مجله تاپ‌ناز‌

در هواپیما این 17 کار را انجام ندهید

کارهای ممنوعه در هواپیما

سفر کردن می تواند باعث استرس شود، پس باید مواظب باشید در طول مسیر مریض نشوید. در این نوشتار به شما می گوییم که میکروب ها کجا پنهان می شوند و چطور باید در طول پرواز سالم و آسوده بمانیم.

1- با پای برهنه در هواپیما راه نروید

مهمانداران هواپیما هر نوع آلودگی مانند استفراغ خونی و غذای ریخته شده روی موکت هواپیما را دیده اند. لیندا فرگوسن که به مدت 24 سال سابقه مهمانداری هواپیما را دارد می گوید: «ما می بینیم که مسافران پابرهنه از صندلی های خود به داخل دستشویی می روند و این کار برایمان بسیار عجیب است، چون که کف هواپیما پر از میکروب است. هیچ وقت پابرهنه به دستشویی یا غذاخانه هواپیما نروید، چرا که بعضی وقت ها لیوان از دست ما می افتد و ممکن است خرده شیشه های تیز سر راه شما باشد.»

2- بی خیال یخ در نوشیدنی خود شوید
مطالعه ای از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) در سال 2004 نشان داد که از بین 327 منابع آب هواپیمایی، تنها 15 درصد آن ها استانداردهای بهداشتی را رعایت می کردند. از سال 2009 و با ایجاد قانون نوشیدنی EPA، استانداردها بهبود پیدا کرده اند و در بیشتر هواپیماها آب نوشیدنی از آب شیر سِرو نمی شود، ولی تکه های یخ اغلب از همان آب تهیه می شوند. فرگوسن می گوید: «مخازن آب در داخل هواپیماها اغلب کهنه و پر از باکتری هستند. من به شخصه قطعاً از آب آشامیدنی درون بطری می نوشم. به همین خاطر است که بطری های آب بسیاری در هواپیما موجود است.»

3- در تمام طول پرواز روی صندلی خود ننشینید
در هواپیما، شما در خطر بیشتری برای ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) قرار دارید، که نوعی لخته خونی است که معمولاً در پاهایتان تشکیل می شود. از DVT به عنوان «بیماری کلاس اکونومی» یاد می شود و راه رفتن برای چند دقیقه یا ایستادن برای کشش دادن به پاها روش های خوبی جهت جلوگیری از آن است. (فقط یادتان باشد که کفش هایتان را به پا داشته باشید!) همچنین، سعی کنید از پوشیدن لباس های تنگ که می تواند جلوی جریان خون در هنگام پرواز را بگیرد خودداری کنید. مهم ترین کار این است که سعی کنید حداقل هر چند ساعت راه بروید و پاهایتان را حرکت دهید. اگر نمی توانید بلند شوید، می توانید ورزش هایی را روی صندلی خود با بالا بردن زانوهایتان به صورت تکی به سمت سینه خود و جابجا شدن روی صندلی خود انجام دهید.

4- لنزهای تماسی خود را کنار بگذارید
اگر می توانید، سعی کنید که در هنگام پرواز عینک به چشم بزنید. هوای کابین هواپیما بسیار خشک است و می تواند موجب سوزش چشمان شما شود. همچنین اگر عادت به خوابیدن در هواپیما دارید، استفاده از لنزهای تماسی که برای استفاده در شب ساخته نشده اند در هنگام خواب می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

5- سیستم تهویه هوا در بالای صندلی خود را خاموش نکنید
اگر وزش باد باعث سرمای شما می شود، هوشمندانه تر این است که به جای خاموش کردن تهویه هوا، سوئیشرتی به تن کنید. پزشکان توصیه می کنند که هوای قابل تنظیم بالای صندلی شما در هنگام پرواز باید در حالت متوسط یا تند قرار داشته باشد تا هر میکروب داخل هواپیما پیش از اینکه وارد منطقه شخصی شما شود، توسط باد دور شود.

