مجله تاپ‌ناز‌

خواص گل عینک + فواید دارویی، مکانیسم اثر و مضرات این گیاه

گل عینک از گیاهان مفیدی است که خواص زیادی برای سلامت بدن به ویژ] چشم ها دارد. این گیاه برای درمان کردن مشکلات چشمی مانند ورم ملتحمه، سوزش و دیگر مشکلات مانند گلو درد، آلرژی، ضعف حافظه، سرماخوردگی و … هم استفاده می شود.

گل عینک یکی از گیاهان دارویی است که افراد کمتر با آن آشنا هستند و بیشتر در حوزه مشکلات چشمی استفاده می شود و در بسیاری از داروهای این بازه استفاده می شود. گل عینک خواص زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

خواص و فواید مختلف گل عینک

گل عینک به آن چشمک هم گفته می شود دارای نام علمی Euphrasia rostkoviana است و در زبان عربی به آن حشیشه النور هم می گویند. گیاه گل عینک در اصل یک گیاه بومی مناطق اروپایی است که سالها از خواص درمانی آن استفاده شده است. گیاه گل عینک نوعی گیاه یکساله است که نوع علفی و نیمه انگلی دارد. این گیاه با ریشه هایی که دارد خاصیت مکندگی دارد و روی ریشه گیاهان مجاور به ویژ] غلات قرار می گیرد و از شیره گیاه میزبان برای تغذیه استفاده می کند و آن را می مکد و به این طریق رشد می کند. این گیاه دارای برگ های کوچک و دندانه دار است که در قسمت پایینی ساقه متقابل بوده و در قسمت بالا نامنظم و متناوب است. برگ های گل عینک دارای رنگ سبز و بدون دمبرگ است همچنین گل عینک گل هایی به رنگ زرد و روشن دارد که در فصل تابستان از بغل برگ ها رشد می کنند و زیبایی خاصی به این گل می دهند.

 

گل عینک در ایران

این گیاه بومی مناطق اروپایی است ولی در ایران هم یافت می شود. گل عینک در ایران در استان آذربایجان و در منطقه میشوداغ رشد می کند و نوع دیگری از آن که ساقه های بلندتری دارد در دامنه های البرز، دره لار، دره گرماب، دره کرج و در جنوب ایران و ارتفاعات دنا رشد می کند.

 

خواص درمانی و مکانیسم اثر گل عینک

سال ها است که کاربردهای طبی گل عینک و خواص درمانی آن برای مشکلات چشمی مورد استفاده قرار می گیرد. مشکلات چشمی مانند آبریزش از چشم، خستگی چشم در اثر نوشتن زیاد و استفاده زیاد از چشم و یا صدمه رسیدن به چشم ها در اثر باد شدید و ضعف در دید چشم ها و ورم ملتحمه با استفاده از این گیاه قابل درمان است. گیاه گل عینک دارای یک ماده تلخ، یک نوع ماده رزینی، یک استانس و فراستانیک اسید است. خواص مهم این گیاه در درمان ناراحتی های چشمی به دلیل وجود ماده رزینی معطری است که در آن موجود است. از گل عینک در حالت معمول به عنوان یکی از مواد موجود در چشم شویه ها، قطره های چشمی و یا کمپرس چشم استفاده می شود. از این گیاه به عنوان لوسیون برای رفع اختلالات عمومی چشم به شکل حمام چشم هم استفاده می شود. باید توجه کنید که مصرف این گیاه، ممکن است باعث مشکلاتی مانند حساسیت، عفونت و یا بعضی از مشکلات چشمی شود.

گیاه گل عینک علاوه بر درمان کردن مشکلات چشمی مانند ورم ملتحمه و خستگی چشم برای درمان کردن خیلی از بیماری های دیگر هم استفاده می شود، بیماری هایی مانند آلرژی ها، سرفه، گوش درد، سرماخوردگی، سینوزیت، ضعف حافظه و گلودرد با استفاده از گل عینک درمان می شوند. به علاوه در استعمال داخلی برای درمان کردن زردی استفاده می شود.

خواص گل عینک

عوارض جانبی گل عینک چیست

در بعضی از موارد ممکنم است که گل عینک برای بعضی از افراد عوارضی داشته باشد به ویژه برای افرادی که:

افرادی که عمل آب مروارید انجام داده اند

افرادی که لنز استفاده می کنند

کسانی که جراحی لیزر کرده اند

افرادی که پیوند قرنیه انجام داده اند

در هر صورت باید بدانید که نباید از قطره گل عینک موجود در بازار بدون مشورت پزشک استفاده کنید زیرا بعضی از محصولات این گیاه ممکن است غیر استریل باشند و برای مصرف داخل چشم ها مناسب نباشند. اگر گل عینک خورده شود ممکن است عوارض ذیل را به همراه داشته باشد:

  • سردرد و بی خوابی
  • یبوست
  • تهوع
  • مشکلات تنفسی

خواص گل عینک

با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد خواص درمانی گل عینک مشخص شده است که 65 نفر از افرادی ه مشکل ورم ملتحمه داشته اند از قطره گل عینک روزانه یک تا پنج قطه استفاده کرده اند در نهایت درمان موفقیت آمیزی داشته اند.

در آزمایش بعدی که پس از 7 تا 14 روز از شروع بیماری انجام شده بود مشخص شد که 56 بیمار کاملا درمان شده اند و 11 بیمار باقی مانده در علائمی مانند قرمزی، تورم و احساس سوزش بهبود یافته اند و فقط یکی از بیماران به میزانی بسیار کم دچار تشدید علائم شده بود.

در مطالعه ای دیگر که بر روی سلول های گرفته شده از لایه سطحی قرنیه چشم انسان انجام گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره گل عینک خواص ضد التهابی دارد و این موضوع نشان داد که می توان اختلالات چشم در ارتباط با التهاب را با کمک آن درمان نمود ولی نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

مطالب مشابه را ببینید!