مجله تاپ‌ناز‌

خواص تره کوهی + تمام فواید و ارزش غذایی این نوع سبزی

تره کوهی خواص دارویی و درمان زیادی دارد و از زمان های گذشته در طب سنتی کاربرد داشت و برای سلامت بسیار فواید دارد. در ادامه اطلاعاتی در مورد خواص و فواید سبزی تره کوهی را بررسی کرده ایم.

باید توجه داشته باشید که تره کوهی در واقع جزو سبزیجات محلی است که مانند دیگر سبزیجات خواص دارویی زیاد و ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه به دلیل عطر و طعم خوبی که دارد به صورت خام و به صورت پخته در غذاهای محلی استفاده می شود.

خواص تره کوهی برای سلامت

باید بدانید که تره کوهی یکی از سبزیجات محلی است که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و بیشتر اوقات به دلیل عطر و طعم مطبوعی که دارد به صورت خام و به صورت پخته در غذاهای محلی استفاده می شود. باید بدانید که افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشکاری، پیشگیری از بیماری های قلبی و بروز سکته، تفویت بینایی و مبارزه با آب مروارید، کمک به درمان بواسیر و بهبود عملکرد غده تیرویید بعضی از مهمترین مزیت های تره کوهی است.

تره کوهی گیاهی مشابه تره فرنگی دارای طعمی مانند پیاز و سیر است و ریشه آن مانند ریشه پیاز است و دارای برگ هایی بلند و سبز است، توجه داشته باشید که در زبان محلی اگر این سبزی در دشت روییده باشد آن را کورابه و اگر در فضای کوه روییده شده باشد به آن کنیوال می گویند. این گیاه در کشور ما در مناطق  آذربایجان، کردستان، لرستان، فارس، اصفهان، چهارمحل بختیاری و کهگلویه و بویراحمد رشد خواهد کرد.

دستورالعمل مصرف تره کوهی

بیشتر مردم تره کوهی را به صورت خشک استفاده می کنند. این سبزی در طول فصل بهار در کوه پیدا می شود و پس از چیدن و جدا کردن پیازها و قسمت های سفید باید آن را تمیز بشویید و اجازه دهید که آب اضافی به صورت کامل خارج شود. سپس آنها را با استفاده از هاونگ و یا درون سبزی خرد کن در حدی که کمی له شوند خرد کنید و دقت داشته باشید که نباید سبزی ها ریز خرد شود. معمولا این روش ها باعث سبز شدن آنها پس از خشکی کامل می شود.

فواید تره کوهی برای سلامت بدن

همان گونه که متوجه شدید تره کوهی از سبزیجات دارویی و درمانی است که در ادامه با بعضی از خواص و فواید تره کوهی آشنا می شوید.

سرشار از آهن است

سبزی تره کوهی دارای آهن است و به همین دلیل می تواند اکسیژن را به سلول های منتقل کند و با حمایت از سیستم ایمنی بدن میزان انرژی را بیشتر کند.

خواص تره کوهی

از بروز سرطان پیشگیری می کند

به صورت کلی این گیاه دارویی با داشتن مواد آنتی اکسیدانی می تواند از سلول های بدن در مقابل آسیب های مختلف محافظت نماید و از سرطان پیشگیری کند. فولیک اسید در این گیاه به بدن در تولید سلول های جدید کمک می کند و احتمال بروز بیماری قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

از سفید شدن موها جلوگیری می کند

تره کوهی با داشتن مقدار زیادی منگنز به آرامی به سیاه شدن مو کمک می کند و شما را از شر موهای سفید نجات خواهد داد.

سرشار از کولین است

تره کوه شامل ماده کولین است که کولین ک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز است. این ماده در حافظه، حرکت ماهیچه، تنظیم ضربان قلب و دیگر عملکردهای پایه نقش دارد.

سرشار از ویتامین C است

حدود 20 درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن توسط تره کوهی تامین می شود. این ویتامین در سطح بدن به تولد کلاژن کمک می کند و از بروز آب مروارید پیشگیری می کند. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و خطر بروز انواع سرطان را کاهش دهد.

دارای ویتامین A است

ویتامین A در بدن می تواند باعث حفظ فرم و سلامت دندان، بافت اسکلتی و بافت های نرم بدن مانند غشاء مخاطی، ماهیچه ها و پوست کمک خواهد کرد. همچنین این ویتامین با تولید رنگدانه در شبکیه چشم باعث دید بهتر به ویژه در شب می شود و برای شیردهی مادر و دستگاه تولید مثل مفید خواهد بود.

حاوی فولات است

تره کوهی مقدار زیادی فولات در خود جای که فولات نوعی ویتامین B لازم برای حفظ میزان هوموسیستئین در بدن است. بهتر است بدانید که هوموسیستئین نوعی پروتئین موجود در خون است که در صورت بالا بودن باعث سکته خواهد شد. همچنین مواد غذایی سرشار از ویتامین B9 با فولات می تواند از بدن در برابر بیماری های عروقی، سرطان و اختلالات روانی محافظت نماید.

قدرت یادگیری را افزایش می دهد

از آنجایی که تره کوهی دارای مقادیر بالایی کولین است این ماده را می توان نوعی منتقل کننده پیام در مغز دانست که استفاده از آن در برنامه غذایی به تدریج باعث افزایش قدرت مغز و قدرت یادگیری به ویژه در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

کبد را پاکسازی می کند

یکی دیگر از خواص تره کوهی پاکسازی کبد و دفع کلسترول بد خون می باشد. همچنین پرورده تره با سرکه در باز کردن گرفتگی کبد و طحال نیز مفید خواهد بود.

از قلب محافظت می کند

توجه داشته باشید که تره کوهی دارای ترکیباتی است که از جداره رگ های خونی در برابر آسیب ها به شدت محافظت کرده و کلسترول بد را در بدن انسان کاهش خواهد داد.

 

مضرات مصرف تره کوهی برای بدن

تره کوه با اینکه فواید زیادی برای سلامت دارد ولی می تواند مضراتی هم در پی داشته باشد که در ادامه بعضی از این عوارض را معرفی می کنیم.

تره در مقایسه با پیاز دیرتر هضم می شود.

تره می تواند باعث تضعیف بینایی در افراد شود.

به آرامی باعث خراب شدن لثه و دندان ها می شود.

گیاه تره نفخ آور است و خون را می سوزاند.

تره برای افراد گرم مزاج مضر است و به همین دلیل بهتر است همراه با کاسنی و گشنیز مصرف شود.

باید توجه داشته باشید که تخم تره برای ریه، کلیه و مثانه مضر است پس باید با عسل مصرف کنید.

مطالب مشابه را ببینید!