مجله تاپ‌ناز‌

حقایق و دانستنی های چالب در مورد سنگاپور

سنگاپور

سنگاپور علاقه‌ی عجیبی به توالت دارد! دولت این کشور در سازمان ملل طرحی را مطرح کرده بود که ۱۹ نوامبر را به عنوان روز جهانی توالت تعیین کند.

اطلاعات خواندنی در مورد سنگاپور

سنگاپور کشوری در جنوب شرقی آسیا است و کوچک‌ترین کشور این منطقه نیز محسوب می‌شود. این کشور یکی از کشورهای ثروتمند و مدرن است. گردشگران ایرانی علاقه‌ی زیادی برای بازدید از این کشور کوچک دارند. با کجارو همراه شوید تا جالب‌ترین حقایق این شهر-کشور را با شما به اشتراک بگذاریم.

سنگاپور شهر-کشوری کوچک است که از چندین جزیره تشکیل شده است، با این حال یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. مردم این کشور فرهنگی خاص دارند که شناختن آن‌ها می‌توانید برایتان بسیار جالب باشد. دانستن حقایق سنگاپور قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد:

۱. سنگاپور به خرید و واردات بیش از حد شن و ماسه از مالزی، کامبوج وویتنام متهم است. بعد از این که کشورها فهمیدند مقدار قابل توجهی از شن و ماسه‌ی کشورشان به سنگاپور منتقل می‌شود، اعتراضات زیادی شکل گرفت و  تجارت شن و ماسه ممنوع شد.

۲. سنگاپور علاقه‌ی عجیبی به توالت دارد! دولت این کشور در سازمان ملل طرحی را مطرح کرده بود که ۱۹ نوامبر را به عنوان روز جهانی توالت تعیین کند. این کشور هم موفق شد موافقت ۱۲۲ کشور دیگر را برای تصویب این طرح جلب کند و هم سازمان جهانی توالت را در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۱ در خود سنگاپور تشکیل دهد.

سنگاپور

۳. سنگاپور می‌تواند درس صداقت و درستی به جهانیان بدهد. این شهر و کشور کمترین آمار فساد را میان کشورهای آسیایی دارد و رتبه‌ی او در آمار جهانی، جایگاه پنجم است.

۴. در سنگاپور والدین به کودکانشان رفتار خوب می‌آموزد و در برخی موارد دولت هم به والدین چنین آموزش‌هایی می‌دهد. در سنگاپور از سال ۱۹۷۹ یک کمپین احترام و ادب به وجود آمده که مورد حمایت دولت است؛ در این کمپین اخلاق و رفتار خوب و مناسب آموزش داده می‌شود. در سال ۲۰۰۱ این کمپین به جنبش مهربانی سنگاپور تغییر یافت.

۵. در سنگاپور روز ملی درخت‌کاری وجود دارد (هفتم نوامبر). تمامی اهالی این کشور، از نخست‌وزیر گرفته تا دیپلمات‌های خارجی و مردم عادی در این روز درخت می‌کارند. اهالی این کشور حتی برخی از مردم، این درختان را به عنوان کادوی تولد یا هدیه‌ی عروسی به فرزندانشان تقدیم می‌کنند.

سنگاپور

۶. بیش از ۸۰ درصد جمعیت سنگاپور در خانه‌های دولتی (خانه‌های سازمانی) زندگی می‌کنند؛ این در حالی است که نرخ مالکیت خانه در سنگاپور حدود ۹۲ درصد است که این آمار بالاترین نرخ در جهان است.

۷. اهالی سنگاپور سریع‌ترین پیاده‌روهای جهان هستند.

۸. در سنگاپور اگر در حین آدامس جویدن پلیس دیدید، دست نگه دارید یا این که هیچ وقت در این کشور آدامس نجوید! در حال حاضر جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع است مگر این که با نسخه‌ی پزشک باشد.

۹. تنبیه با چوب هنوز هم یک شکل قانونی از مجازات در سنگاپور است.

۱۰. عاشقان ماشین در سنگاپور ورشکسته می‌شوند! دولت سنگاپور مردم را از استفاده از اتومبیل شخصی برحذر می‌دارد و مالکان خودروها باید ۱/۵ برابر قیمت خودروی خود پول پرداخت کنند تا پلاک آن صادر شود.

سنگاپور

۱۱. در سنگاپور برای ارتفاع ساختمان‌ها محدودیتی وجود دارد؛ این محدودیت ۲۸۰ متر است. در این کشور ۳ ساختمان وجود دارد که ارتفاع آن‌ها دقیقا ۲۸۰ متر است.

۱۲. در آسانسورهای سنگاپور دستگاه‌های تشخیص ادرار وجود دارد. اگر این دستگاه‌ها بوی ادرار را تشخیص دهد، به طور خودکار درهای آسانسور قفل می‌شود تا این که پلیس برسد. سنگاپور قانون خاصی دارد که طبق آن ادرار در آسانسور ممنوع شده است.

