مجله تاپ‌ناز‌

خوراکی هایی که فشار خون بالا را تنظیبم می کنند

خوراکی هایی که فشار خون بالا را تنظیبم می کنند

فشار خون بالا می‌تواند عواقب جدی و گاهی حتی مرگبار داشته باشد. خبر خوب اینکه از نظر علمی ثابت شده هر شخص می‌تواند با تغییر رژیم غذایی خود از دچار شدن به این شرایط جلوگیری کند.


به گزارش پایگاه خبری سلامانه، در حالیکه کنترل حالت‌های جدی فشار خون (برای مثال بالای 160/ بالای 115) نیاز به مراجعه به پزشک و مراقبت‌های بیمارستانی دارد، متاسفانه اکثر پزشکان و مردم خیلی زود به مصرف قرص‌های کنترل فشار خون روی می‌آورند و این در حالی است که بسیاری از فشار خون‌ها را می‌توان با تغذیه مناسب و استفاده از گیاهان کنترل و درمان کرد.

غذاهای غنی از پتاسیم
بسیاری از ما میزان زیادی نمک در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنیم و یکی از نگرانی‌های رژیم‌های سدیم بالا، بالا رفتن فشار خون است، مخصوصاً در افرادی که به این ماده معدنی حساس هستند. وقتی بحث تنظیم فشار خون مطرح می‌شود، تعادل بین سدیم و پتاسیم در بدن اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین به غیر از کاهش میزان دریافت سدیم، مصرف بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم می‌تواند فشار خون را تحت کنترل درآورد.

بطور کلی میوه و سبزیجات تازه منبع غنی پتاسیم هستند.

از طرف دیگر غذاهای بسته‌بندی مملو از نمک سدیم و سایر مواد افزودنی مضر است. میوه و سبزیجات نیزهمچنین حاوی مقادیر بالایی فیبر است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

میوه‌های حاوی پتاسیم عبارتند از موز، طالبی، زردآلو، خرما، شهدعسل، انبه، شلیل، آوکادو، هندوانه، کیوی، پرتقال، انار و پاپایا

سبزیجات حاوی پتاسیم عبارتند از کرفس، اسفناج،شاهی، کرم بروکلی، خیار، گل کلم، جعفری، برگ چغندر، مارچوبه، کدوحلوایی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و کنگر.
افرادی که بیماری کلیوی دارند باید توجه داشته باشند که مصرف بیش از حد پتاسیم می‌تواند برایشان خطرناک باشد و بهتر است که در این رابطه با پزشک متخصص مشاوره شود.

آب
یکی از راه‌حل‌های آسان برای کنترل فشار خون بالا، نوشیدن مقادیر زیادی آب در طول روز است. نوشیدن روزانه 15 لیوان تقریباً معادل 8/1 اونس در هر ساعت توصیه می‌شود.
آب به آرامش سیستم بدن به ویژه عروق کمک می‌کند. عروق تنگ یکی از مهمترین علل فشار خون بالاست و تقریباً تمامی درمان‌های فشار خون جهت افزایش جذب میزان آب در بدن است.

سیر و پیاز
تحقیقات نشان می‌دهد که سیر هم به صورت تازه و هم پودری در کاهش فشار خون تاثیر دارد. سیر همچنین فواید دیگری برای سیستم ایمنی بدن دارد. برای مثال مطالعات نشان می‌دهد که سیر به کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند. بر اساس برخی مطالعات، خوردن روزانه یک حبه سیر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برخی متخصصان پیشنهاد می‌کنند که برای تاثیرگذاری بیشتر سیر، بهتر است 10 دقیقه قبل از مصرف به صورت خام خورد شود.

سایر سبزیجات خاص
بعضی سبزیجات از موادی تشکیل شده‌اند که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. برای مثال گوجه فرنگی از ماده‌ای به نام اسید بوتیریک گاما آمینو (GABA) تشکیل شده که در کاهش فشار خون موثر است. همینطور کلم بروکلی از 6 نوع از مواد کاهش دهنده فشار خون برخوردار است. هویج نیز 8 نوع از این ترکیبات دارد.

نتیجه گیری
توصیه‌های بالا همگی به کاهش و کنترل فشار خون کمک می‌کنند. در موارد بسیار جدی‌تر استفاده از دارو، تغییر روش زندگی و رژیم غذایی و تحت مراقبت بودن توسط متخصصان می‌تواند موثر باشد.

مطالب مشابه را ببینید!