مجله تاپ‌ناز‌

تمام خواص عرق بیدمشک + فواید درمانی این عرق برای سلامت

عرق بیدمشک یکی از عرقیات بسیار معروف است که به عنوان معطر کننده در بعضی از غذاها استفاده می شود. عرق بیدمشک باعث آرامش می شود و یکی از مهمترین خواص آن است.

بیدمشک گیاهی از نژاد بید است که کاربردهای زیادی در طب سنتی دارد. یکی از فرآورده های این گیاه عرق بیدمشک است. خواص عرق بیدمشک هم مانند خود بیدمشک زیاد است. در ادامه تمام خواص و فواید درمانی بیدمشک را معرف می کنیم

مزایا و خواص عرق بیدمشک

عرق بیدمشک به دلیل عطری که دارد برای معطر کردن شربت مفید می باشد. عرق بیدمشک به طور کل خواص درمانی زیادی دارد. این گیاه از نظر طب سنتی طبیعتی سرد و تر دارد. عرق بیدمشک اسانس گل های بیدمشک است که مصرف آن به صورت قابل ملاحظه ای قند خون را کاهش می دهد. از جمله شناخته شده ترین فواید عرق بیدمشک عبارت است از:

  • مقوی قوای دماغی
  • تقویت کننده قلب
  • مفرح روح
  • تسکین دهنده سردرد
  • درمان کننده کم خونی
  • بازکننده انسداد کبد
  • تقویت کننده نیروی جنسی
  • تسکین دهنده دردهای دستگاه تناسلی
  • خواب آور
  • رفع اختناق رحم در زنان
  • درمان کننده شوره سر
  • لطیف کننده مو

عرق بیدمشک برای اعصاب

بسیاری از محققان بر این باور هستند که عرق بیدمشک باعث تسکین اعصاب می شود. این گیاه حاوی ترکیبات ژرانیون سالیسین و تانن است که خاصیت آرام بخشی و رفع کننده درد و خستگی را دارد. این عرق باعث تقویت دستگاه عصبی می شود و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است. جوشانده گل آن درمان کننده بیماری های افسردگی، عصبی، درد عضلانی و بیماری های روماتیسمی است.

عرق بیدمشک برای حفظ سلامتی قلب و دستگاه گوارش

ترکیبات ژرانیون سالیسین و تانن در عرق بیدمشک باعث می شود که این عرق به عنوان داروی موثر برای تقویت قلب و دستگاه گوارش شناخته شود. بیدمشک باعث رفع عطش می شود و معده را تقویت می کند، مصرف عرق آن هم می تواند تاثیرات خوبی بر عملکرد معده و دستگاه گوارش بگذارد و مصرف آن باعث افزایش اشتها می شود. این گیاه التهابات را تسکین می دهد، باعث کاهش تب می شود و خاصیت تب بری دارد.

تمام خواص عرق بیدمشک

فواید بیدمشک برای دیابت

گیاه بیدمشک دارای مواد مغذی مانند سدیم، پتاسیم، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، مس و روی می باشد، ضمن اینکه دارای اسید آمینه هایی همچون فولیک اسید، پروتئین، اسید های چرب امگا۳، اسید سیتریک و آنتی اکسیدان می باشد.

عرق بیدمشک قند را کاهش می دهد، پس افراد دیابتی که قند خون بالا دارند می توانند از خواص درمانی این عرق بهره ببرند، ضمن اینکه پتاسیم موجود در بیدمشک باعث تنظیم فشار خون می شود، به همین جهت عرق بیدمشک برای افراد با فشار بالا مناسب است.

قند و فشار خون بالا رابطه مستقیمی با مشکلات قلبی دارند، پس با استفاده از مصرف عرق بیدمشک، خطر بیماری های قلبی در این افراد کمتر می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه، با دفع رادیکال های آزاد بدن از آسیب دیدن بافت ها جلوگیری می کنند و عرق بیدمشک در جلوگیری از ابتلا به سرطان هم موثر است.

بیدمشک برای کم خونی

کم خونی دلایل زیادی دارد و این مشکل می تواند در اثر کمبود آهن و فولیک اسید باشد، گاهی مواقع نیز کم خونی و پایین بودن تعداد هموگلوبین خون یک بیماری ژنتیکی است و در نتیجه نیازمند درمان های پزشکی است.

جالا در صورتی که می خواهید از کم خونی در بارداری پیشگیری کنید، باید حتما از یک رژیم غذایی مغذی و سالم برخوردار باشید. باید توجه کنید که درمان خودسرانه مکمل ها ممکن است با عوارضی همراه باشد، از این رو حتما باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بعضی از دمنوش ها و عرقیات گیاهی در کاهش خطر کم خونی موثر است، می توان از این درمان های خانگی برای رفع کم خونی استفاده کرد، البته این روش ها نمی توانند درمان قطعی داشته باشند، برای خانم های باردار می تواند با عوارضی همراه باشد. در افراد دیگر گیاه بیدمشک به دلیل داشتن آهن و اسید فولیک می تواندزیاد  مانع از کم خونی شود.

زیاده روی در مصرف عرق بیدمشک خطراتی هم دارد و مصرف زیاد از اندازه آن می تواند باعث ایجاد اسهال شود، زیرا این گیاه ملین قوی است، از این جهت امکان دفع آهن بیشتر از بدن وجود دارد و در نتیجه باعث تشدید بیماری کم خونی می شود.از جمله علائم دفع آهن، تیره رنگ بودن رنگ مدفوع است که در صورت داشتن این علائم حتما مصرف عرق بیدمشک را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

اگرچه خواص عرق بیدمشک بی شمار است, با این حال مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود, چرا که می تواند منجر به عوارض مختلف مغزی و کلیوی در جنین شود.

مطالب مشابه را ببینید!