۱۳. سنگاپور پنجمین کشور بزرگ واردکننده‌ی سلاح است.

۱۴. گزارشگران بدون مرز که یک سازمانی است که آزادی مطبوعات را در کشورهای مختلف ارزیابی می‌کند، وضعیت خوبی در سنگاپور ندارد. آن‌ها به آزادی مطبوعات در سنگاپور، از میان ۱۸۰ کشور رتبه‌ی ۱۵۳ داده‌اند.

۱۵. در سنگاپور اگر کسی بعد از استفاده از توالت‌های عمومی آن را نشوید، این کار او جرم محسوب می‌شود.

۱۶. اگرچه سنگاپور یک شهر-کشور است اما از ۶۳ جزیره‌ی کوچک‌تر تشکیل شده است.

سنگاپور

۱۷. پنج ستاره‌ای که در پرچم ملی سنگاپور وجود دارد، نشان‌دهنده‌ی دموکراسی، آرامش، پیشرفت، عدالت و برابری است. رنگ قرمز هم نشان‌دهنده‌ی برادری و رنگ سفید هم نماد خلوص و پاکی است.

۱۸. در رتبه‌بندی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در زمینه‌ی ریاضی و علوم کودکان سنگاپوری در رتبه‌ی اول جهان قرار دارند.

۱۹. کودکان و گیاهان قلب و روح سنگاپور هستند. اولین باغ آسیا که در سنگاپور قرار دارد، به کودکان اختصاص داده شده است.

۲۰. از سال ۱۹۰۵ سنگاپور ۶ بار منطقه‌ی زمانی خود را تغییر داده است!

۲۱. در طول سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۱ سنگاپور به تئاتری از جنگ جهانی دوم تبدیل شده بود. در این زمان ۱۰۰ هزار سرباز در این کشور کوچک حضور داشتند. البته هیچ یک از این سربازها متعلق به نیروهای سنگاپوری نبودند؛ سربازهای انگلیسی به دفاع در برابر نیروهای ژاپنی می‌پرداختند که به آن‌ها حمله کرده بودند.

سنگاپور

۲۲. سنگاپور نتیجه‌ی استقلال یک استقلال است! در سال ۱۹۶۳ نیروهای انگلیسی سنگاپور را به مالزی واگذار کردند. تنها بعد از ۲ سال، در سال ۱۹۶۵ شهر-کشور سنگاپور به کشوری مستقل تبدیل شد.

۲۳. سنگاپور با جنگ و مبارزه به استقلال نرسید! این کشور با رای‌گیری دموکراتیک از مالزی جدا شد.

۲۴. سنگاپور یکی از ۳ شهر-کشور جهان است. دو شهر-کشور دیگر موناکو و واتیکان هستند.

۲۵. سنگاپور شعر سرود ملی خود را روی اسکناس‌های ۱۰۰۰ دلاری این کشور چاپ کرده است.

سنگاپور

۲۶. دستمزد نخست وزیر سنگاپور سالانه حدود ۱/۷ میلیون دلار است که این رقم حدود ۴ برابر بیشتر از حقوق رئیس جمهوری آمریکا است!

۲۷. در سنگاپور از هر ۶ نفر، یک نفر دارایی ۱ میلیون دلاری یا بیشتر دارد، یعنی ۱۷ درصد کل جمعیت این کشور! این آمار بالاترین آمار میلیونرهای یک کشور در جهان است.

۲۸. سنگاپور از یک سو وارد می‌کند و از سویی دیگر صادرات انجام می‌دهد. این کشور همه چیز از آب شیرین و شن و ماسه وارد می‌کند و کل اقتصاد آن متکی به واردات و صادرات است.

۲۹. سنگاپور در سال ۲۰۱۶ گران‌ترین شهر جهان باقی ماند.

۳۰. فرودگاه چانگی سنگاپور در سال ۲۰۱۶ برای چهامین سال متوالی به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شد.

سنگاپور

۳۱. در گذشته‌های دور، دسته‌ای از اره‌ماهی‌ها به سنگاپور حمله کرده بودند. یک پسر جوان نقشه‌ی بسیار خوبی کشید تا همه‌ی آن‌ها را به دام بیندازد. اما شاه که از هوش این پسر می‌ترسید، او را کشت. در افسانه‌ای آمده است که دلیل رنگ قرمز موجود در پرچم این کشور، خون این پسر جوان است.

۳۲. هر روز در سنگاپور ۲ رستوران جدید تاسیس می‌شود. این آمار با توجه به مساحت این کشور، خیره‌کننده است.

۳۳. دولت سنگاپور مجموعه‌ای از درخت‌های مصنوعی ایجاد کرده است که از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند و ارتفاع آن‌ها به ۵۰ متر می‌رسد. نام این مجموعه «باغ‌های خلیج» است. این مجموعه به نماد فرهنگی و منطقه‌ی گردشگری تبدیل شده است.

مطالب مشابه را ببینید!