مجله تاپ‌ناز‌

خواص برگ انبه + 7 خاصیت دارویی برگ انبه برای سلامت، لاغری و پوست و مو

انبه میوه ای پر خاصیت است و طعم بسیار خوشمزه و شیرینی دارد ولی برگ های درخت انبه هم خوراکی هستند و برای سلامت فواید زیادی دارند.

شاید متعجب شده باشید ولی برگ سبز انبه خیلی ترد است و در بسیاری از نقاط جهان به صورت پخته مصرف می شود و برای دمنوش هم از آن استفاده می کنند. برگ انبه دارای خواص بیشماری همچون خاصیت ضد التهاب بودن، ضد سرطانی بودن، آنتی اکسیدانی و ضد ریابت است. برگ های انبه برای پوست و مو هم بسیار مفید هستند.

در ادامه با خواص برگ انبه بیشتر آشنا می شوید و به شما در مورد نحوه تهیه آن هم می گوییم.

خواص برگ انبه در طب سنتی جهان

گیاه Mangifera indica از انواع درخت انبه است که سال ها از برگ های آن در طب سنتی چینی و آیورودا برای درمان انواع بیماری استفاده شده است. ساقه، پوست، برگ، ریشه و میوه انبه همه در طب سنتی شناخته شده هستند ولی مصرف برگ ها به خصوص برای درمان دیابت و خیلی از بیماری های دیگر تاکید شده است.

سرشار از ترکیبات گیاهی

برگ انبه ترکیبات گیاهی مفیدی دارد که از آن جمله می توان به پلی فنل ها و ترپنوئیدها اشاره کرد.ترپنوئیدها برای بینایی و سلامت سیستم ایمنی بدن مفید است و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند، پلی فنل دارای خاصیت ضد التهابی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث بهبود باکتری های روده ای و پیشگیری از چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و سرطان می شود.

مانگی فرین نوعی پلی فنل است که در گیاهان مختلف یافت می شود ولی انبه و برگ های آن منبع خوب آن به حساب می آیند. این ماده خواص ضد میکروبی دارد و به عنوان درمان تومور، دیابت، بیمای های قلبی و اختلالات متابولیسم استفاده می شود.

خاصیت ضد التهابی

برگ انبه به دلیل داشتن مقدار زیادی مانگی فرین خاصیت ضد التهابی دارد و به نظر می رسد که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. التهاب پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن به بیماری ها می باشد ولی ابتهاب مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش بدهد.

خواص برگ انبه

جلوگیری از تجمع چربی ها و چاقی

عصاره برگ انبه باعث تنظیم متابولیسم چربی ها می شود و باعث کنترل چاقی، دیابت و سندرم متابولیک می شود. این ماده از تجمع رسوب چربی و چربی های شکمی جلوگیری می کند و سطح آدیپونکتین را در بدن افزایش می دهد. آدیپونکتین  نوعی پروتئین سیگنالینگ سلولی است که در متابولیسم چریی و تنظیم کردن قند خون نقش دارد و افزایش پیدا کردن آن خطر ابتلا به چاقی و بیماری های مزمن ناشی از چاقی را کاهش می دهد.

دیابت و قند خون

برگ انبه به دلیل تاثیری که در متابولیسم چربی دارد باعث کنترل بیماری دیابت می شود. عصاره برگ انبه تاثیر زیادی در کاهش تری گلیسیرید خون دارد و افزایش سطح این ماده در بدن می تواند باعث افزایش مقاومت به انسولین در سولل ها شود و باعث دیابت نوع 2 می شود، مصرف عصاره برگ انبه برای بیماران مبتلا به دیابت مفید می باشد.

ضد سرطان

مانگی فرین موجود در برگ انبه خاصیت ضد سرطانی دارد، با استرس اکسیداتیو و التهاب بدن مقابله می کند و برای سرطان های خون، مغز، ریه، دهانه رحم و پروستات هم مفید است. لیگنانی که در برگ ها وجود دارد به دلیل خاصیت پلی فنلی برای درمان بیماری سرطان مفید می باشد. برگ انبه را البته نمی توان جایگزین قطعی درمان سرطان در نظر گرفت.

درمان زخم معده

برگ های درخت انبه و دیگر قسمت های این درخت برای درمان زخم معده و دیگر مشکلات گوارشی استفاده می شوند و به دلیل محتوای مانگی فرینی که دارد برای درمان آسیب های گوارشی توصیه می شود.

سلامت پوست

عصاره برگ انبه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد برای پیشگیری و کاهش علائم پیری پوست از جمله چین و چروک موثر است. این برگ ها خاصیت ضد باکتریایی دارد و با باکتری عامل عفونت استاف یعنی استافیلوکوکوس اورئوس مقابله می کنند. ماده مانگی فرین برگ انبه باعث درمان زخم ناشی از بیماری پسوریازیس می شود که یک بیماری پوستی شایع است.

سلامت مو

از عصاره برگ انبه برای محصولات مراقبت از مو هم استفاده می شود زیرا خواص آنتی اکسیدانی این برگ ها از آسیب دیدن فولیکول های مو جلوگیری می کند و باعث رشد بهتر مو می شود.

روش استفاده از برگ انبه

برگ های تازه انبه را می توانید به صورت خام مصرف کنید ولی یکی از روش های استفاده از این برگ ها، تهیه دمنوش آن است. برای تهیه کردن دمنوش برگ انبه 10 تا 15 برگ تازه انبه را درون دو سوم فنجان آب بجوشانید. اگر برگ تازه در دسترس نیست می توانید از دمنوش کیسه ای برگ انبه استفاده شود.

برگ انبه به شکل های مختلف پودر، عصاره و مکمل هم عرضه می شود. برای استفاده از پودر انبه می توانید آن را در آب بخیسانید و میل کنید. از آن برای تهیه مرهم پوست استفاده کنید و یا پودر را به آب حمام اضافه کنید. قبل از مصرف مکمل و کپسول های برگ انبه با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی برگ انبه

پودر و دمنوش برگ انبه برای انسان هیچ خطری ندارد ولی بهتر است قبل از مصرف محصولات برگ انبه در مورد مقدار مصرف و احتمال تداخل با داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید.

مطالب مشابه را ببینید!