مجله تاپ‌ناز‌

درمان گرفتگی گوش + 15 روش خانگی برای رفع گرفتگی گوش

گرفتگی گوش یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده است که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود و علائمی نیز دارد که با استفاده از روش های طبیعی برای درمان خانگی گرفتگی گوش می توانید این مشکل را برطرف کنید.

شما ممکن است در طول زندگی خود شاید یک بار دچار گرفتگی گوش شده باشید که این مشکل در میان کودکان، مسافران هواپیما و شناگران بسیار شایع است و بهتر است که در ابتدا به دنبال رفع گرفتگی گوش سپس به دنبال روش های طبیعی و موثر برای رفع آن باشید، امروزه روش های خانگی زیادی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها مشکلات را برطرف کنید.

انواع روش های درمان خانگی گرفتگی گوش

روش های خانگی برای درمان بسیاری از بیماری های از جمله، عفونت ادراری، سوزش معده، حساسیت پوستی بسیار مفید و موثر می باشند استفاده از این روش ها برای درمان گرفتگی گوش هم مناسب است، در ادامه شما را با این راهکارهای شگفت انگیز آشنا می کنیم.

 

روغن سیر

سیر خاصیت ضد باکتری دارد و همین آن را تبدیل به یک روش طبیعی برای درمان گرفتگی گوش می کند، می توانید دو حبه سیر له شده را با یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون روی حرارت قرار دهید تا گرم شود، بعد از خنک شدن دو تا سه قطره از ترکیب به دست آمده را درون گوش بریزید و بعد از زمان یک دقیقه گوش خود را تمیز کنید.

 

برگ ریحان

برای درمان گرفتگی گوش پنج تا شش عدد برگ ریحان را خرد کنید سپس آب آن را بگیرید و پنبه را به آب گرفته از برگ ریحان آغشته کنید و درون گوش بزنید، برای رسیدن به نتیجه بهتر، می توانید این روش را دو بار در روز استفاده کنید.

هشدار: در زمان استفاده از این روش مراقب باشید که آب ریحان را به پرده گوش تان نزدیک نکنید زیرا باعث آسیب زدن به آن می شود.

 

آب اکسیژنه

به منظور درمان گرفتگی گوش می توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید، با کمک قطره چکان دو قطره سه درصدی از آب اکسیژنه را درون گوش بریزید و بعد از زمان ده دقیقه سرتان را کج کنید تا مواد درون گوش شما خارج شوید.

هشدار : استفاده از مقدار زیاد آب اکسیژنه باعث صدمه به گوش می شود.

 

آدامس جویدن

استفاده کردن از این روش باعث باز شدن گوش شما می شود در صورتی که بعد از انجام این روش تاثیری در باز شدن گوش مشاهده نکردید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان گرفتگی گوش

حبس هوا در دهان

این روش یکی از بهترین روش های موثر برای درمان گرفتگی گوش در موقع مسافرت می باشد که هیچ ابزار خاصی در دسترس ندارید پس بینی خود را بگیرید و لب های خود را باد کنید.

 

غرغره کردن

برای درمان کردن گرفتگی گوش درون یک لیوان آب گرم یک قاشق نمک بریزید و آن را به مدت 15 تا 30 ثانیه غرغره کنید، این روش را تکرار کنید تا گرفتگی گوش شما درمان شود.

 

گلیسرین

چند قطره گلیسیرین را به یک دوم فنچان اب گرم اضافه کنید سپس 2 تا 3 قطره از محلول به دست آمده را درون گوش بریزید و بعد از زمان 10 دقیقه گوش خود را تخلیه کنید.

 

کمپرس آب گرم

کمپرس اب گرم برای درمان گرفتگی گوش روشی طبیعی بسیار موثر است. به همین دلیل، پارچه ای را به آب گرم آغشته کنید  و بعد از گرفتگی آب اضافی آن را به مدت 5 تا 1 دقیقه روی گوش قرار دهید، گرمای آن باعث رفع درد ناشی از گرفتگی صدا می شود.

 

خمیازه کشیدن

یکی دیگر از روش های موثر برای رفع گرفتگی گوش خمیازه کشیدن است زیرا این کار باعث باز شدن لوله Eustachian می شود و در نتیجه باعث برقراری توازن فشار در گوش میانی می شود.

 

الکل و سرکه سیب

ترکیب الکل و سرکه سیب باعث از بین رفتن باکتری هایی می شوند که در گرفتگی گوش نقش دارند، پس به میزان برابر این دو ماده را با هم مخلوط کنید سپس به پهلو بخوابید و کمی از این محلول را درون گوش خود قرار دهید و روی آن پنبه بگذارید و با کمک به این روش بعد از زمان 5 تا 10 دقیقه موم ها بیرون می آیند.

درمان گرفتگی گوش

روغن زیتون

استفاده کردن از روغن زیتون برای آن دسته از افرادی که از تجمع موم درون گوش رنج می برند خیلی مفید است، کمی روغن زیتون گرم کنید و سپس درون گوش بریزید. با انجام این روش بعد از زمان 10 دقیقه موم ها نرم شده و سر را خم کنید تا روغن از گوش خارج شود.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و برای درمان خانگی گرفتگی گوش گزینه ای مناسب است. پس درون یک لیوان آب جوش کمی روغن درخت چای بریزید و سپس برای وارد شدن بخار آن به درون گوش روی لیوان سرتان را بگیرید.

درمان گرفتگی گوش

دلیل ایجاد گرفتگی گوش

  1. آلرژی
  2. سرماخوردگی یا عفونت گوش
  3. وجود آب در گوش
  4. تجمع آلودگی و موم
  5. مسدود شدن لوله شیپوری داخل گوش
  6. تغییرات فشار هوا

علایم انسداد گوش

  • احساس انفجار در گوش
  • صدای باد داخل گوش
  • مخاط و مایعاتی در گوش
  • کاهش شنوایی

روش های پیشگیری از گرفتگی صدا

  • درمان عفونت گوش میانی
  • محافظت از گوش در زمان پرواز
  • فرو نکردن اشیای خارجی در گوش
  • دوری کردن از سرو صدای بیش از حد

با استفاده از روش های طبیعی می توانید باعث رفع گرفتگی گوش شوید و اگر موفق نشدید در آخرین مرحله می توانید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!