مجله تاپ‌ناز‌

تکنیک های تند خوانی + تمرین برای موفقیت و یاد گرفتن با تند خوانی

تکنیک های تند خوانی

تکنیک تند خوانی یکی از روش های کاربردی مطالعه کردنم در دنیای امروزی است و مانند دیگر تکنیک های مفید نیاز به روش و تمرین زیادی دارد که در این مطلب توضیح می دهیم.

برای یادگیری بهتر در تمام نقاط دنیا، روش های خاصی آموزش داده می شود و یاد گرفتن تندخوانی می تواند باعث شود که شما سریع تر به اهداف خود برسید و خیلی زودتر پیشرفت کنید. روش های مختلفی مانند تندخوانی به شما این فرصت را می دهند که بتوانید خیلی سریع تر یاد بگیرید.

تکنیک های تند خوانی

تند خوانی مانند دیگر تکنیک ها روشهای مختلفی دارد تا بتوانید خیلی خوب این شیوه را یاد بگیرید و همانطور که می دانید نخستین قدم در مسیر هر چیزی، تمرین مداوم است، به مین دلیل در ادامه چندین روش برای حرفه ای شدن در تند خوانی را به شما آموزش می دهیم.

 

  • تمرین سرعت سطری

تمرین سرعت سطری یکی از تکنیک های تند خوانی برای تمرین است و با استفاده از این روش می توانید با حرکت و بالاترین سرعت خطوط بین اعداد یک و دو را دنبال نمایید.

 

  • ستاره

اما تمرین دیگری که بسیار کاربرد دارد و برای گرم کردن چشم و تند خوانی مناسب است، تمرین ستاره است. روی کاغذ یک ستاره بزرگ بکشید سپس اضلاع آن را با حرکت چشم دنبال کنید، این روش را 3 تا 5 دقیقه انجام دهید.

 

  • جستجوی اعداد

از 1 تا 50، اعداد را به شکل به هم ریخت هروی کاغذ بنویسید سپس با حرکت چشم، ترتیب اعداد را پیدا کنید، بهتر است موقع انجام این تمرین را یادداشت کنید و در دفعه بعدی این زمان را کمتر کنید.

 

  • افزایش حوزه تند خوانی

افزایش حوزه تند خوانی نقش مهمی در یادگیری تکنیک های تند خوانی ایفا می کند استفاده از این تکنیک به فرد کمک می کند تا در یک نگاه عبارات و کلمات بیشتری را ببیند بنابراین وسط یک کاغذ سفید یک دایره کوچک کشیده و اطراف دایره لغاتی را به شکل پراکنده بنویسید سپس تلاش کنید در حالی به دایره خیره می شوید کلمات نوشته شده را بخوانید.

نکته: دقت داشته باشید که فقط باید به دایره نگاه کنید و چشمانتان را حرکت ندهید.

 

  • تمرکز داشتن

همانطور که می دانید مطالعه کردن در زمانی که تلویزیون روشن است کمی برایتان دشوار است زیرا تمکز کافی نخواهید داشت بنابراین مطالعه باید در محیطی به دور از عوامل مزاحم باشد تا بتوانید به خوبی تمرکز داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: 6+1 راهکار مطالعه آسان و سریع برای افرادی که کتاب نمی‌خوانند!
  • روش یک انگشتی

این روش برای افراد مبتدی بسیار مناسب است بنابراین یک کتاب را در نظر گرفته سپس از یک نفر بخواهید لغتی را در صفحه مشخص کرده و شما با یک انگشت به شکل افقی و عمودی لغت گفته شده را پیدا کنید به همین راحتی می توانید خود را برای مرحله دوم آماده کنید.

 

  • روش سه انگشتی

پس از گذراندن مرحله اول می توانید از این شیوه جهت یادگیری تند خوانی بهره بگیرد، در این روش با کمک سه انگشت به دنبال سه کلمه که شخص دیگری برای تان مشخص کرده است بگردید و در این روش بهتر است پس از دو یا حداکثر سه بار حرکت انگشتان به بررسی کل صفحه کتاب بپردازید.

 

  • روش چهار انگشتی

پس از انجام دادن دو مرحله گفته شده می توانید از این روش کمک بگیرد به این صورت که چهار انگشت تان را به گونه ای که کل خط را در بر می گیرد از بالا به سمت پایین به شکل S یا زایگزاکی حرکت دهید تا کلمه مورد نظر را پیدا کنید.

نکته : این مرحله به گذراندن تمرینات مربوط به مرحله دید احتیاج دارد به همین دلیل پیش از انجام دو مرحله قبل به سراغ این مرحله نروید.

 

  • مطالعه پاراگراف اول و آخر

در اکثر کتاب هایی که می خوانید پاراگراف اول نوعی معرفی از کتاب محسوب می شود و با مطالعه آن می توانید متوجه آنچه که در کل کتاب ارائه داده شده است شوید که البته در پاراگراف آخر نیز خلاصه ای از کتاب گفته شده است بنابراین بهتر است قبل از شروع به مطالعه کتاب مورد نظرتان به منظور اطلاع از موضوع و محوریت پاراگراف اول و آخر را مطالعه نمایید، به کار بردن این شیوه از تند خوانی سبب ایجاد آمادگی ذهنی برای مغز و همچنین بهبود روند مطالعه خواهد شد.

 

  • شروع مطالعه با متن ساده

به منظور تمرین تند خوانی نباید از متن های سنگین و پیچیده استفاده کنید که بهتر است از رمان هایی استفاده کنید که با خواندن یک مرتبه آن متوجه مطلب خواهید شد.

مطلب پیشنهادی: مطالعه آسان و سریع کتاب‌ها با 9 روش ساده
  • تمرین با کتاب برعکس

در انجام این روش کتابی با نثر ساده و روان انتخاب کرده و در ابتدای کار، فاصله چشم از متن باید سی سانتی متر باشد و با گذشت زمان به چهل و پنجاه برسد و به صورت ذهنی دو تا سه دقیقه زمان در نظر گرفته و فقط بخوانید، انتظاری از خود جهت درک متن نداشته باشید سپس بعد از زمان دو تا سه دقیقه به مدت چند ثانیه سکوت کرده و مجدداً این کار را کنید این روش را برای حداقل پنجاه صفحه تکرار نمایید.

 

  • گرم کردن چشم ها

یکی از روش های موثر در تند خوانی گرم کردن چشم است که باید هر روز برای اینکار چند دقیقه زمان در نظر گرفته شود که مالش پلک ها با دست، عقب و جلو کردن انگشت روی بینی و دنبال کردن حرکت آن با چشم و چرخاندن چشم به شکل مدور از بهترین تمرینات گرم کردن چشم است.

 

نکته پایانی

در موقع یادگیری روش تند خوانی، این نکته را باید به یاد داشته باشید که تمرین کردن اهمیت زیادی دارد و تمام روش های گفته شده در کنار تمرین کردن نتیجه مثبتی خواهد داشت، پس باید در یک برنامه ریزی منظم آموزشها و تکنیکهای تکرار شوند تا خوب این مهارتها را یاد بگیرید و از آنها استفاده نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!