مجله تاپ‌ناز‌

رایج ترین علت های کمر درد و روش های درمان آن را بشناسید

کمردرد، یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه افراد بسیاری را در سراسر دنیا درگیر می‌کند. علت این عارضه در برخی مواقع آسیب‌دیدگی مهره‌های کمر، عضلات، رباط‌ها و اعصاب اطراف آن می‌باشد که در اثر  ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین، سقوط از بلندی و … رخ می‌دهد. بنابراین، کمردرد سن و سال خاصی ندارد و می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. دیسک کمر و درد سیاتیک، از جمله اختلالات مربوط به مهره‌های کمری هستند که در برخی مواقع با یکدیگر در ارتباط می‌باشند. در ادامه این مقاله در مورد این اختلالات صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد بهترین جراح دیسک کمر در اختیارتان قرار می‌دهیم.

رایج ترین علت ای کمر درد و روش های درمان آن را بشناسید

دیسک کمر

دیسک‌ها، صفحات بیضی شکلی هستند که در بین تمامی مهر‌ه‌های ستون فقرات قرار دارند و مانع از ساییده شدن آن‌ها بر روی یکدیگر می‌شوند. این صفحات از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. بخش داخلی دیسک شامل یک ماده ژله‌ای مانند است که در یک پوسته سخت از جنس غضروف قرار دارد. زمانی که بخش سخت دیسک شکاف بردارد، محتویات ژله‌ای از داخل آن خارج شده و بیرون‌زدگی دیسک اتفاق می‌افتد. این بیرون‌زدگی باعث ایجاد التهاب و درد در ناحیه آسیب‌دیده شده و در صورتی که به نخاع فشار وارد کند،  علائمی چون بی‌حسی، گزگز یا حتی اختلالات حرکتی را نیز از خود بروز می‌دهد.

علائم دیسک کمر با توجه به آسیبی که به دیسک وارد می‌شود، متفاوت است. در برخی موارد ممکن است فرد در ناحیه کمر خود هیچ دردی احساس نکند، اما علائم دیگری چون تیر کشیدن، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در بخش آسیب‌دیده، احساس درد، گزگز یا بی‌حسی در پاها،  تیر کشیدن پشت باسن، ران و ساق پا،  فلج شدن پاها و بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع  را داشته باشد. در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه نماید تا با درمان به موقع دیسک، از آسیب‌های جبران‌ناپذیری چون ناتوانی پاها و فلج شدن آن‌ها، جلوگیری نماید.

دیسک کمر دلایل مختلفی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به نقص ژنتیکی اشاره کرد. در این موارد ساختار دیسک از همان بدو تولد کودک ضعیف بوده و تحمل ضربات شدید و فعالیت‌های سنگین را ندارد. در این صورت فرد باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشد و از انجام این‌گونه فعالیت‌ها خودداری نماید تا دچار آسیب‌دیدگی و پارگی دیسک نشود. کهولت سن نیز از دیگر عوامل ابتلا به دیسک کمر می‌باشد که در اثر فرسایش دیسک‌های بین‌مهره‌ای رخ می‌دهد.

رایج ترین علت ای کمر درد و روش های درمان آن را بشناسید

درد سیاتیک

سیاتیک، طولانی‌ترین عصب بدن است که از بخش انتهایی ستون فقرات شروع شده و با عبور از استخوان لگن، در باسن امتداد می‌یابد و در نهایت وارد پشت ران و ساق پاها می‌شود. این عصب در پشت ساق پا به دو بخش تقسیم می‌گردد که یکی از آن‌ها به کف پا و دیگری به روی مچ پا می‌رود. درد سیاتیک یکی از رایج‌ترین دردهای ناحیه کمر و پاهاست که باعث ایجاد ناتوانی‌ و محدودیت‌های حرکتی در بیمار می‌شود. سیاتیک معمولا به دردی گفته می‌شود که در بخش پایینی کمر یا قسمت باسن بروز پیدا می‌کند و تا پاها ادامه می‌یابد. سوزن سوزن شدن و ضعف پا نیز از دیگر علائم درد سیاتیک می‌باشد.

درد سیاتیک زمانی ایجاد می‌شود که فشاری بر روی عصب سیاتیک وارد شود. یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد این فشار، بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک کمر است. در حقیقت بخشی از عصب سیاتیک از کنار دیسک‌های بین مهره‌های کمر عبور می‎کند. در صورتی که دیسک‏های این ناحیه دچار بیرون‌زدگی شود، حرکت کرده و فشاری را بر روی عصب سیاتیک وارد می‌کند که باعث درگیر شدن عضلات باسن و درد در این ناحیه می‌شود. از دیگر دلایل درد سیاتیک می‌توان به گرفتگی ماهیچه‌های لگن، سندروم پریفورمیس و در مواردی نادر تومورهای ستون فقرات اشاره کرد.

بهترین جراح دیسک کمر

دیسک کمر نیز مانند دیگر اختلالات مربوط به ستون فقرات  روش‌های درمانی متعددی دارد که با توجه به شدت دیسک و علائم ایجاد شده، متفاوت می‌باشد. در این موارد پزشک به بیمار توصیه می‌کند تا کمی استراحت کند و سبک زندگی خود را تغییر دهد. قرار دادن بدن در حالت درست و انجام حرکات ورزشی مناسب، از جمله درمان‌های اولیه دیسک کمر می‌باشد. در صورتی که بیمار همچنان درد داشته باشد، پزشک از داروهای مسکن یا تزریق مستقیم استروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده می‎کند.  گرمادرمانی، سرمادرمانی، ماساژ و فیزیوتراپی از جمله درمان‌های غیرتهاجمی است که برای بیماران مبتلا به دیسک، انجام می‌شود.  در صورتی که روش‌های غیر تهاجمی و کم‌تهاجمی پاسخگو نباشد و بیمار هم‌چنان دچار درد و ناراحتی باشد، پزشک عمل جراحی را به عنوان آخرین راهکار پیشنهاد می‌دهد.

بنابراین، می‌توان گفت بهترین جراح دیسک کمر جراحی است که ابتدا تمامی راهکارهای ارائه شده را امتحان کند و در صورت عدم دریافت نتیجه، دست به عمل جراحی بزند. یک جراح خوب باید اختلالات مربوط به ستون فقرات را به خوبی بشناسد و تسلط و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد. تشخیص درست و دقیق علت عارضه، انتخاب بهترین روش جراحی، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز و کنترل وضعیت بیمار تا بهبودی کامل، از جمله وظایف بهترین جراح دیسک کمر است که باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، یک جراح خوب باید برخوردی مناسبی با بیمار داشته باشد و با صبر و حوصله به حرف‌های او گوش دهد.  پایبند بودن به قوانین و مقررات، داشتن مدارک علمی و رزومه معتبر نیز از دیگر ویژگی‌های بهترین جراح دیسک کمر می‌باشد.

در این مقاله در مورد دیسک کمر و درد سیاتیک صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد علائم و راه‌های درمانی آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، رایج‌ترین علت درد سیاتیک، دیسک کمر است که در اثر حرکت دیسک و فشار بر روی عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. دیسک کمر اغلب در سنین بالا و به دلیل فرسایش دیسک‌های بین مهره‌ای رخ می‌دهد، اما علت‌های دیگری نیز دارد که شامل آسیب‌دیدگی در اثر ضربه و انجام فعالیت‌های سنگین می‌باشد که در این صورت می‌توان با ورزش کردن، تقویت عضلات و رعایت نکات اصولی از آن پیشگیری کرد. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!