مجله تاپ‌ناز‌

روش های تقویت ایده پردازی در کودکان برای رشد ذهن و خلاقیت

در این مطلب روش های تقویت ایده پردازی کودکان را توضیح داده ایم و راه هایی را پیشنهاد کرده ایم که با آنها می توانید فرزندانی خلاق و با رشد ذهنی خوب داشته باشید.

ایده پردازی کودک باعث رشد ذهنی و جسمی کودک شما می شود. هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندش را به بهترین شکل ممکن تربیت کند ولی باید بدانید که تربیت والدین باید طوری باشد که جلوی پیشرفت و ایده پردازی کودک را نگیرد و کودک را سرکوب نکند.

ایده پردازی در کودک

ایده داشتن در زندگی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شود و باعث ترغیب افراد برای داشتن آینده ای بهتر می شود. بهتر شدن زندگی، دست خود افراد است و نباید باعث سرکوب ایده های کودک شد. این کار یکی از ویژگی های رفتاری هر انسانی است و هر فردی می تواند در قالب شخصی و یا کاری ایده پردازی کند. امروزی بسیاری از جوامع برای آینده خود ایده پردازی می کنند و این کار را در مراکز پژوهشی آینده شناسی انجام می دهند. باید در نظر داشته باشید که به عنوان یک مادر و یا پدر می توانید ایده پردازی های کودکتان را افزایش دهید.

محدود کنید

یک سری فعالیت های فرزندان محدود کنید تا به او آسیبی وارد نشود. وقتی که فضای مجازی و تلویزیون به میان می آیند زمان گفت و گوی شما با فرزندان حدود 80 درصد کاهش پیدا می کند. می توانید با استفاده از محدود کردن ساعات استفاده کنید و از این وسایل آنها ایده پردازی کنید. خیلی از محققان توصیه می کنند که کودکان زیر 2 سال تلویزیون تماشا نکنند.

کتاب بخوانید

چنانچه فرزند شما به مدرسه نرفته است و سن کمی دارد می توانید برای او کتاب بخوانید. این کار به کودک کمک می کند تا بتواند با استفاده از قدرت تخیل خود داستان را مجسم کند و در بعضی از قسمت های داستان نظراتی هم بدهد. برای کودک بهتر است کتاب داستان های بزرگ و با رنگ شاد انتخاب کنید زیرا این کتاب ها برای کودک بسیار جذاب تر هستند.

مطلب پیشنهادی: تست هوش کودک | آزمون تصویری برای تست هوش کودکان و سنجش هوش

روش های تقویت ایده پردازی در کودکان برای رشد ذهن و خلاقیت

موسیقی و ایده پردازی در کودکان

استفاده از موسیقی می تواند باعث خلاق تر شدن کودک شود. وقتی که کودک آواز می خواند یا با وسایلی که موجود است صداسازی می کند در واقع در حال بروز استعدادهای خود است و باید از او حمایت کنید. سعی کنید که خودتان وسایل بازی و آهنگ زدن را برای کودک مهیا کنید.

روش تقویت ایده پردازی فرزند

تقویت کرده ایده پردازی یکی از کارهای مفیدی است که هر پدر و مادری باید انجام دهند و شما با این کار می توانید باعث تقویت اعتماد به نفس کودک خود شوید که در ادامه راه های تقویت ایده پردازی را به شما توضیح داده ایم.

زمان کافی

برای کودک خود وقت کافی بگذارید و ساعاتی همراه او باشید. در موقع وقت گذراندن با کودک باید وارد دنیای آنها شوید و با آنها وقت بگذرانید. بازی کردن با کودک می تواند خلاقیت کودک را بالا ببرد و شما با همین کار ساده می توانید رابطه نزدیکی با فرزند خود داشته باشید و پدر و مادری موفق باشید.

ایجاد فضای مناسب

ایجاد یک فضای مناسب و امن برای کودک در ایده دادن به او بسیار تاثیر دارد و باید بتوانید این فضا را برای او ایجاد کنید. در این فضای مناسب کودک می تواند خیلی راحت با شما حرف بزند و ایده هایش را بیان کند.

استفاده از داستان

برای تقویت ایده در کودک می توانید داستان به او بگویید و به صورت نیمه رها کنید و از او بخواهید که بقیه داستان را کامل کند. داستان فقط مخصوص آخر شب نیست و می توانید در هر زمانی از روز برای کودک خود داستان بگویید و ایده های آنها را برای ادامه داستان ها جویا شوید.

بخوانید: علامت های تجاوز و آزار جنسی کودک شما که باید دقت کنید

فضای پرسش

جو خانه را طوری تنظیم کنید که کودک بتوانید سوال هایش را بدون ترس و واهمه از شما و یا والد بپرسد. روحیه پرسشگر داشتن در کودک باعث تقویت ایده پردازی در کودک می شود و باید سعی کنید سوالات کودک را از روی بی حوصلگی و با لحن بد پاسخ ندهید. برای ایده پرداز شدن کودک باید خوب به حرف او گوش کنید و پاسخ های درست و منطقی به او بدهید ولی آنها را نا امید نکنید. شما هم می توانید پرسش هایی از کودک داشته باشید تا بتوانید آنها را به سوی ایده دادن سوق دهید. مثلا می توانید از آنها بپرسید که اگر دلفین ها راه می رفتند چه اتفاقی می افتاد؟ یا می توانید از کودک بپرسید که تفاوت فیل و زرافه چیست.

مطالب مشابه را ببینید!