مجله تاپ‌ناز‌

نکاتی خاص برای تهویه هوای اتاق بدون پنجره که باید توجه کنید

خیلی از منازل و اداره ها شاید اتاق هایی داشته باشند که پنجره نداشته باشد. افرادی که در این اتاق ها به سر می برند، می دانند که شاید تحمل فضای این اتاق ها در فصل گرم کمی سخت باشد. فضای بدون پنجره خیلی زود گرم می شود و به افراد حاضر در اتاق حس خوب نمی دهد. برای اینکه بتوان این فضا را خنک کرد و تهویه مناسب داشته باشد، روش ها و نکات خاص را باید بدانید که در ادامه توضیح می دهیم.

استفاده از تهویه هوای پرتابل

کاهش دادن دمای نقطه ای که هیچ پنجره و یا دریچه ای ندارد، کار سختی است؛ ولی غیر ممکن هم نمی باشد. یکی از روش هایی که از طریق آن می توانید اتاق بدون پنجره را خنک کنید استفاده کردن از تهویه پرتابل می باشد که بیشتر در ابعاد کوچک به صورت ایستاده طراحی می شود. انواع تهویه مطبوع پرتابل برای فروش در ایران هم وجود دارد و طیف قیمت متنوعی را در بر می گیرد. اگر می خواهید از اسپیلت یا کولر به عنوان خنک کننده در این فضاها استفاده کنید باید قبل از تهیه آن بسیار تحقیق کنید.

نحوه استفاده از پنکه در فضای بسته

پنکه یکی از روش های قدیمی ولی کارآمد انسان برای مبارزه با گرما است. مسئله مهم این می باشد که پنکه به خودی خود سرما ایجاد نمی کند؛ بلکه صرفا با جا به جا کردن هوا باعث ایجاد حسی شبیه به خنک شدن می کند. چنانچه امکان خرید محصولات سرمایشی مانند اسپیلت را به دلایل مختلف مانند بالا بودن قیمت یا پیدا نکردن برند خارجی دلخواه ندارید، می توانید سراغ برندهای ایرانی معتبر با نمایندگی های مجاز، مانند کولرگازی و اسپیلت های ایران رادیاتور بروید؛ ولی اگر همچنان پنکه برای شما انتخابی بهتر است و دوست دارید با استفاده از آن خنک شوید، یک ظرف را پر از یخ کنید و رو بروی پنکه ایستاده بگذارید. هوای پخش شده به صورت طبیعی خنک تر می شود و فضای بسته شما را مطبوع می کند.

هشدار: چنانچه مدل پنکه قدیمی است و شیارهای روی آن باز هستند؛ بسیار مراقب کودکان و افراد دچار اختلال حواس باشید.

ترفند استفاده از دو پنکه

چنانچه صحبت از اتاق بدون پنجره است، یکی از ترفندهایی که برای ایجاد جریان هوا می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، ترفند استفاده از دو پنکه می باشد. در این روش باید دو پنکه تهیه کنید؛ سپس زاویه یکی از آنها را به سوی پایین و دیگری را به سوی سقف تنظیم کنید. این روش باعث جریان پیدا کردن هوا می شود و در عین حال هوای گرم را به سوی بالای اتاق سوق می دهد. همین مسئله باعث می شود فضای اتاق بدون پنجره شما هوایی بهتر داشته باشد و نفس کشیدن شما هم در آن بسیار راحت می شود.

مطلب پیشنهادی: ترفند برای بزرگ تر نشان دادن اتاق کوچک

لامپ‌های رشته‌ای را خاموش کنید

هر منبع اضافه ای در اتاق بدون پنجره می تواند منجر به تولید گرمای بیشتر شود، یکی از لوازم گرمازای دردسرساز در اتاق بسته لامپ رشته ای می باشد. باید بدانید که 90 درصد انرژی دریافت شده توسط لامپ های رشته ای تبدیل به گرما می شود و این مسئله دقیقا در نقطه ای روبروی هدف شما یعنی تهویه و خنک کردن فضا قرار دارد. پیشنهاد می کنیم به جای این نوع لامپ ها از لامپ ال ای دی و لامپ CFL یا فلورسنت فشرده کمک بگیرید که نور مناسبی را فراهم می کنند؛ ولی گرمای زیادی ندارند.

