مجله تاپ‌ناز‌

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین با 10 روش کاربردی

یکی از اتفاقاتی که برای باتری خودرو پیش می آید، خالی شدن باتری است که باعث استارت نخوردن ماشین می شود. برای جلوگیری از خالی شدن و یا به اصطلاح خواب رفتن باتری، روش ها و راهکارهای کاربردی زیادی وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

10 روش و راهکار برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

باتری ماشین به دلایل مختلف خالی می شود و یا می خوابد. باتری ماشین هم مانند دیگر قسمت های آنبه تعمیر و نگهداری نیاز دارد زیرا که در غیر این صورت از کارایی خارج می شود. علیرغم اینکه خیلی خوب از موتور خودرو مراقبت می کنید ولی  اگر به باتری خودرو توجه نداشته باشید، خودرو روشن نمی شود. قابل ذکر است که هوای سرد زمستان بر روی باتری تاثیر بد دارد و باعث کند شدن واکنش های شیمایی درون آن می شود و در بدترین حالت دیگر برای روشن کردن موتور انرژی مورد نیاز را ندارد.

شاید شما هم در یک صبح کاری با این معضل روبرو شوید که باتری خوابیده و خودرو روشن نمی شود و این باعث ناراحتی شما می شود. پس باید سعی کنید در فصل زمستان باتری ماشین را در بهترین شرایط قرار دهید. جلوگیری از نوسانات دمایی یا گرم و سرد شدن مداوم باتری ماشین از تخلیه جلوگیری می کند. بعضی از افراد برای رفع مشکل تخلیه باتری از یک باتری دیگر استفاده می کنند و یا باتری به باتری می کنند که خودرو روشن شود.

اگر عملکرد موتور را در نظر نگیریم در صورت عدم کنترل باتری هم این احتمال وجود دارد در واقع حساس باتری خودرو خالی شود و ماشین خاموش شود. از این رو به هر اندازه ای که موتور خودرو عالی کار کند ولی باتری کنترل نشود ممکن است خاموشی خودرو را در پی داشته باشد. از نشانه های خاموش شدن باتری خودرو می توان به شنیدن صداهایی شبیه به کلیک کردن موقع استارت زدن، محو شدن نور چراغ های پشت آمپر، کند یا دیر روشن شدن موتور و خاموش شدن چراغ های داشبورد اشاره نمود. در ادامه راهکارهای جلوگیری از خالی شدن باتری را توضیح می دهیم.

سرویس به موقع ماشین

یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو، سرویس به موقع خودرو است. چنانچه خودرو خوب سرویس و نگهداری شود باعث می شود تا به باتری خودرو فشار زیادی وارد نشود و بازدهی آن افزایش پیدا می کند. سرویس شدن خودرو  و چک کردن تنظیم بودن چرخ ها و موتور در بالا بردن عمر مفید باتری تاثیر مثبت دارد. اگر اتومبیل را در پارکینگ سر پوشیده نگهداری کنید روی سلامت و ایمنی تاثیر دارد.

طولانی نمودن تایم رانندگی

رانندگی های کوتاه مدت با توقف های زیاد و شروع مجدد رانندگی هم می تواند یکی از دلایل خوابیدن باتری خودرو باشد. پس از روشن کردن ماشین باید زمان مورد نیاز و کافی را برای شارژ دوباره باتری فراهم کنید.

تمیز نگه داشتن باتری

جمع شدن گرد و خاک و گریس روی باتری خودرو باعث گرم شدن آن می شود و در نتیجه باتری تخلیه می شود. باتری را با صورت مرتب با پارچه تمیز کنید. از نصب باتری هم مطمئن شوید.

عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی

اگر خودرو برای یک تایم طولانی در پارکینگ نگهداری شود و از آن استفاده ای نشود با خالی شدن باتری روبرو می شود. ضمنا پارک کردن ماشین کنار درب آسانسور موجب تخلیه باتری و مرگ آن می شود. قابل ذر است باتری خودرو نیاز دارد به صورت مداوم شارژ گردد. به عبارت دیگر باتری باید توسط دینام شارژ شود که این امر موقع رانندگی اتفاق می افتد. به ویژه اگر مجبور شوید زمان زیادی را بدون هیچ توقفی رانندگی نمایید. به این ترتیب در صورت عدم استفاده از خودرو برای یک تایم طولانی باتری شارژ خود را از دست می دهد.

در ادامه قابل ذکر است یک باتری نو با شارژ باتری در حالت نرمال معمولا باید طی دو هفته و بدون شارز توسط دینام شارژ خود را کاملا حفظ نماید. ولی باتری اتومبیل در مدت ۲-۳ ماه کاملا تخلیه خواهد شد. چنانچه خودرو خود را با یک باتری با شارژ کامل پارک نمایید و از خودرو تا ۲.۵ ماه استفاده نکنید احتمالا قادر نخواهید بود خودرو را روشن کنید. شما باید باتری را دوباره شارژ کنید یا در صورت لزوم به تعویض آن اقدام کنید. توجه داشته باشید حفظ شارژ باتری ماشین به تعداد دستگاه هایی بستگی دارد که برای عملکرد مناسبشان به انرژی نیاز دارند. منظور از این دستگاه ها مواردی مانند چراغ جلو، سیستم تهویه مطبوع، سیستم زنگ خطر و … می باشد که موقع پارک خودرو در حال فعالیت هستند.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین با 10 روش کاربردی

نشت باتری

برای تشخیص مکان نشت باتری کار را با یک باتری کاملا شارژ شده آغاز کنید. اطمینان حاصل کنید چراغ ها و رادیو خاموش می باشند. شارژ تلفن، لپ تاپ یا جی پی اس را جدا نموده و درب ها را ببندید. به طور کلی هر وسیله ای از باتری بهره می گیرد را جدا یا خاموش نمایید. بعد آمپر سنج را به صورت سری به بست و گیره متصل کنید. وقتی که نخستین جامپر خود را برداشتید آمپر سنج جریان خروجی باتری را می خواند به طور مثال اگر ۶۱۰ میلی آمپر باشد خیلی زیاد است. از این رو صندوق عقب یا داشبورد را چک کنید تا چراغی آنجا روشن نباشد. درب خودرو را باز نموده و ببینید آیا لامپ داغ می باشد (مراقب انگشتان خود باشید تا نسوزد). هنگامی که همه موازد خالی شدن شارژ را بررسی نمودید از کابل تست بهره بگیرید و آن را به جعبه فیوز و آمپر سنج را به مدار متصل کنید. همه لودهای مدار را تک تک بررسی نمایید تا مورد مشکوک را بیابید.

 

 

بررسی آلارمهای غیرکارخانه ای و استریو

چنانچه از آلارم های غیر کارخانه ای بهره می گیرد حتما آن را چک کنید. احتمال دارد بیشتر از یک اتصال به سیستم الکتریکی خودرو وجود داشته باشد و بعضی از نصاب ها پس از فروش ممکن است از تکنیک اسپلایشی استاندارد استفاده نمایند. از این رو ممکن است مجبور گردید سیم های آلارم را دنبال نموده تا ببینید کجا قرار دارند. آلارم های گران قیمت کمتر موجب تخلیه باتری می شوند و احتمالا به این خاطر است ه توسط تکنیسین ها مورد استفاده قرار می گیرند.

