مجله تاپ‌ناز‌

خواص دانه کرفس برای سلامتی + نحوه مصرف

 

خواص دانه کرفس برای سلامتی

کرفس یکی از سبزیجات پر استفاده است که از ساقه آن بیشتر استفاده می شود و البته دانه کرفس هم به عنوان یک ادویه معروف مصرف می شود و البته طعم خوبی هم دارد و برای سلامتی هم خواصی دارد که در ادامه روش مصرف دانه کرفس را توضیح می دهیم.

تمام خواص دانه کرفس و روش مصرف آن

تخم کرفس از گل های گیاه کرفس به دست می آید و کوچک است، رنگ دانه کرفس قهوه ای روشن و گاهی هم تیره است و عطر و طعم گرم و تلخ مانند ساقه کرفس دارد. دانه کرفس به عنوان بذر برای رشد گیاه کرفس استفاده می شود. در طب سنتی از دانه کرفس برای درمان برونشیت، اختلالات پوستی و آنفلوآنزا استفاده می شود. در ادامه تمام فواید دانه کرفس برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن را توضیح می دهیم.

 

فشار خون

دانه کرفس مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می کند و باعث افزایش رفع ادرار و دفع نمک های اضافه خون می شود و در نهایت فشار خون را کاهش می دهد.

 

ضد التهاب طبیعی

بذر کرفس بیش از 20 ماده ضد التهابی دارد و می تواند باعث کاهش درد ناشی از بیماری های التهابی مانند نقرس و آرتریت شود.

 

کاهش اسپاسم عضلانی

خواص ضد التهابی قوی که دانه کرفس دارد می تواند باعث کاهش اسپاسم عضلات و گرفتگی های عضلانی شود. دانه کرفس برای کاهش کمر درد و دل درد ناشی از قاعدگی برای خانم ها مفید می باشد.

 

تقویت استخوان های بدن

کلسیم یکی از مواد ضروری برای رشد استخوان ها است، دانه کرفس دارای مقدار زیادی کلسیم است و به تقویت استخوان کمک می کند. مقدار زیاد منگنز موجود در دانه کرفس برای فعال کردن آنزیم هایی که پروتئین لازم برای تسکیل بافت استخوانی و غضروف تولید می کنند، مورد نیاز می باشد. دانه کرفس دارای منیزیم و فسفر است، این دو ماده معدنی باعث افزایش تولید و تقویت استخوان ها می شود و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کم می کند.

 

درمان کم خونی

دانه کرفس مقدار زیادی آهن دارد و باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون می شود و گردش خون را بهبود می دهد و در نهایت از خطر ابتلا به کم خونی یا آنمی جلوگیری می کند و کم خونی را درمان می کند.

دیابت و قند خون

دانه کرفس منبعی عالی از منیزیم است و باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود. گفته می شود که اضافه کردن دانه کرفس به رژیم غذایی، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد. یک بررسی بزرگ نشان داده است که رژیم غذایی غنی از منیزیم خطر ابتلا به دیابت را تا 14 درصد کاهش می دهد.

 

ضد میکروب طبیعی

عصاره دانه کرفس ممکن است مانند یک آنتی بیوتیک عمل کند و خاصیت ضد میکروبی قوی دارد. طبق مطالعات معلوم شده که عصاره دانه کرفس باعث از بین رفتن هلیکو باکتر پیلوری که عامل ایجاد زخم معده است شده است. در مطالعه دیگر مشخص شد که عصاره دانه کرفس از رشد باکتری ها، قارچ ها و مخمرها جلوگیری می کند و به عنوان یک نگهدارنده طبیعی غذا استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی: خواص زیاد کرفس برای سلامتی و همچنین زیبایی پوست و مو

غنی از آنتی اکسیدان

دانه کرفس دارای مقدار زیاد آنتی اکسیدان و پلی فنل است که باعث کاهش رادیکال های آزاد بدن می شود و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

خواص دانه کرفس برای سلامتی

عوارض و مضرات دانه کرفس

در ادامه در مورد مضرات و عوارض دانه کرفس می خوانید.

 

چه کسانی نباید دانه کرفس استفاده کنند؟

افرادی که قند خون پایین دارند، مبتلا به التهاب حاد کلیه هستند و افرادی که به دانه های کرفس آلرژی دارند و دچار حساسیت می شوند نباید دانه کرفس مصرف نمایند.

 

دوران بارداری و شیردهی

دانه کرفس در زنان بارداری باعث خونریزی رحم و سقط جنین می شود و به همین دلیل خانم ها در زمان بارداری باید تخم کرفس و ادویه های مرتبط مصرف نکنند.

هنوز اطلاعاتی از اثر دانه کرفس روی زنان شیرده منتشر نشده است و به همین دلیل توصیه می شود که خانم ها در دوران شیردهی از مصرف دانه کرفس اجتناب کنند یا با مجوز پزشک مصرف نمایند.

تداخل دارویی

دانه کرفس با لیتیوم، داروهای دیورتیک، داروهای تیروئید و داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین و وارفارین تداخل دارویی دارد.

 

طبع دانه کرفس

طبع دانه کرفس و مزاج آن در طب سنتی گرم و خشک است. دانه کرفس دارای آنتی اکسیدان، ویتامین ب 6، پلی فنل، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، آهن، مس، روی، پروتئین و فیبر است.

 

روش استفاده از دانه کرفس

دانه های کرفس بیشتر به عنوان ادویه و برای تهیه بعضی از غذاها مانند سوپ، ترشی، سس، غذاهای گیاهی و … استفاده می شود. می توان ادویه کرفس را جایگزین نمک کرد. دانه کرفس به صورت مکمل به شکل عصاره یا کپسول عرضه می شود. از مکمل دانه کرفس برای کاهش فشار خون بالا و درمان عفونت های ادراری استفاده می شود. روغن دانه کرفس بیشتر به صورت موضعی برای کاهش درد استفاده می کنند. در بعضی از کشورها دانه های کرفس را برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده می شود.

 

طرز تهیه دمنوش تخم کرفس

یک قاشق غذاخوری شش و نیم گرم دانه کرفس را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید که 10 دقیقه بماند تا خوب دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید و سپس بنوشید.

1 قاشق غذا خوری (6.5 گرم) دانه کرفس را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد.

منبع: healthline

مطالب مشابه را ببینید!