مجله تاپ‌ناز‌

دلیل درد مقعد چیست و چگونه درمان می شود؟

دلیل درد مقعد چیست و چگونه درمان می شود؟

دلیل درد در ناحیه مقعد, درد سوزشی در مقعد, درد اطراف سوراخ مقعد, درد سوزشی درون سوراخ مقعد, درمان درد مقعد

درد مقعد | دلیل و درمان درد مقعد

درد مقعد می تواند به دلیل کوفتگی ناشی از زمین خوردن باشد و یا ممکن است درد مفعد به دلیل لخته شدن خون در رگ بواسیری باشد. یکی دیگر از علل درد مقعد شقاق است (ترک پوست در اطراف سوراخ مقعد). شقاق مانند یک زخم تبخالی است که دردناک است.

در نوجوانان گرفتگی ماهیچه های راست روده ممکن است در شب ها رخ دهد که ممکن است باعث درد مقعد می شود و البته در سنین بالا فروکش می کند.
از طرف دیگر، درد مقعد می‌تواند علامتی برای وجود یک آبسه یا بیماری آمیزشی، یا خارج شدن راست روده از محل طبیعی خود باشد که این مورد در زنان مسنی که چندین زایمان داشته‌‌اند زیاد روی می‌دهد.

– درمان درد مقعد

خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای تسکین سریع درد مقعد وجود دارد.
حمام نشستن. نشستن روزانهٔ دو یا سه بار در یک تشت آب گرم ۴۰ تا ۴۵ درجهٔ سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه ممکن است درد را تسکین دهد. (آب باید خیلی گرم باشد، ولی نه آنقدر داغ که دست را بسوزاند.) پوشاندن نشیمنگاه با حولهٔ خیسانده در آب گرم نیز راه مؤثر دیگری است.
بی‌حس کردن. گذاشتن داروهای حاوی بنزوکائین یا ایبوکائین بر روی نقاط حساس شده می‌تواند درد را تا حدی آرام کند.
آب را فراموش نکنید. خوردن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز برای جلوگیری از یبوست و درد مقعد لازم است. اگر به اندازهٔ کافی به بدن نرسانید، مدفوع مانند سنگ سخت می‌شود. دفع مدفوع سخت شده مشکل‌تر است و زور زیاد شدن برای دفع آن امکان‌ ایجاد شقاق یا بواسیر را بیشتر می‌کند.
غذاهای فیبردار بخورید. پزشکان افزودن میوه‌های تازه، سبزیجات، نان گندم سبوس نگرفته، و غلات را به رژیم غذائی توصیه می‌کنند. مواد فیبردار حجم و نرمی مدفوع را زیاد کرده و فشار بر روی رگ‌های خونی را به‌هنگام دفع کاهش می‌دهد.
مسهل بخورید. اگر در دفع منظم مدفوع مشکل دارید، پزشکان استفاده از مسهل را برای نرم‌کردن مدفوع و دفع آسان‌تر آن توصیه می‌کنند. اجابت مزاج راحت امکان پدید‌ آمدن علائم دردناک مقعد را کاهش می‌دهد.
ورزش کگل. تمرین کگل معمولاً برای کنترل انواع خاص بی‌اختیاری دفع انجام می‌شود، ولی می‌تواند به قوی کردن ماهیچه‌های مقعد و جلوگیری از بواسیر دردناک کمک کند. ورزش کگل بر روی ماهیچه‌های قلابی شکلی تأثیر می‌کند که از استخوان شرمگاه در جلو تا استخوان دنبالچه در پشت کشیده می‌شوند.

درد مقعد

منقبض کردن این ماهیچه‌ها نه تنها جریان ادرار را بند می‌آورد، بلکه ماهیچه‌های راست روده را نیز در حالت طبیعی نگاه می‌دارد. گرچه انجام تمرین کگل بسته به شرایط متفاوت است، ولی روش معمول آن شامل ۲۰ بار منقبض کردن این ماهیچه‌‌ها به مدت ۱۰ ثانیه و روزی چهار بار است. از پزشک خود دربارهٔ مفید بودن این روش سئوال کنید.
شنا کنید. ورزش راه مهمی برای منظم‌کردن دفع مدفوع است. اگر دچار درد مقعد شدید، باید از ورزش‌هائی مثل وزنه‌برداری که بر روی ماهیچه‌ها فشار زیاد می‌آورد خودداری کند. شنا ورزش بسیار خوبی است، چون فشاری وارد نمی‌کند. تنیس و بدمینتوت نیز مفید هستند. ولی از انجام کارهای در حال چمباتمه زدن و هر چیز که فشار بر روی ناحیهٔ مقعد را افزایش می‌دهد باید خودداری کرد.

مطالب مشابه را ببینید!