مجله تاپ‌ناز‌

حکم فیلم سنتوری اعلام شد

تماشا: دادگاه، وزارت ارشاد را به دلیل ممانعت غیرقانونی از اکران فیلم «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی محکوم کرد و ارشاد را مجبور کرد، دو و نیم میلیارد تومان جریمه به عوامل فیلم پرداخت کند. «سنتوری» فیلمی است که در سال 85 ساخته شد.

بنا به گزارش سایت خبری تحلیلی آفتاب این حکم بعد از شکایت عوامل سازنده این فیلم سینمایی به دیوان عدالت اداری کشور و بعد از چند سال پیگیری صادر شد.

«سنتوری» درامی انتقادی و اجتماعی است که به کارگردانی داریوش مهرجویی، کارگردان مطرح ایرانی در سال 1385 ساخته شد. درون مایه اصلی فیلم «سنتوری» درباره تضاد میان سنت و مدرنیته در جامعه ایران است.

فیلم سنتوری

معضل اعتیاد و سقوط جوانی هنرمند است. از اکران عمومی این فیلم باتوجه به اینکه فیلم پروانه و مجوز ساخت و اکران داشت، جلوگیری به عمل آمد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلایلی چون عدم توانایی در کنترل جو احتمالی سالن های سینمایی بعد از اکران این فیلم را از جمله این دلایل ذکر کرد.

محمدحسین صفار هرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مردادماه 1386 که از اکران فیلم جلوگیری به عمل آمد، به روزنامه «جام جم» گفت: «فیلمنامه سنتوری در سال 81 با نامی متفاوت به معاونت سینمایی وزارت ارشاد ارایه شد. اما به دلیل مشکلاتی که داشت در ابتدا نتوانست مجوز ساخت دریافت کند. بعد از اعمال تغییرات لازم، حالا هم که ساخته شده قابلیت اکران عمومی را ندارد. برخی از متولیان در وزرتخانه معتقدند این فیلم با فیلمنامه ای که  مجوز ساخت گرفت، متفاوت است و تغییرات مناسب و لازم اعمال نشده است».

حالا بعد از شکایت عوامل ساخت فیلم «سنتوری» از وزارت فرهنگ و ارشاد دادگاه به نفع عوامل فیلم رای داده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرد که دو و نیم میلیارد تومان جریمه نقدی به عوامل سازنده فیلم بپردازند.

دادگاه رسیدگی به شکایت عوامل سازنده فیلم «سنتوری» حکم داد که به دلیل ممانعت غیرقانونی از اکران فیلم و توزیع غیرمجاز فیلم به شکل سی دی و دی وی دی در بازار، عوامل سازنده خسارت مالی سنگینی را متحمل شدند.

بعد از آنکه فیلم بی مجوز به شکل دی وی دی و سی دی وارد بازار شد، تهیه کننده «سنتوری» در نامه سرگشاده ای که در رسانه ها منعکس شد از مردم خواست که نسخه غیرمجاز فیلم را نخرند. فرامرز فرامند در نامه ای سرگشاده با داریوش مهرجویی شماره حسابی را اعلام کردند تا علاقه مندان که فیلم را به شکل غیرقانونی خریده و دیده اند، وجهی را به این حساب واریز کنند و اعلام کردند همه عواید حاصل صرف امور خیریه خواهد شد. بنا به گزارش ها بیش از 1000 میلیون ریال از سوی علاقه مندان که فیلم را تماشا کردند به این شماره حساب واریز شد.

مطالب مشابه را ببینید!