مجله تاپ‌ناز‌

حساسیت و علائم حساسیت به پنی سیلین

پنی سیلین
پنی‌سیلین‌ها گروهی از داروهای آنتی‌بیوتیک هستند که در برابر ارگانیسم‌های آسیب‌پذیر به خصوص باکتریهای گرم مثبت به کار می‌روند. پنی‌سیلین‌ها اولین گروه از دسته آنتی‌بیوتیکهای بتالاکتام هستند.

عوارض داروی پنی سیلین

عموماً گفته می‌شود، پنی سیلین‌ها در سطحی که اثر بالینی شان خودنمایی می‌یابد غیر سمی هستند. اشکال اصلی این ترکیبات افزایش حساسیتی (Hypersensivity) است که به گونه تقریبی در ۱ تا ۱۰ درصد بیماران روی می‌دهد. واکنش‌های افزایش حساسیت دربرگیرنده شوک آنافیلاکسی، بثورات پوستی، کم خونی همولیتیک، نفریت و تب دارویی می‌باشد. آنافیلاکسی جدی‌ترین عارضهٔ دارو است که در ۰٫۵ درصد بیماران روی می‌دهد. مرگ برآمده از آنافیلاکسی در ۰٫۰۰۲ درصد بیماران (یک در پنجاه هزار) به چشم می‌خورد. در هر صورت عمل تست دارو برای کسانی که اولین بار پنیسیلین مصرف می‌کنند الزامی است.

تست پنی‌سیلین

برای اجتناب از بروز واکنش آنافیلاکسی هنگام تزریق پنی‌سیلین که می‌تواند کشنده باشد توصیه می‌شود عدم حساسیت سریع بیمار به دارو تست شود. و نحوه تست به این گونه است که با چکاندن یک قطره از محلول پنی سیلین در داخل چشم این کار را انجام می دهند و چند دقیقه صبر می کنن تا ببینند علایم قرمزی چشم و سوزش اگر نباشد انگاه فرد نسبت به پنی سیلین حسایت نداشته در غیر این صورت و بروز موارد فوق فرد نسبت به پنی سیلین حسایت دارد.

موارد تست پنی سیلین

تست اغلب برای بیمارانی که سن زیر ۱۲ سال دارند به دلیل احتمال کم ایجاد حساسیت قبلی انجام نمی‌شود. همچنین برای بیمارانی که تزریق اخیر (کمتر از یک سال) داشته‌اند انجام نمی‌شود.

حساسیت به پنی سیلین را جدی بگیرید

پنی سیلین یکی از داروهایی است که زیاد تجویز می شود و اغلب در درمان گلودرد چرکی و عفونت های گوش استفاده می شود. اما اگر شما به پنی سیلین حساسیت داشته باشید، مصرف این دارو می تواند برای تان خطرناک باشد. واکنش هایی که در پاسخ به مصرف پنی سیلین در شخصی که به این دارو حساسیت دارد، رخ می دهد طیف وسیعی دارد و می تواند از تظاهرات پوستی تا واکنش های مرگ باری مانند مشکلات حاد تنفسی باشد.

هنوز علت بروز حساسیت به پنی سیلین که تنها در برخی از افراد بوجود می آید، مشخص نشده است. ساده ترین راه پیشگیری از بروز حساسیت به پنی سیلین در افراد مبتلا به این عارضه پرهیز از مصرف یا تجویز پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های وابستهمی باشد. در حقیقت بسیاری از افرادی که اعلام می کنند به پنی سیلین حساسیت دارند اشتباه می کنند و تنها به هنگام تزریق این آنتی بیوتیک واکنش هایی چون ضایعات پوستی را از خود نشان می دهند،

علایم واقعی حساسیت به پنی سیلین عبارتند از:

کهیر
ضایعات پوستی
خارش پوست
خس خس سینه
تورم لب ها، زبان یا صورت (آنژیو ادم)

پنی سیلین

عکس حساسیت به پنی سیلین

واکنش های آنافیلاکتیک

جدی ترین واکنش آلرژی به پنی سیلین واکنش آنافیلاکسی است که بسیار خطرناک و حتی کشنده می باشد. واکنش آنافیلاکسی بلافاصله پس از تزریق پنی سیلین و در آن دسته از افرادی بروز می کند که نسبت به پنی سیلین حساسیت بسیار زیادی دارندکه علایم و نشانه های واکنش آنافیلاکتیک عبارتند از:

دشواری تنفس

خس خس سینه

افت فشار خون

تورم گلو یا زبان

سرگیجه

از دست دادن هوشیاری

ضعیف یا تند شدن ضربان قلب

زمان مراجعه به پزشک

چنانچه تصور می کنید که خودتان یا فرد دیگری دچار واکنش آنافیلاکتیک شده است سریعاً به اورژانس مراجعه کنید و در صورت خفیف بودن واکنش ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

علائم و نشانه های حساسیت به پنی سیلین

مطالب مشابه را ببینید!