مجله تاپ‌ناز‌

رازهای داشتن ناخن زیبا + نکاتی برای زیبایی و سلامت ناخن ها برای خانم ها

رازها و روش های حفظ زیبایی و سلامت ناخن

ناخن مانند دیگر اعضای بدن نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و داشتن ناخن های مرتب و کشیده یکی از روش های زیبایی دست و پا است و برای داشتن ناخن های زیبا و مستحکم باید نکاتی خاص را بدانید که در ادامه توضیح می دهیم.

آیا ناخن های کدر و شکننده ای دارید؟

اگر ناخن های شما به این روز افتاده است شما با یک مشکل رایج روبرو شده اید. ناخن از لایه های لمینیتی و پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. ناخن سالم، صاف و بدون هر نوع گود افتادگی و یا شیار م باشد. ناخن های ضعیف خیلی آسان می شکنند و بسیار سخت رشد می کنند و ممکن است علائم زردی و تغییر رنگ هم داشته باشند.

ضعیف شدن ناخن ها به دلیل سهل انگاری و مراقبت های نادرست و بد است و وقتی که خشک می شوند به آنها آبرسانی نمی شود و باعث ضعیف شدنشان می شود. قرارگیری طولانی مدت در معرض آب و یا مواد شیمایی مانند مواد شوینده و لاک ناخن می تواند از دلایل اصلی ضعیف شدن ناخن باشد.

شیوه سالم زندگی، تغییرات رژیم غذایی، مراقبت مناسب از ناخن و بعضی از داروهای خانگی ساده می تواند مشکل را حل کند و باعث سالم شدن و تقویت ناخن ها شود. ناخن ها از چند لایه پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند و از ناحیه پایه ناخن زیر کوتیکول رشد می کنند.

ناخن های سالم، صاف و بدون شیار و هر نوع گودی هستند و رنگ و قوام آنها بدون تغییر می باشد. گاهی اوقات بعضی نقاط یا لکه های سفید به دلیل آسیب روی ناخن عادی و طبیعی نیستند و در بعضی مواقع اگر متوجه بعضی از تغییرات شدید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید که این تغییرات عبارت هستند از:

  • تغییر در رنگ ناخن مانند تغییر رنگ کل ناخن و یا یک لکه تیره زیر ناخن.
  • تغییر در شکل ناخن
  • نازک یا ضخیم شدن ناخن ها
  • جدا شدن ناخن از پوست
  • خونریزی در اطراف ناخن ها
  • ورم یا درد اطراف ناخن ها
  • عدم رشد ناخن ها

مراقبت های خاص از ناخن که باید انجام داد

ناخن ها تمیز و خشک باشند

این کار از رشد باکتری در زیر ناخن جلوگیری می کند. در معرض آب بدون به مدتی طولانی می تواند به ناخن ها آسیب وارد کند. در موقع شستن ظروف یا استفاده از مواد شیمایی قوی از دستکش استفاده کنید.

بهداشت ناخن را رعایت کنید ولی بیش از حد آنها را نشویید

از قیچی مانیکور استفاده کنید و ناخن های خود را با شیب ملایم بگیرید. وقتی که مرطوب کننده استفاده می کنید آن را به ناخن های و کوتیکول ها هم مالش دهید.

یک لایه محافظتی اعمال کنید

اعمال یک سفت کننده ناخن می تواند باعث محکم شدن ناخن ها شود.

از پشک در مورد منابع بیوتین بپرسید

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مکمل های تغذیه ای بیوتین ممکن است باعث تقویت ناخن های ضعیف و یا شکننده کمک کند.

رازهای داشتن ناخن زیبا

کارهای که باعث آسیب به ناخن ها می شوند

ناخن ها را نجوید زیرا می تواند باعث آسیب جدی به ناخن شود، حتی یک زخم یا برش کوچک در امتداد ناخن می تواند باعث ورود باکتری یا قارچ شود و عفونت ایجاد می کند. موقع استفاده از استون، مدلی را انتخاب کنید که مقدار الکل کمتری دارد.

اگر علائم و نشانه های دیگری دارید برای تشخیص مشکل به پزشک مراجعه کنید.

رازهای داشتن ناخن زیبا

مانیکور و کاشت ناخن را فراموش کنید

این نوع روش های زیبایی به دلیل استفاده از مواد شیمایی خاص برای سلامت بافت و بهداشت ناخن مضر می باشند و به مرور مقاومت ناخن را کم می کنند و باعث شکنندگی آنها می شوند.

روش هایی برای قوی کردن ناخن به صورت طبیعی

برای تقویت و زیبا کردن ناخن ها می توانند از روش های طبیعی زیر استفاده کنید.

استفاده از روغن زیتون برای ناخن

ناخن ها را به صورت کامل با کمی روغن زیتون گرم کنید و ماساژ دهید و خوب بپوشانید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید. این درمان را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

3 قاشق چای خوری روغن زیتون گرم و 1 قاشق چای خوری آبلیمو را ترکیب کنید و با یک تکه پنبه روی ناخن ها بزنید. اجازه دهید تا خشک شود و سپس یک دستکش نخی به دست کنید. این کار را قبل از خواب انجام دهید و صبح روز بعد با آب بشویید.

