مجله تاپ‌ناز‌

تمیز کردن آب آکواریوم | روش های تمیز کردن آب آکواریوم و جلوگیری از کدر شدن آب

آکواریوم هم یکی از اجزای دکوراسیون است که باعث زیباتر شدن فضای خانه می شود و آرامش خاصی دارد. اگر آکواریوم دارید باید نحوه نگهداری آن و تمیز کردن آب آکواریوم را بدانید زیرا اگر آب آکواریوم تمیز نشود باعث ایجاد بیماری برای آبزیان می شود.

خیلی از افراد عاشق آکواریوم هستند و مایل هستند که در منزل خود یک آکواریوم بزرگ یا کوچک داشته باشند ولی باید تمیز کردن آن را هم بدانند. آکواریوم زیبایی را دو چندان می کند ولی به شرطی که شفاف باشد و آب آن تمیز باشد. در ادامه این مطلب نحوه تمیز کردن آب آکواریوم و روش های جلوگیی از کدر شدن آن اشنا می شویم.

تمیز کردن آب آکواریوم

روش تمیز کردن آب آکواریوم

وجود آکواریوم در منزل باعث به وجود آمدن ظاه شاد و دلنشین می شود ولی تمیز کردن آن شاید کمی مشکل باشد. شفاف بودن آب نشانه این است که محیط آکواریوم سالم است و برای رشد ماهی مناسب است زیرا مواد غذایی خام، فضولات ماهی ها و ضایعات گیاهی در آن باعث می شوند که سطح pH آب افزایش پیدا کند و زندگی در آن برای ماهی ها سخت شود و سلامت ماهی به خطر بیفتد و برای تمیز کردن آب آکواریوم باید به روش های زیر عمل کنید:

شستشو

بهترین روش برای تمیز کردن آب آکواریوم سیفون کردن مرتب آن است بنابراین باید ماهانه فضولات ماهی، مخلوطی از غذاهای مانده، باکتری ها و آب کدری را که در آن وجود دارد را خارج کنید البته ناگفته نماند که در زمان تمیز کردن آب اکواریوم از مواد شیمیایی استفاده نکنید زیرا ممکن است بر روی ماهی ها تاثیر بدی داشته باشد.

تمیز کردن آب آکواریوم

تمیز کردن مخزن آکواریوم

گاهی رسوباتی در ته آکواریوم ته نشین می شود که فقط با سیفون کردن تمیز نمی شوند بنابراین به منظور از بین بردن این رسوبات باید هر سه ماه یک بار اقدام به تمیز شدن مخزن آکواریوم کنید.

تمیز کردن آب آکواریوم

شستن وسایل تزئینی

سعی کنید در زمان شستن آکواریوم وسایل تزئینی آن را هم تمیز کنید اما این کار را با مواد شوینده انجام ندهید، بیشتر وقت ها لجن و رسوبات در این وسایل تزئینی باقی می مانند که باید آن را تمیز کنید در غیر اینصورت باعث کدر شدن آب می شود و اگر تزئینات داخل آکواریوم کهنه شده اند آن ها را تعویض کنید.

تمیز کردن آب آکواریوم

اضافه کردن باکتری ها و ماهی های رفتگر

از روش هایی که تاثیر زیادی در تمیز کردن آب اکواریوم دارد استفاده از باکتری و ماهی های لجن خوار است زیرا، این موجودات علاوه بر جلوگیری از کدر شدن آب و تمیز کردن آب اکواریوم به حذف نیترات و آمونیاک درون آب نیز کمک می کنند که با این روش محیط سالم تری برای ماهی ها بوجود می آورد.

تمیز کردن آب آکواریوم

استفاده از گیاهان طبیعی

یکی دیگر از راه های تمیز کردن آب اکواریوم، استفاده از گیاهان طبیعی در آکوریم ها می باشد این گیاهان به دلیل داشتن ریشه و باکتری هایی که با آن ها زندگی می کنند باعث فیلتره کردن آب می شوند.

