مجله تاپ‌ناز‌

خوشبو کردن منزل + چگونه بوی بد خانه را از بین ببریم

خوشبو کردن منزل

خوشبو کردن منزل و از بین بردن بوی بد خانه می تواند باعث ایجاد حس آرامش در وجود شما شود. یکی از دغدغه های بیشتر خانمها داشتن خانه ای تمز با رایحه خوش است. جهت خوشبو کردن منزل روشهای مختلفی وجود دارد که به سادگی قابل انجام هستند. از جمله این روشها می توان به استفاده از گل معطر، شمع خوشبو و عود، پخش رایحه خوش با جارو برقی و یا لامپ روشنایی اشاره کرد.

خانمهای خانه دار به جز زیبایی و تمیزی خانه باید به خوشبو بودن منزل هم اهمیت بدهد. روشهای ساده ای برای خوشبو کردن خانه وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

روش های خوشبو کردن منزل

یکی از مشکلات در خانه داری، ایجاد بوی بد در منزل است. اتاق نشیمن، آشپزخانه و دیگر قسمتهای منزل باید بسیار تمیز و خوشبو باشند. روشهای مختلفی برای رفع بوی بود در منزل و خوشبو کردن آن وجود دارد که طبیعی هستند و خیلی راحت انجام می شوند. برای خوشبو شدن منزل در نخستین قدم باید عوامل ایجاد بوی بد مانند سطل زباله، غذای مانده یا بوی بد یخچال و جا کفشی را بررسی کنید. پس از رفع عامل بوی بد از روش هایی که در ادامهه توضیح داده ایم استفاده کنید.

ایجاد بوی خوش در گاز

در این روش کمی پوست لیمو و پرتقال را در دو فنجان آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید چند ساعت روی گاز بماند. با این روش می توانید بوی خوش و مطبوع را در تمام خانه پخش کنید. از میخک هم می توانید استفاده کنید، نیم ساعت برای جوشیدن میخک کافی است تا رایحه خوش آن در خانه بپیچد.

خوشبو کردن منزل

استفاده از لامپ برای معطر کردن خانه

با استفاده از لامپهای روشنایی می توانید خانه را خوشبو کنید. برای این کار در ابتدا لامپ را خاموش کنید و پس از اینکه سرد شد چند قطره از عصاره وانیل را روی لامپ بریزید و سپس لامپ را روشن کنید. پس از اینکه لامپ روشن به دلیل گرمایی که دارد، بوی خوب وانیل را در فضا پخش می کند. این روش برای لامپ رشته ای جواب می دهد.

استفاده از جاروبرقی

می توانید همزمان با جارو برقی کشیدن، خانه را خوشبو کنید. یک پنبه را به عاصره عطر مورد علاقه خود خیس کنید و در درون کیسه جارو برقی بگذارید. سپس به جارو کشیدن ادامه دهید، این کار باعث می شود تا خیلی آرام عطر در فضای خانه منتشر شود.

شومینه و ایجاد بوی خوش

زمانی که از شومینه استفاده می کنید ممکن است باعث ایجاد بوی بد و نامطبوعی شود. برای پیشگیری از این موضوع و خوشبو کردن خانه می توانید مقدار کمی پوست لیمو یا پوست پرتقال را در شومینه انداخته تا بوی خوش آن در فضا بخش شود و قبل سوختن پوست آن را از شومینه خارج نمایید. همچنین به جای استفاده از کاغذ یا روزنامه برای روشن کردن اجاق یا شومینه از پوست میوه استفاده کنید زیرا روغن قابل اشتعال بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی: استفاده متفاوت از عطر و ادکلن در خانه

برطرف کردن بوی رنگ تازه در منزل

رنگ کردن دیوار باعث زیباتر شدن منزل می شود ولی تا قبل از خشک شدن باعث ایجاد بوی بد در منزل می شود. برای رفع بوی رنگ از منزل می توانید در زمان رنگ زدن، کمی وانیل را به قوطی رنگ اضافه کنید تا بوی خوشی داشته باشد. از این روش برای دیگر رنگهای نقاشی هم می توان استفاده کرد.

خوشبو کردن منزل

رفع بوی بد سیگار در خانه

بوی سیگار در محیط بسته بسیار ناخوشایند است. حهت رفع بوی بد سیگار کمی سرکه را درون ظرفی بریزید و در منزل بگذارید تا بوی نامطبوع را خنثی کند. می توانید مقداری سرکه روی لباس بد بو بریزید تا بوی سیگار از آن گرفته شود.