6- بعد از اینکه غذا روی سینی افتاد، آن را نخورید
حواستان باشد که سینی غذا که جلوی رویتان قرار دارد بین پروازها استریلیزه نمی شود، بنابراین اگر مایع ضد عفونی کننده یا زیر بشقابی با خود نیاورده اید، در صورتی که خرده های غذا به جای بشقاب روی سینی می افتند آن ها را به حال خود رها کنید. سینی های غذای صندلی های هواپیما معمولاً تنها روزی یک بار تمیز می شوند. فرگوسن می گوید: «این سینی ها برای انواع مختلفی از کارها استفاده می شوند. در طول پروازها، من والدینی را دیده ام که پوشک بچه خود را روی این سینی عوض می کنند. آدم هایی را دیده ام که پای برهنه خود را روی سینی ها می گذارند.»

7- از پتوها استفاده نکنید
یک وسیله دیگر هواپیما که بین پروازها به درستی تمیز نمی شود؟ بله، آن پتوها و بالش هایی که به درخواست مسافران ارائه می شوند به ندرت تا پایان روز به خوبی شسته می شوند. وسایلی مثل بالش و پتو محل هایی ایده آل برای میکروب ها و شپش ها است تا جا خوش کنند و از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کنند. فرگوسن می گوید: «من آدم هایی را می بینم که پاهای خود را در پتوها جمع می کنند، و آدم هایی را می بینم که در پتوها عطسه می کنند.

8- فراموش نکنید که هیدراته باقی بمانید
در میانه پرواز احساس می کنید که گلویتان خشک شده است؟ تقصیر را فقط گردن اسنک های شور هواپیما نیندازید. کابین هواپیماها از رطوبت زیادی برخوردار هستند چرا که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هوای داخل کابین طوری تنظیم شده که بالاترین ارتفاعی که انسان ها می توانند در آن تنفس کنند را شبیه سازی کند (که معمولاً بین 6 هزار تا 8 هزار پا است). فرگوسن می گوید: «برای هر بار پرواز، هر مهماندار هواپیما سعی می کند که چیزی حدود 500 میلی لیتر آب بنوشد. حفظ آب بدن، مهم ترین چیز در طول پرواز است.»

 

کارهای ممنوعه در هواپیما

9- از مصرف قهوه یا چای خودداری کنید
بهتر است از نوشیدن هر چیزی که احتمال دارد از آب شیر داخل هواپیما درست شده باشد پرهیز کنید. حتی با اینکه آب مورد استفاده برای چای و قهوه معمولاً جوشانده می شود، در صورت امکان آب بطری یا هر نوشیدنی دیگری که داخل بسته بندی قرار دارد را برای نوشیدن انتخاب کنید. یک دلیل دیگر برای پرهیز از مصرف قهوه و چای این است که مصرف نوشیدنی های کافئین دار در هنگام پرواز چندان توصیه نمی شود چرا که کافئین تا حدی بدن شما را دهیدراته می کند. البته مصرف کافئین چندان مشکل بزرگی نیست، ولی نوشیدن آب در کنار آن را نیز فراموش نکنید.

10- به دکمه سیفون داخل دستشویی دست نزنید
درست مثل دیگر فضاهای عمومی در داخل هواپیما، دستشویی نیز مکان مهمی است که میکروب ها در آنجا مخفی می شوند. برای مراقبت از خودتان، دستانتان را به طور کامل بشویید و از دستمال کاغذی برای فشار دادن دکمه سیفون و باز کردن درب استفاده کنید. وقتی به دستشویی می روید، کار درست همیشه این است که دستان خود را بشویید، دستانتان را با دستمال خشک کنید، و بعد از دستمال برای بستن آب یا حتی باز کردن درب استفاده کنید. نمی گوییم که دکمه سیفون را نزنید، همه باید این کار را انجام دهند. ولی دستانتان را با آب و صابون بشویید و از دستمال استفاده کنید.

11- در لبه پنجره به خواب نروید
شما تنها کسی نیستید که سر خود را به دیوار تکیه داده اید. چه کسی می داند که چه افراد دیگری روی شیشه ای که شما به خواب رفته اید، نفس کشیده، عطسه کرده یا سرفه کرده اند؟ یک قاعده کلی را هم سعی کنید رعایت کنید: هیچ وقت دستان خود را در دهانتان یا نزدیک صورتتان قرار ندهید.

