظور تقویت دستگاه گوارش می توانید، مصرف آویشن برای درمان ورم معده و نفخ استفاده کنید و روزی یک بار استفاده کنید. افرادی که دچار ورم معده هستند بهتر است که خیار، گوجه، بادمجان و ماست مصرف نکنند. اگر بخواهند می توانند که با ماست از آویشن و نعنا استفاده کنند تا مشکل گوارشی شان حل شود. مصرف سیر و پیاز خام هم باید کمتر شود و در عوض از پخته آنها استفاده شود. این افراد باید از خوردن غذاهای خمیری مانند ماکارونی و آش هم پرهیز کنند.

مطلب پیشنهادی: ویتامین های ضروری که باعث تقویت دستگاه گوارش می شوند

توصیه های طلایی

  • غذا را به صورت کامل بجوید و آرام تر بخورید.
  • غذاهای ساده بیشتر مصرف کنید.
  • از دمنوش و آب گرم و داغ هم زیاد استفاده کنید.
  • بین غذا می توانید میوه پخته شده مصرف کنید.
  • غذا را در محیط آرام میل کنید.
  • از غذای تازه طبخ شده و تازه استفاده کنید.
  • پرخوری و زیاده روی نکنید.
  • پس از غذا چند دقیقه بنشینید و ریلکس باشید.
  • غذاهای خام را کمتر استفاده کنید و به جای آن غذای پخته شده بخورید.

مطالب مشابه را ببینید!