تمیز کردن آب آکواریوم

استفاده از فیلتر مناسب

یکی از دلایل کدر شدن آب آکواریوم ممکن است استفاده نکردن از فیلتر مناسب باشد زیرا فیلتراسیون باعث شفاف شدن آب آکواریوم و همچنین سلامت ماهی ها می شود و بسته به نوع آکواریوم، تراکم ماهی و استفاده از گیاهان زنده و یا مصنوعی می توانید فیلتر مورد نظر تان را انتخاب کنید، فیلتر به جدب مواد غذایی و حذف سموم شیمیایی در آب کمک زیادی می کند فقط دقت داشته باشید که دستورالعمل روش صحیح نصب و مراقبت از آن را بخوانید و هر ماه از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید و از اینکه سیستم فیلتراسیون شما جوابگوی تعدادی ماهی ها باشد اطمینان حاصل نمایید.

تمیز کردن آب آکواریوم

تعویض هفتگی آب آکواریوم

یکی دیگر از راه های تمیز کردن آب اکواریوم تعویض هفتگی ۲۰ درصد از آب آکواریوم می باشد و اینکه حتما از آب جوشیده سرد و یا آب تصفیه شده استفاده کنید به خاطر داشته باشید که دمای آب درون آکواریوم با آبی که می خواهید به آن اضافه کنید باهم یکسان باشد.

تمیز کردن آب آکواریوم

پرهیز از غذا دادن زیاد به ماهی

یکی از دلایل کدر شدن آب آکواریوم، غذا دادن زیاد به ماهی می باشد زیرا مواد غذایی باعث رشد باکتری و جلبک ها می شود بنابراین از زیاد غذا دادن به ماهی ها خودداری کنید.

تمیز کردن آب آکواریوم

از بین بردن جلبک ها

جلبک های درون آکواریوم از مهم ترین عوامل کدر شدن آب می باشند بنابراین با تمیز کردن جلبک های درون مخزن می توانید مانع رشد آن ها شوید، نور خورشید از جمله عواملی می باشد که به رشد جلبک ها کمک می کند بنابراین آکواریوم را در نزدیکی پنجره ها قرار ندهید.

تمیز کردن آب آکواریوم

نکات مهم :

۱ – به دلیل اینکه در زمان تعویض آب ممکن است آب به اطراف پاشیده شود بهتر است وسایل روشنایی و گرمایشی آکواریوم را از برق بکشید و اگر در اطراف محیط، وسایل برقی وجود دارد آن را جابه جا کنید.

۲- از شستن وسایل تزئینی و گیاهان با صابون خودداری کنید زیرا صابون سلامت ماهی را به خطر می اندازد و همچنین باعث رشد بیش از حد جلبک در آکواریوم می شود.

۳ – نیازی نیست که در هر بار تعویض آب تمام سطح آکواریوم را تمیز کنید بهتر است آن را به چند قسمت تقسیم کنید و هر بار یک قسمت از آن را تمیزکنید زیرا، این روش اثرات منفی کمتری روی ماهی ها خواهد داشت.

۴ – سعی کنید در زمانی که آکواریوم را پر از آب می کنید آب را با فشار و سریع وارد نکنید زیرا این کار باعث می شود سنگریزه های کف آکواریوم و وسایل تزئینی به هم ریخته شوند که بعضی از افراد از دستانشان یا ظرف دیگری کمک می گیرند.

۵ – روش و میزان تمیز کردن آب اکواریوم باید با سلامت ماهی ها در تعادل باشد زیرا بی توجهی و زیاده روی در نظافت آکواریوم هر دو ممکن است بر سلامت ماهی ها تاثیر منفی داشته باشند.

۶ – پس از اضافه کردن آب به آکواریوم دوباره دمای آن را اندازه بگیرید زیرا، تغییرات دمای آب ممکن است باعث بیمارشدن ماهی ها شوند.

با تمیز کردن مرتب آب آکواریوم خیالتان از بابت عمر ماهی ها راحت می شود. با رعایت کردن نکات ساده می توانید آکواریومی شفاف با ماهی های سالم داشته باشید و دیگر آکاریوم را تعویض نکنید.

مطالب مشابه را ببینید!