مجله تاپ‌ناز‌

روش های مذاکره + تکنیک های مذاکره که باید بدانید

روش های مذاکره

مذاکره دارای ترفندها و تکنیک های خاصی است که اگر به درستی روش های مذاکره را بدانید می توانید به سوی هدف مشخص پیش بروید و در حقیقت همین تکنیک های متقاعدسازی است که باعث می شود فرد مقابل مجاب شود تا در مذاکره صحیت های شما را بپذیرد.

شاید به ترفندهایی قبلا اشاره کرده ایم که بر مبنای آن فرد دیگران را متقاعد می کند با بررسی ها و نظرسنجی هایی که صورت گرفته است نشان داده شده این ترفندها شاید موثر باشند ولی شیوه های اخلاقی شاید نباشند پس امروزه مبنای اخلاقی و حرفه ای آنها در نظر گرفته می شود و در حقیقت به جای ترفند باید از روش های مذاکره استفاده شود تا هم اخلاقی باشد و هم حرفه ای تر باشد.

یکی دیگر از توصیه های کلیدی که برای افراد ارائه می شود این است که حداقل آشنایی را با این دسته ترفندها داشته باشند زیرا حتی اگر این ترفندها در ارتباطات استفاده نشوند ممکن است. ندانسته قربانی این ترفندها شوند و دیگران با استفاده از این ترفندها آن ها را متقاعد کنند. در این زمینه می توانید از فایل های آموزشی صوتی نیز کمک بگیرد ما نیز در این مقاله به مهم ترین این تکنیک ها اشاره می کنیم و اطلاعات کافی را در اختیار مطالعه کنندگان عزیز قرار می دهیم پس تا ادامه مطلب همراه ما باشید.

تکنیک های مذاکره که باید دانست

در ابتدا بهتر است تعرفی از مذاکره برای شما ارائه کنیم. مذاکره به تعاملی گفته می شود که در آن حداقل دو نفر با هم تعامل داشته باشند که این می تواند در بین اعضای یک سازمان هم باشد همچنین در مذاکره میان خواسته های افراد تعارضی وجود دارد نکته مهم این است که هر دو طرف با میل خود در مذاکره شرکت کرده اند تا با دلایل مستندی همدیگر را متقاعد کنند. حال اینکه چه کسی می تواند پیروز مذاکره باشد بستگی به نوع اقناع سازی دارد که در مذاکره خود به آن روی آورده است.

مذاکره تنها در محیط های کاری و سیاسی صورت نمی گیرد بلکه خلی از افراد در زندگی رومزه خود درگیر داد و ستدهایی هستند که بر مبنای آن باید با دیگران به مذاکره بنشینند و آن ها را متقاعد کنند بنابراین روش های مذاکره می تواند در تمام محیط ها کاربرد داشته باشد. ما برای اینکه بتوانیم یک مذاکره حرفه ای داشته باشیم باید بر اساس یک طرح عمل کنیم طرحی که در آن تکنیک های گفت و گو و مذاکره کردن رعایت شده باشد و دارای تاثیر بالایی باشد. شما به عنوان یک مذاکره کننده حرفه ای باید ویژگی افراد موفق را بهتر بشناسید در این زمینه می توانید زندگی نامه خیلی از افراد موفق در فعالیت های سازمانی را مطالعه کنید تا بیشتر با این ویژگی ها آشنا شوید.

کنار گذاشتن تمایلات شخصی

تکنیک های مذاکره در موارد متعددی دیده می شود که یکی از آن ها این است که فرد در مذاکره خود به اینکه چه کسی از مذاکره سود می برد فکر نکند و تنها درگیر این امر است که موفقیت از آن چه کسی خواهد شد. فردی که مذاکره کننده توانمندی باشد سعی می کند تا در مذاکره خود طرف مقابل را متقاعد کند که نتیجه نهایی کار را او تعیین می کند این می تواند توانمندی فرد را ارتقا دهد.

بخوانید:  استفاده از مذاکرات در زندگی روزمره برای موفقیت بیشتر

مهارت شنیداری

فرد مذاکره کننده ای که از قدرت شنیداری بالایی برخوردار است در واقع یکی از کلیدی ترین اصول مذاکره را به کار برده است و از این طریق اعتماد فرد مقابل را به خود جلب کرده است بنابراین در مذاکره کردن باید فردی صبور باشید و کلام دیگران را قطع نکنید وقتی طرف مقابل متوجه احترام و توجه شما می شود میل و رغبت بیشتری در او ایجاد می شود تا سخنان شما را بپذیرد.

