مجله تاپ‌ناز‌

داغی کف پا در بارداری + دلیل داغی پا و درمان این عارضه در حاملگی

داغی کف پا در بارداری یکی از اتفاقاتی است که برای تمام زنان باردار ایجاد می شود و به همین دلیل در ادامه می خواهیم دلایل و درمان این مشکل را بررسی کنیم.

دوران بارداری برای مادر اتفاقات زیادی می افتد و تغییراتی در این دوران مشاهده می شود که شاید هیچ گاه تجربه نکرده باشید و به طور کلی یکی از این اتفاقات حس داغ شدن کف پا و دست است که در ادامه در مورد دلایل و روش های رفع آن می خوانید.

داغ شدن کف در زمان بارداری

این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می شود و در دوران بارداری کف پاها گرم می شود و وزن زیاد روی پاها می تواند باعث ورم کردن آنها شود. این ورم و گشادی عروق و تجمع خون در قسمت پا باعث می شود که حس داغی شدیدی در کف پاهایتان داشته باشید و همچنین تغیررات هورمونی دوران بارداری دلیل اصلی گرفتگی به حساب می آید زیرا می تواند در هر قسمتی از جمله صورت، پا و پستان هم حس گردد.

بخوانید: برای داشتن بارداری سالم این نکات را به یاد داشته باشید + 10 نکته مهم

دلایل و علل مختلف داغی دست و پا در حاملگی

افزایش پیدا کردن حجم خون در گردش در بدن خانم های باردار به ویژه در سه ماهه سوم بارداری باعث می شود که بدن پمپاژ کردن خون در تمام اندام ها مقدار انرژی بیشتری را مصرف کند و فشار زیادی روی رگ های خونی اعمال شود.

در دوران بارداری رگ های خونی به سطح پوست نزدیک تر می شوند و مجموعه این شرایط می تواند باعث گرم تر شدن دست و پا گردد.

طبق پژوهش های انجام گرفته میزان خون در جریان در رحم خانم ها حدود 100 میلی لیتر در دقیقه است که در خانم های باردار به ویژه در سه ماهه آخر بارداری به 350 میلی لیتر در دقیقه افزایش پیدا می کند.

داغی کف پا در بارداری

افزایش حجم خون در بدن باعث می شود تا میزان متابولیسم بدن در حدود 20 درصد بیشتر شود که می تواند باعث افزایش دمای بدن شود. از سوی دیگر افزایش وزن در دوران بارداری باعث احتباس آب یعنی تورم دست و پا می شود.

تغییرات هورمونی در زمان بارداری هم دیگر دلیل داغی کف پا در بارداری است زیرا دمای پایه بدن مادر باردار حدود 37.8 درجه سانتی گراد است که در واقع بالاتر از دمای طبیعی بدن به حساب می آید.

روش های مقابله با داغ شدن دست و پا در زمان بارداری

برای مقابله با داغ شدن کف پا در زمان بارداری لباس های نخی گشاد و خنک به تن کنید زیرا انتخاب لباس های بارداری ایده آل بسیار مهم است.

  • بیشتر در ساعات خنک روز به بیرون از منزل بروید.
  • برای پیشگیری از احتباس آب یا تورم در دست و پا روزانه به مدت نیم ساعت پاهایتان را بالا نگه دارید.
  • درب و پنجره های منزل را در فصل گرما ببندید مگر اینکه نسیم خنک بوزد.
  • مایعات زیاد بنوشید و بطری آب همیشه به همراه داشته باشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.
  • با اسپری کچک آب همراه بدنتان را خنک نگه دارید.
  • پارچه ای تمیز و مرطوب را در فریزر قرار دهید و هنگام گرمی هوای آن را روی دست و پاهایتان قرار دهید.
  • هر موقع که می توانید با آب ولرم دوش بگیرید و به شما توصیه می کنیم که از دوش گرفتن با آب خیلی سرد هم پرهیز کنید زیرا بدن شما شوک زده می شود.
  • با مصرف غذاهای سبک پیش از خوابیدن معده خود را پر نگه دارید و نیاز است غذاهای حجیم و گرم را با غذاهای سالم و سرد شده در یخچال جایگزین نمایید.
  • شب ها باید روی یک ملحفه نخی و یا پنبه ای بخوابید و یک حوله مرطوب روی پاهای خود قرار دهید.
  • توصیه می کنیم که با آب میوه های طبیعی، بستنی یخی درست کنید و در موقعی که حس گرما کردید میل نمایید.

مطلب پیشنهادی: زنان باردار برای حفظ سلامت جنین رو به کدام طرف بخوابند؟

مطالب مشابه را ببینید!