با چای سبز ناخنی سالم داشته باشید

یک فنجان چای سبز آماده کنید و اجازه دهید که خنک شود و سپس 10 تا 15 دقیقه ناخن های خود را در آن قرار دهید و این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

می توانید 2 قاشق چای خوری چای سبز و کمی نمک و چند قطره روغن گندم را با هم ترکیب کنید و به مدت 5  دقیقه ناخن های خود را در آن بخیسانید و سپس با یک پارچه نخی خشک کنید. این روش را 2 بار در هفته می توانید انجام دهید.

می توانید چند قطره روغن چای سبز را با روغن نارگیل و یا ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و یک یا دو بار در هفته روی ناخن های خود ماساژ دهید.

روغن درخت چای برای زیبایی ناخن ها

چند قطره روغن درخت چای را در یک کاسه کوچک با آب گرم ترکیب کنید و سپس به مدت 3 دقیقه ناخن های خود را در آن قرار دهید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

یک دوم قاشق چای خوری روغن ویتامین E یا روغن جوجویا و 4 یا 5 قطره روغن درخت چای را با هم ترکیب کنید و آن را خیلی آرام به مدت چند دقیقه روی ناخن های خود ماساژ دهید. اجازه دهید تا خشک شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید و این کار را 1 بار در هفته انجام دهید.

با دانه کتان ناخن سالم داشته باید

کمی ار روغن دانه های کتان را آرام به مدت چند دقیقه و قبل از خوابیدن ماساژ دهید. برای حفظ رطوبت دستکش به دست کنید. می توانید دانه های کتان را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. اینگونه دو قاشق غذاخوری از دانه ها را به غلات یا اسموتی های مورد علاقه خود اضافه کنید.

استفاده از روغن ویتامین E

روغن این ویتامین دیگر درمان مناسب برای تقویت ناخن است. خاصیت مرطوب کنندگی این روغن کمک می کند تا ناخن های شما هیدراته و سالم باشد.

یک عدد کپسول ویتامین E را باز کنید و روغن آن را خارج کنید و آن را روی ناخن های خود اعمال کنید و خیلی آرام به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و این کار را هر روز قبل از خوابیدن انجام دهید.

سرکه سیب مصرف کنید

سرکه سیب مواد مغذی و مفید دارد که شامل منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است و برای سلامت ناخن مناسب است. سرکه سیب که طبیعت اسیدی دارد باعث درمان و یا مانع رشد قارچ یا عفونت ناخن می شود. کمی سرکه سیب را با آب در یک کاسه کوچک مخلوط کنید، ناخن ها را به مدت

کمی سرکه را با آب در کاسه ای کوچک مخلوط کنید، ناخن های خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه در این محبوب بخیسانید و این کار را یک بار در هفته انجام دهید. دیگر گزینه این است که یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان بریزید و 3 بار در روز بنوشید.

ناخن را ماساژ دهید

هر نوع محصول یا روغنی را که انتخاب کرده اید روی ناخن های خود اعمل کنید و آرام به مدت 5 الی 10 دقیقه ماساژ دهید. یک دستکش نخی بپوشید و سپس بخوابید و صبح روز بعد با آب گرم آن را بشویید. این درمان را تا چند هفته ادامه دهید.

بیوتین مصرف کنید

غذاهایی که سرشار از بیوتین هستند مانند ماهی سالمون، هویج، ذرت، زرده تخم مرغ، سویا، سیب زمینی، عدس و بادام را بیشتر مصرف کنید. می توانید مکمل بیوتین هم مصرف کنید.

غذاهای پروتئین دار بیشتر مصرف کنید

غذاهایی مانند تخم مرغ، مرغ، گوشت، لبنیات کم چرب، آجیل، سویا، غذاهای دریایی و لوبیا سرشار از پروتئین هستند و بیشتر مصرف کنید. می توانید مکمل پروتئین هم مصرف کنید که البته باید با پزشک مشورت کنید.

نکات و توصیه های کلی برای حفظ و نگهداری ناخن

باید صبور باشید، زیرا نمی توانید یک روزه از شر ناخن های ضعیف و کشننده خلاص شوید، باید اجازه دهید تا با گذشت زمان ناخن های شما تقویت شود.

غذاهای سالم بیشتر مصرف کنید.

لاک تقلبی مصرف نکنید.

ناخن ها را در معرض مواد شیمایی قرار ندهید.

ناخن ها به مدت طولانی با آب تماس نداشته باشند، زیرا باعث می شود که ناخن های شما نرم شود و خیلی آسان شکسته شوند.

موقع کار با دست ها برای جلوگیری از آسیب دیدن ناخن ها از دستکش استفاده کنید.

ناخن ها را کوتاه نگه دارید زیرا ناخن کوتاه بسیار محکم تر است.

سعی کنید اصلا ناخن نجوید.

بعد از شنا کردن یا دوش گرفتن ناخن ها را کاملا خشک کنید و لوسیون استفاده کنید.

یک بار در طول ماه مانیکور و پدیکور کنید.

مصرف ویتامین های مختلف، روی، امگا 3، اسید فولیک، بیوتین و پروتئین را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مطالب مشابه را ببینید!