نکته مهم: دقت داشته باشید در صورت ترکیدن یا شکستن لامپ‌هایی مثل لامپ‌های جیوه‌ای یا حتی گزینه‌های بالا بهتر است درب اتاق را باز بگذارید و اجازه دهید هوا تخلیه شود.

نکاتی خاص برای تهویه هوای اتاق بدون پنجره که باید توجه کنید

فن سقفی نصب کنید و استفاده کنید

نصب کردن پنکه یا فن سقفی از دیگر روش هایی است که توسط آن می توان در اتاق بدون پنجره تهویه ایجاد کرد؛ البته از آنجایی که پنکه سقفی وسیله حساسی می باشد حتما باید نسبت به کیفیت آن و استاندارد بودن روش نصب آن توجه کنید تا خطر سقوط آن را به حداقل برسانید.

پنکه سقفی به هوای گرم اجازه نمی دهد ثابت بماند و با جا بجا کردن آن باعث ایجاد احساس مطبوع تری در اعضای داخل اتاق می شود. می توانید یک پنکه ایستاده با ظرف یخ را هم روی زمین بگذارید.

دستگاه‌های برقی را خاموش کنید

درست مانند لامپ های رشته ای وسایل دیگری هم می باشند که گرمای زیادی آزاد می کنند؛ کامپیوترها، اتو، اجاق گاز، لپ تاپ و حتی شارژرها هم در رده وسایل گرمازا قرار دارند. بعضی از این وسایل مانند اتو و اجاق گاز را نمی توان از کار نداخت و لزوما هر موقه به آنها نیاز باشد، روشن می شوند؛ ولی وسایل دیگری مانند کامپیوتر و لپ تاپ را می توان در مواقع غیر ضروری روی حالت استند بای قرار دارد و شارژرها را از پریز برق خارج کرد. درست است که این کارها به ظاهر جزئی می باشند؛ ولی روی نتیجه نهایی مورد نظر شما تاثیر خوبی می گذارند.

 

درها باز باشند یا بسته؟

بر خلاف اینکه ممکن است به نظر برسد باز گذاشتن در نسبت به بستن آنها انتخاب بهتری است، ولی بعضی از کارشناسان معتقد هستند بستن درب اتاق بدون پنجره مانع از ورود هوای گرم به اتاق و در نتیجه خنک ماندن آن می شود؛ ولی پیشنهاد ما این است که حد وسط را در نظر بگیرید. وقتی هوا هیچ فضایی برای ورود و خروج نداشته باشد، شرایط بهداشتی را فراهم نمی کند و در عین حال اکسیژن موجود در آن کم می شود. به همین دلیل خوب است که زمان هایی که برای باز گذاشتن درها و تهوه هوا در نظر بگیرید. هر چه تعداد افراد در اتاق بیشتر شود، این زمان کمتر می شود.

نصب تهویه مطبوع بدون داکت

چنانچه می خواهید بتوانید احساس داشتن دستگاه تهویه مطبوع مرکزی را در یک اتاق بدون پنجره به خود هدیه دهید، ممکن است راه حل مناسب برای شما استفاده از دستگاه بدون داکت باشد. این دستگاه شامل یک یونیت داخلی و یک کندانسور خارجی می شود که به دلیل راحتی نصب نظر مثبت مشتری های زیادی را به خود جلب کرده است. تهویه مطبوع بدون داکت می تواند خنکی لازم را برای محیط بسته اتاق شما فراهم کند.

مطالب مشابه را ببینید!