مجله تاپ‌ناز‌

راهکارهای قرآن برای کنترل میل جنسی

راهکارهای قرآن برای کنترل میل جنسی

 کاهش میل جنسی

از نظر قرآن چگونه می‌توان غریزه جنسی را مهار كرد یا در حدّ اعتدال درآورد؟
پاسخ :
خداوند متعال در قرآن كریم راه‌های متعددی را جهت كنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ كه بعضی از مهمترین آن‌ها عبارتند از: «ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزه‌داری»
الف. ازدواج
قرآن كریم می‌فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ؛[1] و از نشانه‌های او این كه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی كه تفكر می‌كنند».
همانگونه كه از این آیه نمایان است، ازدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسكین خاطر انسان می‌شود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار می‌شود و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می‌گردد. بنابراین، طبیعی‌ترین و اصلی‌ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است؛ به طوری كه هر فردی كه به سنّ بلوغ می‌رسد نیازمند به ازدواج است و تنها با ازدواج است كه به طور كامل و صحیح فشار غریزة جنسی كاهش یافته و تعدیل می‌شود.
 بحث روایی
پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: « من تزوج فقد احرز نصف دینه، فلیتق الله فی النصف الباقی؛[2] هر كس ازدواج كند همانا كه نصف دینش را حفظ كرده است»، پس باید با تقوای الهی و پرهیزگاری نصف دیگرش را حفظ كند. از این كلام رسول مكرم اسلام (صلی الله علیه و آله) معلوم می‌شود كه ازدواج كمك بسیار بزرگی است در حفظ و تعدیل غریزه جنسی؛ هم‌چنین ازدواج مانع فحشاء و منكرات است؛ از این رو، انسان نباید بی جهت و بدون دلیل موجّه ازدواج را به تأخیر اندازد و خود را از این حلال مفید و چاره‌ساز محروم سازد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ …؛[3] ای گروه مۆمنان، آن‌چه را كه خداوند برای شما حلال نموده است، برخود تحریم نكنید»
ب. حفظ نگاه و غضّ بصر « قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ
وَ قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ…؛[4] به مۆمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ كنند؛ این برای آنان پاكیزه‌تر است؛ خداوند از آن‌چه انجام می‌دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند….» پس از ارائه مۆثرترین راه و طبیعی‌ترین روش در ارضای غریزه جنسی یعنی ازدواج، به بیان طریق دوم یعنی «چشم پوشی» می‌پردازیم.
تجربه نشان داده است كه چشم پوشی از نامحرمان و دوری كردن از نظر بازی و چشم چرانی برای همه كس و در هر شرایطی لازم و ضروری است؛ خواه انسان جوان باشد خواهد پیر و مسن، متأهل باشد یا مجرد. شخصی كه مجرد است و هنوز ازدواج نكرده است، در فشار روحی و جسمی به سر می‌برد. او نیاز به آرامش روحی روانی دارد نه تحریك و تهییج . نظربازی و چشم چرانی، غریزه شهوت او را بیدار و تحریك كرده و او را در فشار قرار می‌دهد؛ این در حالی است كه او اكنون دسترسی به ارضای غریزه جنسی خود ندارد؛ حال اگر از راه‌های غیر شرعی و غیرقانونی اطفای شهوت كند، به گناه و فساد كشیده می‌شود و عواقب سوء آن دامنگیرش می‌شود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری كند، اگرچه گناه نكرده است اما فشار غریزه جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده می‌سازد، پس بسیار مناسب است كه از چشم چرانی پرهیز نماید تا عواقب سوء آن دامن‌گیرش نشود.
اسارت در دام شهوت
نظربازی و چشم چرانی، برای شخص متأهل نیز عواقب سوء بسیاری در پی دارد. شخص متأهلی كه در كوچه و بازار و محل كار به نامحرمان نگاه هوس آلود می‌كند، كم كم به آنان دلبسته می‌شود و نسبت به همسر خویش كم مهر و محبت می‌گردد.و این به نوبه خود باعث اختلاف و درگیری در منزل شده و نظام خانواده را از هم متلاشی می‌سازد و…. از آن‌چه گذشت روشن شد كه حفظ چشم و نگاه برای همه كس لازم و یكی از راه‌های كنترل غریزه جنسی است.
 شاهدی از روایات
در صدر بحث به دو آیه از قرآن كریم در این رابطه اشاره كردیم و اكنون به كلامی از امام صادق (علیه السلام) استناد می‌كنیم .
قال الصادق (علیه السلام) : «النظر سهم من سهام الشیطان…؛[5]
«نگاه كردن (به نامحرم) یكی از تیرهای زهرآگین تركش ابلیس است» و چه بسا كه یك نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی شود.» در این رابطه به كتاب «چشم و نگاه» نوشته آقای حسین حقجو مراجعه نمایید.
ج ـ عفاف و حفظ نفس
از كتب لغت استفاده می‌شود كه «عفاف» به معنی «خودداری»‌و حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است. «عفّت» به معنی پدید آمدن حالتی در نفس است كه آدمی را از غلبه شهوت باز می‌دارد و عفیف به كسی گفته می‌شود كه دارای این وصف و حالت باشد.[6]
در قرآن كریم آیات متعددی در این رابطه موجود است كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنیم:
خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید: « وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ…؛[7] «و كسانی كه امكانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاكدامنی پیشه كنند تا خداوند از فضلِ خود آنان را بی‌نیاز گرداند….».
از این آیه معلوم می‌شود كه قدم اول و راه اصلی در كنترل غریزه جنسی ازدواج است؛ اما از آن‌جا كه همه افراد امكان ازدواج كردن را ندارند می‌بایست تقوا و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آن‌گاه كه امكان ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را كه دامن خویش آلوده نمی‌سازند را تشویق كرده و گرامی می‌دارد: «…. وَالحافِظینَ فُرُوجَهُم وَالْحافِظات…»[8]؛« قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ… وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ … و قل للمۆمنات … و یحفظن فروجهن…؛[9] و آنان كه دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفّتی) حفظ می‌كنند.» در این آیه، سخن از صفات برجسته مۆمنان است و ضمن بیان بخش مهمی از صفات مۆمنان، پاكدامنی و عفت را یكی از خصلت‌های برجسته‌ی آن‌ها می‌شمرد.
د ـ روزه
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛[10]ای گروه مۆمنان! روزه بر شما نوشته شد همانگونه كه بر پیشینیان شما واجب شد، تا پرهیزگارشوند.»
پی نوشت ها :
[1] . روم/ 21.
[2] . الحسن بن الفضل الطبرسی، مكارم الاخلاق، مۆسسه نشر اسلامی، نوبت اول، ربیع الموعود، 1414، ج1، ص 429، ش 1455.
[3] . مائده/ 87.
[4] . نور/ 30 و 31.
[5] . محمد بن علی بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم: غفاری، ص 32.
[6] . راغب اصفهانی، ‌مفردات الفاظ القرآن، دارالكتاب العربی، ص 351؛ و مصطفوی، حسن، التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1368 ش، جلد 8.
[7] . نور/ 33.
[8] . احزاب/ 35.
[9] . نور/ 31 و 30.
[10] . بقره/ 183.
منبع:tebyan.net

مطالب مشابه را ببینید!