خاموش کردن تجهیزات برقی ماشین

با توجه به امکانات زیادی که در خودروهای امروزی تعبیه شده است و ضمنا در نظر گرفتن تجهیزات برقی نوین برای خودروها در صورتی که این تجهیزات مانند بخاری و چراغ ها روشن باقی بمانند ، خودرو برق زیادی استفاده می کند از این رو جهت جلوگیری از خالی شدن باتری و خاموش شدن ماشین پیشنهاد می شود که این تجهیزات را خاموش نمایید چرا که به سرعت موجب خالی شدن باتری خودرو می شوند. ناگفته نماند لوازمی که به درگاه یو اس بی یا پریز براق ۱۲ ولت متصل هستند نیز موجب خالی شدن باتری می شوند از این رو قبل از خروج از خودرو داخل کابین را بررسی کنید تا روشن باقی نمانده باشند. چرا که غالبا روشن ماندن این چراغ ها از شب تا صبح اتفاق افتاده و موجب تخلیه باتری می شوند که در ادامه باید هزینه زیادی را متقبل شوید.

نحوه استارت زدن ماشین

چنانچه استارت زدن خودرو را آسان نمایید در پیشگیری از خالی شدن باتری موثر خواهد بود. از این رو موقع استارت زدن کلاچ را به سمت پایین نگه داشته تا به خودرو فشار زیادی برای روشن شدن وارد نشود. با پایین نگه داشتن کلاچ نیروی کمتری برای استارت استفاده می شود و با این کار میزان زیادی از انرژی باتری حفظ می شود.

کنترل بخش های مرتبط به باتری ماشین

بهتر است هر چند وقت یکبار کاپوت ماشین را بالا زده و باتری خودرو را بررسی کنید. ضمنا پیشنهاد می شود هرازگاهی خودرو را به یک متخصص بسپارید تا وضعیت باتری را چک نماید و از او بخواهید تا بخش هایی که به باتری مرتبط است مانند دینام، استارت و … را بررسی کند که اگر هر یک از این اتصالات عملکرد خوبی نداشت آن را تعمیر یا تعویض نماید. در غیر اینصورت باتری خودور بیشتر یا کمتر از حد لازم شارژ خواهد شد. همچنین چنانچه قصد خرید ماشین دست دوم را دارید حتما باتری آن را بررسی کنید که سلامت و کیفیت لازم را داشته باشد.

خنک نگه داشتن ماشین

اکثر افراد تصور می کنند باتری خودرو در فصل زمستان می میرد ولی آیا می دانید که در تابستان سالم نگه داشتن باتری خودرو امر دشوارتری می باشد. چنانچه شما پس از رانندگی ماشین خود را در هوای گرم رها کنید باتری شروع به دشارژ یا تخلیه شارژ نموده که در عرض ۲۴ ساعت این امر رخ می دهد در صورتی که تخلیه باتری در هوای سرد چند روزی طول می کشد. به این ترتیب اگر جهت حفظ سلامت باتری اقدامات لازم را انجام ندهید باتری به راحتی به خواب می رود یا می میرد. با توجه به این که گرما می تواند عاملی برای خوابیدن باتری ماشین باشد پیشنهاد می شود خودرو خود را در محل خنکی از پارکینگ یا در مکانی سایه دار پارک نمایید. با این کار هم موقع سوار شدن به خودرو با صندلی های داغ و هوای دم کرده مواجه نمی شوید و هم از تخلیه باتری جلوگیری می کنید.

چند نکته:

  • همواره یک کابل باتری در صندوق عقب داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید باتری به باتری را انجام دهید.
  • چنانچه خودرو در محل نامناسب و خطرناکی خاموش شد پیش از هر اقدامی آن را به مکان امنی انتقال دهید.
  • از رانندگی های کوتاه مدت و با توقف زیاد بپرهیزید و هر از گاهی مسافت های طولانی را با خودرو طی کنید تا ماشین فرصت شارژ پیدا کند.
  • هنگام پارک ماشین قبل از خروج از خودرو بررسی کنید چراغ یا وسیله برقی روشن نمانده باشد.
  • هر بار که کاپوت خودرو را بالا می زنید به باتری نیز نیم نگاهی بیاندازید و وضعیت آن را چک کنید.
  • به باتری خودرو فشار نیاورید. به این ترتیب اگر نتوانست موتور روشن نماید از فشار به باتری بپرهیزید چرا که اوضاع را بدتر می کنید.

مطالب مشابه را ببینید!