مجله تاپ‌ناز‌

خشک کردن گل طبیعی + ترفند و روش های صحیح برای خشک گردن گلهای طبیعی

خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل طبیعی ترفندهای خاصی دارد و باید روشهای صحیح آن را باید بدانید. شاید بخواهید گلهای خاطره انگیز طبیعی را که دوستان به شما هدیه داده اند، قبل از اینکه خراب شوند خشک کنید و به همین منظور می توانید از روش های مختلف مانند آویزان کردن برعکس گل، استفاده از ژل سیلیکا و اسپری مو، قرار دادن لای کتاب و … استفاده کنید. در ادامه این مطلب روشهای مناسب برای خشک کردن گل را به شما آموزش می دهیم.

گل عنصر زیبا و دلربایی است و استفاده از آن به عنوان هدیه بسیار کاربرد دارد و می توان به عنوان تزیینات شکیل در دکوراسیون داخلی منزل استفاده شود. خشک کردن گل طبیعی مخصوصا گل رز خیلی رایج است و طرفداران زیادی دارد، به همین دلیل برای آشنایی با روشهایی کارآمد برای خشک کردن گل طبیعی با ما همراه باشید.

روش های خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل نوعی هنر است، گل طبیعی دارای زیبایی خیره کننده ای است ولی خیلی زود خراب و پژمرده می شود. ممکن است به مناسبتهای مختلف مانند جشن نامزدی، عروسی، سالگرد ازدواج، تولد و … از دوستان گل دریافت کرده باشید و بخواهید که این گلها را برای همیشه داشته باشید و ما در ادامه شما را راهنمایی می کنیم.

آب زدایی گل با استفاده از مایکروفر

نگهداری گل بدون ساقه درون یک ظرف مناسب و بدون درب درون مایکروفر روشی آسان و سریع برای خشک کردن گل طبیعی است، حالا برای انجام این کار لازم است تا مایکروفر را در مدت 1 دقیقه و در بالاترین درجه حرارت روشن نگه دارید، در صورتی که گلها در طی این مدت خشک نشونأ، می توانید یک دقیقه دیگر هم این کار را تکرار کنید.

خشک کردن گل طبیعی

استفاده از اتو

روش طبیعی دیگر برای خشک کردن گل، استفاده کردن از اتو است که برای انجام دادن این کار، باید آن را درون یک دستمال کاغذی قرار دهید و سپس زیر و روی آن چند روزنامه قرار دهید، سپس روی آن را اتو کنید.

 

استفاده از محلول گلیسیرین و آب داغ

برای خشک کردن گلهای طبیعی می توانید از محلول گلیسیرین با آب استفاده کنید که برای این منظور باید محلولی از دو قسمت آب و یک قسمت گلیسیرین را با کمی نمک تهیه کنید، سپس شاخه گلها را درون آن بگذارید. برای اطمینان از رسیدن مقدار مورد نیاز گلیسیرین به گل، لازم است برگها کمی مرطوب کنید، در این صورت با استفاده از این روش لطافت و نرمی برگ حفظ می شود.

بخوانید: گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

آویزان کردن گل روی طناب

برای خشک کردن دسه گل طبیعی با یک طناب آن را در جایی از منزل آویزان کنید، در ابتدا انتهاب گلها را با یک نخ یا طناب ببندید و سپس به صورت برعکس روی آن آویزان کنید، پس از 2 هفته گل خشک شده شما آماه شده است و می توانید پس از بریدن طناب در داخل گلدان نگهداری کنید.

برای مراقبل بیشتر از گلها می توانید آنها را در یک روزنامه بپیچید. باید توجه کنید که گلها موقع خشک شدن خیلی شکننده هستند، پس در موقع جابجایی باید خوب مواظب باشید و برای نگهداری بهتر، می توانید آنها را درون تنگهای شیشه ای بگذارید.

خشک کردن گل طبیعی

استفاده کردن از تافت و اسپری مو برای خشک کردن گل

تافت یا اسپری حالت دهنده مو روشی مناسب برای خشک کردن و نگهداری گل طبیعی است و بدون اینکه رنگ و شکل و حالت گل تغییری پیدا کند باعث خشک شدن آن می شود. این کار ساده است و فقط با اسپری کردن تافت روی تک تک گلهای لایه ای روی آن ایجاد می شود که از پژمرده شدن و شکنندگی گل جلوگیری می کند.

 

استفاده از برخی مواد شیمیایی

با استفاده از جوش شیرین، خاک رس، نمک و یا مواد خشک کننده و پوشاندن گل طبیعی با استفاده از این مخلوط می توانید تا 6 هفته رطوبت گل را بگیرید و گل را خیلی زود خشک کنید.

ببینید: عکس های زیبا و انرژی دهنده گل های رنگارنگ برای پروفایل

استفاده از یک کتاب سنگین و قطور

با استفاده از کتاب که روشی رایج برای خشک کردن گل طبیعی است می توانید گل را درون آن قرار دهید و برای جلوگیری از کثیف و خراب شدن صفحات کتاب می توانید از یک صفحه کاغذ مانند روزنامه برای داخل کتاب در اطراف گل قرار دهید. پس از قرار دادن یک یا دو گل درون کتاب آن را ببندید و روی کتاب را چندین کتاب سنگین قرار دهید، زیرا فشار سنگین باعث حفظ فرم گلها و زودتر خشک شدن گل کمک می کنند، پس از مدت 14 روز گلها کاملا خشک می شوند و می توانید آنها را به صورت یک قاب عکس تزیینی زیبا در منزل استفاده کنید.

 

استفاده از سیلیکاژل

برای خشک کردن گلهای طبیعی می توانید از ماده سلیکاژل استفاده کنید در ابتدا شاخه های اضافی گل را جدا کنید و بعد شاخه های گل را درون سطل حاوی سیلیکاژل قرار دهید، روی گلها را هم سیلیکاژل بریزید تا خوب به این ماده آغشته شوند، باید دقت داشته باشید که دانه های سیلیکا درون گلبرگ نروند، سپس درب سلط را ببندید و در محلی دور از دسترس و خنک قرار دهید.

در آخرین مرحله پس از خشک شدن گلها، روی گلها را یک اسپری ثابت کننده بزنید و سپس درون یک گلدان، تنگ شیشه ای و یا قاب عکس قرار دهید و از تماشای زیبایی گلها لذت ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!