مجله تاپ‌ناز‌

راهنمای سفر به کیش – تور ایران

راهنمای سفر به کیش

راهنمای سفر به کیش برای گردشگران و مسافران عزیز

قبل از رفتن به تور کیش این جزیره زیبای مرجانی را بهتر بشناسید:

موقعيت جغرافيايی و توپوگرافی:

جزيره کيش با مساحت 91 کيلومتر مربع، پيرامون ساحلی 43 کيلومتر و شکل کلی تقريباً بيضی، در فاصله 18 کيلومتری بندر گرزه(بندر آفتاب )- سرزمين پيوسته ايران – در خليج فارس قراردارد. کيش در ربع اول راستای سواحل 1359 کيلومتری جنوب ايران در دهانه ی خليج فارس و تقريباً در نزديک بخش پايانی اين آبراه در محدوده تنگه هرمز واقع است. عرض شمال آن 32 26 درجه و طول شرقی آن 58 53 است و در جهت ساحل غربی – به ساحل شرقی (فاصله ی مجتمع مرجان – ميدان هور) ، 45/15 کيلومتر طول دارد. بيشترين عرض جزيره در راستای ساحل جنوبی به ساحل شمالی (فاصله ی بندرگاه گمرک– فانوس دريائی) 5/7 کيلومتر است. سطح جزيره فاقد توپوگرافی ويژه مانند پديده کوه و حتی تپه مرتفع است. فرودگاه بين المللی کيش در مرکز و در بخش مرتفع آن که حدود 40 – 35 متر ارتفاع دارد احداث شده است. بيشترين شيب جزيره از شمال فرودگاه به طرف ساحل (هتل شايان) است.

ویژگی های جغرافیايی و اقلیمی جزیره کیش:

جزیره کیش یک خشکی کوچک چون کشتی نشسته در آب های گرم و کم عمق خلیج فارس است، خرده اقلیم ها (میکرو کلیمای) کیش به شدت در سلطه پدیده های ناشی از بستر بزرگ آبی است که دامنه ی نوسان تغییرات دمای شبانه روزی آن در ایام سال بسیارکم است. فشار بخار آب جزیره در بیشتر ایام سال غالباً در حدی بسیار بالا اسـت(رطوبت نسبی 50 – 60 درصد). اختلاف دمای متوسط روزانه جزیره در طول سال کم تر از 9 – 10 درجه است و سقوط دما هیچ گاه در حد یخبندان یا صفر نیست. براساس داده های هواشناسی مقدار متوسط رطوبت در هر کیلوگرم هوای گرم و خشک جزیره در دی ماه 15 گرم و تیرماه حدود 25 گرم است. هوای کیش در ماه های مهر تا فروردین، دارای گرمای ملایم ومطبوع است ودر این فاصله ی زمانی جزیره در شرایط زیست محیطی مطلوب قراردارد. از اردیبهشت تا مهر هوای کیش گرم و شرجی و میانگین دمای روزانه جزیره در این ماه ها تقریباً نزدیک به هم است. در اردیبهشت چون آب دریا هنوز سرد و رطوبت نسبی پائین است هوای کیش تقریباً خشک و باد آن ملایم، خنک و نسیم وار بوده و در مجموع هوای آن بهاری و لطیف و شرایط زیست محیطی آن بسیار مطلوب است. تفاوت دما بین گرم ترین و سردترین ماه کیش حدود 16 درجه است. یعنی دی ماه دارای کم ترین تبخیر با نوسان 12 درصد و خنک ترین و خشک ترین ماه جزیره و مرداد ماه با بیش ترین میزان تبخیر و با تغییر و نوسان حدود 28 درصد دارای بیشترین تبخیر و گرم ترین ماه جزیره است. تبخیر زیاد ایام مرداد ماه در وقوع بارش های اتفاقی هر از چندگاه جزیره به صورت رگبارهای موسمی که متأثر از جریان هوای مرطوب اقیانوس هند در این منطقه است بی تأثیر نیست. باران های اتفاقی مردادماه که عمدتاً سیل آسا است و در مدتی کوتاه فرو می ریزند، غالباً خاک را شسته و به علت گرمای بالای سطح زمین نم آن ها به سرعت از خاک محو می گردد، و در عین حال باران های این ایام خود نعمت و رحمت آسمانی است که باید از آن بهره ی کافی گرفت و با ایجاد آب بندها و سدهای بزرگ و کوچک متعدد آب آن را مهار کرد. با آن که کیش روی گنبد نمکی قرار دارد، ولی برخلاف جزایر دیگر (مانند قشم)، هنوز رأس گنبدهای نمکی زیرین آن زیاد بالا نیامده است و بنابراین خوشبختانه وضع زمین شناختی جزیره به نحوی است که نفوذ آن ها به زیرزمین باعث بالا آمدن شوری نمی شود و با تمهیداتی میتوان نزولات آسمانی را مدتها پس از هر بارندگی در آب بندها نگهداری کرد و حداکثر استفاده از آنها را نمود (زمینهای شور جزیره نسبت به کل مساحت آن بسیار کم است).

 

راهنمای سفر به کیش

جاذبه های گردشگری جزیره زیبای کیش:

برخی از جاذبه های گردشگری جزیره به شرح ذیل می باشد:

ساحل مرجانی جزیره

نمايشگاه دائمی استاد كيومرث صياد

آب انبار سنتی

كشتی يونانی

اسكله بزرگ تفريحی كيش

مساجد

مجموعه درخت سبز

پارك دلفين

باغ پرندگان

شهر زير زمينی كاريز

لاك پشت های دريايی

آكواريوم

گذر هنرمندان

شهر باستانی حريره

سافاری كيش

راهنمای سفر به کیش

بازارهای کیش:

سالانه بيش از يك ميليون نفر گردشگر به كيش سفر می كنند كه از اين ميزان جمعيت، حدود ۱۵۰ هزار نفر توريست خارجی يا ايرانيان مهاجر هستند. بازارهای كيش به واسطه فروش كالاهای اصل خارجی جاذبه خاصی براي مسافرانی كه بيشتر با هدف گردشگری به جزيره سفر می كنند، داردهم اكنون جزيره كيش در حدود 11 بازار بين المللی و مركز تجاری و بازارچه دارد.

بازار پرديس

مركز تجاري كيش

بازار زيتون

بازارمرجان

بازار مرواريد

بازار مريم

بازارپارس خليج

بازار پانيذ

بازار صفين

بازارونوس

مطالب مشابه را ببینید!