استفاده از دستگاه بخور

در صورتی که در منزل دستگاه بخور دارید می توانید در آن از مواد طبیعی خوشبو استفاده کنید تا با روشن کردن بوی مطبوع و خوبی به مشام برسد. از عصاره های خوشبوی موجود در بازار هم می توانید درون دستگاه بخور و آب آن بریزید تا باعث خوشبو شدن خانه شوید.

دستمال گردگیری و خوشبو شدن منزل

با استفاده از دستمال گردگیری می توانید خانه ای خوشبو داشته باشید. کمی از عصاره یا عطر مورد علاقه خود را به دستمال گردگیری بزنید و سپس با آن منزل را نظافت کنید تا هم منزل شما تمیز شود و هم بوی خوبی بگیرد.

از خوشبو کننده های مخصوص در حمام یا دستشویی استفاده کنید

در بعضی از موارد ممکن است که بوی فاضلاب حمام یا دستشویی باعث بد بود شدن منزل شود. باید توجه داشته باشید که در این مکان ها از خوشبو کننده های طبیعی یا آماده در بازار استفاده کنید تا بوی بد از بین برود. می توانید در موقع حمام کردن کمی شاخه اسطوخودوس را از لوله آب حمام آویزان کنید تا در موقع حمام کردن رایحه ای خوش و آرامش بخش در فضا پخش شود.

گل معطر

گلهای خوشبو و معطر زیادی وجود دارند که می توانید در منزل نگهداری کنید. برای اینکه خانه شما خوشبو باشد می توانید چند گلدان گل با رایحه خوش تهیه کنید و در منزل نگهداری کنید تا هم باعث زیبایی منزل شوید و هم بوی خوش همیشه در منزل شما وجود داشته باشد. بعضی از گلهای فصلی مانند نرگس، مریم، یاس و شب بو می توانند باعث خوشبو شدن و زیباتر شدن منزل شما شوند.

لیمو تازه

لیمو عطر و بوی خوشی دارد. برای خوشبو کردن منزل می توانید یک عدد لیمو را از وسط نصف کنید و در منزل قرار دهید و از رایحه طبیعی آن لذت ببرید.

شمع و عود

برای داشتن منزلی خوشبو می توانید شمع و عود روشن کنید. شمع و عود معطر باعث خوشبو شدن منزل می شود و با چسباندن بعضی از گیاهان خوشبو مانند چوب دارچین، هل، دانه قهوه و رزماری به بدنه شمع، می توانید خودتان شمع معطر بسازید و از بویی که تصاعد می کند لذت ببرید. شمع و عود علاوه بر خوشبو کردن منزل باعث ایجاد حس آرامش می شود.

فر برای پخش بوی خوش

پخت کیک با کلوچه باعث ایجاد بوی خوش در منزل می شود. می توانید بدون اینکار باعث خوشبو شدن خانه شوید و برای این منظور می توانید کمی دارچین و میخک را درون یک ظرف یا ورقه مخصوص پخت فر بریزید و به مدت نیم ساعت آن را درون فر 200 درجه قرار دهید و سپس در فر را باز کنید. با این روش عطر خاص و تندی در خانه به مشام می رسد.

دستمال های معطر

بعضی از دستمالهای معطر موجود در بازار عطر و رایحه ای دل انگیز دارند. با تهیه کردن این دستمالها  و استفاده از آن در برخی از قسمتهای خانه مانند کشو لباس، باعث خوشبو شدن آنها می شوید. می توانید از این دستمالها در زیر مبلها، پشت پرده و بعضی دیگر از مکانهای غیر قابل دید استفاده کنید تا عطر آنها در خانه بپیچد و همه جای منزل خوشبو گردد.

پوست برخی میوه ها

زباله های موجود در منزل باعث ایجاد بوی بد می شوند و باعث می شوند که سطل زباله شما همیشه بدبو باشد. برای رفع بوی بد زباله می توانید از باقیمانده پرتقال و لیمو ترش استفاده کنید. آنها را درون ظرفی از آب بریزید تا همه جا خوشبو گردد. استفاده از جوش شیرین در سطل زباله می تواند بوی بد آن را از بین ببرد.

مطالب مشابه را ببینید!