مجله تاپ‌ناز‌

درمان آفتاب سوختگی + روش های خانگی و موثر برای رفع آفتاب سوختگی از پوست

همانطور که می دانید آفتاب سوختگی نوعی از عارضه پوستی محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم شما را با راهکار های رفع آفتاب سوختگی پوست آشنا نماییم با ما همراه باشید.

آفتاب سوختگی نوعی سوختگی پوست به حساب می آید که به دلیل تماس با اشعه فرابنفش ایجاد می شود و پوست می سوزد، قرمز می شود و بسیار دردناک می شود و گاهی تا یک هفته دچار خارش می شود. باید بدانید که آفتاب سوختگی پس از چند روز پوسته پوسته می شود و بهبود پیدا می کند ولی شما باید اقدامات لازم را در مقابل آفتاب سوختگی انجام دهید.

رفع آفتاب سوختگی پوست با روش های خانگی

فصل تابستان آب و هوای گرم دارد و زمان مناسبی برای شنا، ماهیگیری، پیک نیک و تفریح در دل طبیعت است ولی آفتاب سوختگی یکی از مشکلات اساسی است. آفتاب سوختگی به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در مقابل اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود و می تواند باعث صدمه شدید به پوست شود و بهتر است بدانید که وقتی آفتاب سوختگی ایجاد می شود سطح پوست قرمز و دردناک می شود و با لمس آن متوجه گرمای زیاد می شوید.

آفتاب سوختگی بعد از چند ساعت پس از قرارگیری در معرض نور خورشید ظاهر می شود و ممکن است تا چند روز الی چندین هفته بهبود پیدا کنید. اگر به موقع درمان نشود پوسته پوسته می شود و تاول های بدخیم روی پوست ظاهر می شوند و همچنین درصد ابتلا به ملانوم هم افزایش پیدا می کند. باید بدانید که آفتاب سوختگی وقتی اتفاق می افتد که پوست بدون هیچ نوع محافظی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد و این مشکل در ابتدا شاید علائمی نداشته باشد و تنها نشانه ای که می توان آن را شناسایی کرد خشک شدن پوست و گرمای زیاد پوست است.

درمان آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی در هر فرد متفاوت است و ممکن است قرمزی پوست را چند ساعت پس از سوختگی حس کنید و اوج قرمز شدن پوست حدود 12 الی 24 ساعت به ظول می انجامد و به همین منظور در ادامه بعضی از علائم و نشانه های آفتاب سوختگی را معرفی می کنیم:

  • تب
  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف شدید
  • خستگی بیش از حد
  • فشارخون پایین

آفتاب سوختگی می تواند در زمانی کم در عرض 15 دقیقه اتفاق بیفتد ولی آسیب های آن در لحظه مشاهده نمی شوند و پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست ممکن است به مدت نیم ساعت یا گاهی اوقات هم حدود 2 الی 6 ساعت طول می کشد.

روش های درمان

درمان و رفع آفتاب سوختگی پوست روش های مختلف دارد که در ادامه بعضی از آنها را بیان می کنیم:

استفاده از حمام بلغور جو دوسر

یکی از عوارض بد آفتاب سوختگی، خارش زیاد پوست است در حالی که پوست پوسته پوسته می شود و اگر خارانده شود وضع پوست فجیع تر می شود. توصیه می شود که برای استفاده از این روش در ابتدا یک یا چند فنجان بلغور جو دو سر را در وان حمام بریزید و با دست های خود آن را با آب مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه بدن خود را در آب غوطه ور کنید. باید توجه داشته باشید که بلغور جو دو سر قادر به جذب رطوبت است و آن را نگه می دارد و پوست شما را بسیار مرطوب می کند. بلغور جو دو سر دارای ترکیباتی است که سوزش، التهاب و خارش را می تواند تسکین دهد.

استفاده از سرکه سیب

باید بدانید که سرکه سیب باعث درمان آفتاب سوختگی پوست می شود و یک مایع ضد عفونی کننده و ضد قارچ به حساب می آید و می توانید برای سم زدایی پوست از آن استفاده کنید. برای استفاده از این روش باید در ابتدا یک قاشق چای خوری سرکه سیب را روی قسمت های آفتاب سوخته پوست بزنید و به طوری که سطح پوست به صورت کامل با آن خیس شود و این کار را می توانید با استفاده از یک تکه پنبه انجام دهید. باید توجه داشته باشید که سرکه قادر به ضد عفونی و تمیز کردن قسمت های آسیب دیده پوست است و آبرسانی را بهبود می دهد.

استفاده از چای کیسه ای

چای یک ضماد قدیمی و کلاسیک است و خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و می تواند باعث بهبود روند ترمیم پوست شود. می توانید از چای بابونه هم در این مورد استفاده کنید و برای استفاده از این روش باید در ابتدا چای را دم کنید و اجازه دهید تا به صورت کامل خنک شود و سپس از کیسه های چای یا دستمال های تمیز برای کمپرس کردن استفاده کنید و آن را روی محل سوختگی بگذارید.

پوست را در شیر بخیسانید

غوطه ور کردن پوست در شیر اثر مفیدی بر درمان آفتاب سوختگی دارد و باید در این روند از شیر سرد استفاده شود، توصیه می شود اگر شیر به میزان لازم ندارید که ظرف پر شود می توانید در ایتدا یک حوله کوچک را در یک کاسه شیر سرد قرار دهید و سپس آن را به شیر آغشته کنید و خیلی آرام در نقاطی از پوست که آفتاب سوخته شده است قرار دهید. به صورت کلی شیر یک لایه پروتئین روی سطح پوست ایجاد می کند و می تواند باعث کاهش درد، حساسیت و گرمای پوست شود.

استفاده از وازلین درون یخچال

وقتی پوست آفتاب سوخته می شود این خیلی مهم است که پوست را به صورت کامل آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید زیرا رطوبت درد را بهبود می دهد و باعث سرعت روند بهبود پوست می شود. این روش یکی ترفند عالی برای رفع آفتاب سوختگی پوست است و در ابتدا باید آن را درون یخچال قرار دهید تا خوب سرد شود زیرا برخورد سرما به پوست باعث کم شدن شدت آفتاب سوختگی می شود و درد شما را تسکین می دهد و وازلین می تواند از پوست شما محافظت کند و روند بهبود و بازسازی را سریع تر انجام می دهد.

مطالب مشابه را ببینید!