12- شلوارک نپوشید
سعی کنید لباس هایی بپوشید که پوست شما که می تواند صندلی را لمس کند را بپوشاند. درست مثل دیگر بخش های هواپیما، صندلی ها هم بین پروازها تمیز نمی شوند و می توانند جایی برای مخفی شدن میکروب ها باشند. به طور کلی باید فرض کنید که بیشتر سطوح در هواپیما به هیچ وجه تمیزتر از هیچ فضای عمومی دیگری نیستند (و شاید حتی کثیف تر هم باشند) چون که به تعداد دفعات زیادی نظافت نمی شوند و افراد در فضای تنگی می نشینند. بنابراین بهتر است با شلوارک روی صندلی هایی ننشینیم که به وسیله افراد بسیار زیاد دیگری استفاده شده است.

13- خجالت نکشید که به مهماندار بگویید حالتان زیاد خوب نیست
هیچ وقت پیش خود فکر نکنید که سلامت و ایمنی شما باعث آزار خدمه تحت فشار پرواز می شود. مهمانداران هواپیما آموزش دیده اند که در هنگام بروز فوریت های پزشکی کمک کنند، و حتی یاد گرفته اند که چطور از پس به دنیا آمدن نوزاد بر بیایند. فرگوسن می گوید: «مهمانداران هواپیما کاملاً آموزش دیده هستند. اگر حال شما خوب نیست حتماً به مهمانداران بگویید. مریض بودن در هواپیما بدترین اتفاق ممکن است.»

14- گیر افتادن در صندلی وسط
بر اساس یک نظرسنجی در سال 2009، بیش از نیمی از مردم ترجیح می دهند که به دندانپزشکی بروند تا اینکه در صندلی وسط هواپیما بین دو نفر دیگر گیر کنند. ولی متأسفانه، بعضی وقت ها تنها صندلی باقی مانده صندلی وسط است. با تنظیم یک نوتیفیکیشن رایگان در سایت expertflyer.com می توانید شانس خود در فرار کردن از این صندلی را بیشتر کنید. شما نوع صندلی مورد نظر (کنار پنجره یا کنار راهرو) و شماره پرواز خود را انتخاب می کنید. زمانی که صندلی مورد نظرتان خالی شود، ایمیلی دریافت خوهید کرد. بعد می توانید به سایت شرکت هواپیمایی بروید و صندلی از پیش تعیین شده خود را تغییر دهید.

15- از مراقبت از پوست خود غافل نشوید
فقط به این خاطر که داخل هواپیما هستید دلیل نمی شود که از کرم ضد آفتاب غافل شوید. نتایج یک مطالعه نشان داده که خلبان هایی که برای یک ساعت پرواز می کنند به قدری اشعه آفتاب دریافت می کنند که انگار 20 دقیقه را روی تخت مخصوص برنزه شدن سپری کرده باشند. همچنین بهتر است که از مرطوب کننده استفاده کنید تا جلوی خشک شدن و خارش پیدا کردن پوست را بگیرید، چرا که هوای فشرده داخل هواپیما به شدت خشک است.

16- پیش از شروع پرواز به خواب نروید
در غیر این صورت، برایتان دشوارتر خواهد بود که فشار داخل گوش هایتان را به تعادل برسانید (که در هنگام آدامس خوردن یا خمیازه کشیدن سریع تر انجام می دهید). اگر مستعد سردرد در هنگام پرواز هستید، خواب خود را تا به تعادل رسیدن فشار داخل گوش هایتان به تعویق بیندازید.

17- از نوشیدن سودا خودداری کنید
افزایش ارتفاع ممکن است موجب شود که گاز روده تا 30 درصد بیشتر شود، بنابراین بهتر است که از مصرف نوشیدنی های کربنات دار در میان ابرها پرهیز کنید. شکم خود را با آب بطری پر کنید.

» همچنین بخوانید :

نکات جالب و خواندنی در مورد خلبان هواپیما

چگونه از پرواز با هواپیما نترسیم؟

دانستنی های جالب در مورد هواپیما و سفر هوایی

مطالب مشابه را ببینید!