مجله تاپ‌ناز‌

رفع پژمرده بودن گل و گیاه + روش های موثر برای رفع پژمردگی برگ گیاه و گل

گیاهان اگر بدرستی مراقبت نشوند و یا در شرایط نامناسب قرار بگیرند، دچار پژمردگی می شوند و برگ های آنها شل و بی رمق می شود و در این مطلب می خواهیم روش ها و ترفندهای موثر برای رفع پژمردگی گل و گیاه را در اختیار شما قرار بدهیم.

پیش از اینکه گیاه آپارتمانی تهیه کنید باید بدانید که آیا آن گیاه برای فضای منزل مناسب است و اگر نیاز به نور دارد، می توانید این نور را تامین کنید. اگر گل و گیاهی را که تهیه می کنید باید یک فضای بالکن و یا حیات داشته باشید تا بتوانید آن را روبروی نور مستقیم قرار دهید.

رفع پژمردگی گل

هیچ چیزی مانند گیاهان اطراف خانه به شما آرامش نمی دهد ولی به همان اندازه ممکن است از مشاهده گیاه پژمرده هم ناراحت شوید. گاهی ممکن است شرایط برای رشد و زنده ماندن گیاه فراهم باشد ولی به آرامی دچار پژمردگی شود و بدون هیچ علامتی نابود شود. این مشکل برای افرادی پیش می آید که به تازگی باغبانی را شروع کرده اند و شاید خیلی از اطلاعات لازم را ندانند.

دلیل پژمرده شدن گیاهان

باید بدانید که پژمرده شدن گیاهان می تواند به عوامل مختلف وابسته باشد که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

  • مکانی که گیاه در آن قرار دارد.
  • نشانه های دیگری در خود گیاه پیدا می شود.
  • ماندن آب در زیر خاک گیاه
  • آبیاری بیش از حد گیاه
  • کمبود مواد معدنی و تغییر دما می تواند از علت های پژمردگی گیاه باشند.

بخوانید: روش کاشت گل رعنا + نگهداری و پرورش گل رعنا در منزل

روش هایی برای رفع پژمردگی گیاه

باید توجه کنید که در ادامه روش هایی را بیان می کنیم که برای رفع پژمردگی گل و گیاه بسیار موثر هستند:

رفع پژمرده بودن گل و گیاه

روش اول

در ابتدا می توانید گلدان گیاه را تعویض کنید. خاک تازه و تمیز تهیه کنید و به این نکته توجه کنید که گلدان جدید، بهتر است که بزرگتر باشد و این کار باعث می شود که فضای بیشتری برای رشد گیاه داشته باشید. باید به دقت گلدان را تعویض کنید تا گیاه دچار آسیب نشود.

روش دوم

تغذیه گیاه پژمرده بسیار مهم است. هر موجود زنده ای چه گیاه و چه حیوان نیاز به تغذیه خوب دارند و به همین دلیل باید از کود برای تغذیه گیاه پژمرده استفاده کنید و البته در کود دهی هم باید دقت کنید زیرا کود زیاد برای گیاه مضر است.

روش سوم

نور خورشید برای رفع پژمردگی بسیار مهم است و نیاز است که گیاه را به صورت مرتب روبروی نور خورشید قرار دهید ولی باید بدانید که گیاه را خیلی به سرعت جابجا نکنید و آرام آرام با جابه جایی گلدان او را به نور خورشید عادت دهید زیرا اگر گیاه به یک دفعه روبروی نور و گرمای شدید خورشید قرار بگیرد از بین می رود.

رفع پژمرده بودن گل و گیاه

روش چهارم

آب گیاه پژمرده باید کنترل شود و بیش از حد به آن آب ندهید زیرا اوضاع را بدتر می کند. در صورتی که نیاز است حتما فصل خواب گیاه را بدانید و در زمان خواب به گیاه آب کمتری بدهید.

روش پنجم

باید آفات گیاه پژمرده را از بین ببرید و همیشه گیاه را بررسی کنید و اگر گیاه برگ یا ساقه هایش ضعیف شده است، خال دار و یا سفید شده است باید بدانید که آفت دارد. می توانید رفع آفات از صابون مخصوص استفاده کنید.

روش ششم

برای گیاه پژمرده یه فضای گلخانه ای انتخاب کنید زیرا بعضی از گیاهان به رطوبت مایل هستند و کمبود آن می تواند باعث خرابی گیاه شود. اگر گلخانه در دسترس ندارید می توانید با کشیدن کیسه پلاستیکی روی گیاه به مدت 5 روز، گیاه را احیا کنید تا برای رشد مجدد آماده شود.

مطلب پیشنهادی: نحوه نگهداری از گیاه بامبو در منزل + شرایط نگهداری و پرورش بامبو

مطالب مشابه را ببینید!