قدرت پیش بینی

یکی از مهم ترین تکنیک های مذاکره کردن قدرت پیش بینی کردن انتظارات است شما باید تمام انتظارات خو را مشخص کنید و برای آن برنامه ای تعیین کنید و به طبع فرد مثابل شما نیز برای خود انتظارات و اهدافی را مشخص می کند که در مذاکره به بیان آن ها بپردازد بنابراین شما باید با زیرکی انتظارات اولیه او را پیش بینی کنید. شما باید اولین پیشنهادهایی که از سوی فرد مقابل ارائه می شود را به عنوان یک هدف اصلی مشخص کنید و با توجه به اولویت و اهمیت آن می توانید فرد را در اختیار خود قرار دهید.

استفاده از زبان بدن

یکی از شیوه های موثری که از آن استفاده می شود کاربرد زبان بدن است که از آن با عنوان ارتباط غیر کلامی نیز یاد می شود خیلی از مقالات در این راستا به تحقیق و بررسی پرداخته اند و اینگونه بیان می کنند که نحوه حرکت بدن، ایستادن با اعتماد به نفس، کنترل تیک های رفتاری جسمی و از همه مهم تر داشتن ارتباط چشمی می تواند در روابط موثر باشد. به طور کلی شما باید سعی کنید تا بدن خود را به شکلی مدیریت کنید که فردی با اعتماد به نفس جلوه کنید و با برقراری ارتباط چشمی نیز می توانید دیگران را به سمت خود جذب کنید بنابراین باید زبان بدن را بهتر بشناسیم تا در برقراری موفق تر عمل کنیم.

روش های مذاکره

از اصول مذاکره استفاده کنید

هر کاری راه و روش خاص خود را دارد و در مذاکره کردن نیز باید از راه آن وارد شد مذاکره کردن دارای مباحث عمومی نیز می باشد که شاید خیلی از افراد نسبت به آن آگاهی دارند اما استفاده از تکنیک های مذاکره به شکل ویژه در دسترس همه افراد نیست تکنیک هایی همچون، برنامه ریزی کردن، شناسایی نیازهای مخاطبان، بحث درباره این نیازها، توجه به اظهار نظر جمع و داشتن اعتماد به نفس برای اثبات سخنان شخصی که در مذاکره با تکیه بر آن ها می توان موفق عمل کرد.

آماده سازی

افرادی که بدون آماده سازی وارد یک مذاکره می شوند اغلب دچار شکست می شوند یکی از ترفندهای مذاکره این است که قبل از ورود به آن درباره سازمان و یا فرد مقابل تحقیق کنید تا اطلاعات کافی را درباره آن بدست آورید. شناسایی نیازها، نقاط قوت و ضعف کمک می کند تا در مذاکره خود بر روی مباحثی بحث کنید که طرف مقابل را وادار به گوش دادن کند.

توجه به زمان

زمان بندی کردن در مذاکره دارای اهمیت زیادی است اینکه بدانید چه زمانی باید چه سوالی بپرسید دارای اهمیت زیادی است زمانی که فرد از تمرکز کافی برخوردار نیست و یا فشار زیادی بر روی او باشد ممکن است رابطه را تخریب کند. آشنایی با فنون مذاکره و تکنیک هایی که به کارتان می آید شما را در جهت دستیابی به اهداف و انتظارت سوق می دهد و اگر می خواهید زیرک عمل کنید باید بدانید که درجه حساسیت یک سوال در چه زمان هایی برای فرد مقابل بالا می رود.

 

افزایش مهارت ارتباطی با تکنیک ها و راهکارهایی اصولی شامل این اصول می شود: سوال پرسیدن، ارائه دادن نظر و توجه به بازخوردها، دور نشدن از مشکلات، پای بند بودن نسبت به اصول و جمع بندی کردن مذاکره، این موارد کلیدی از دیگر موارد با اهمیت هستند که به عنوان اصول مذاکره از آن یاد می شود و از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار هستند.

با به کار بردن شیوه ها و تکنیک های مذاکره، شما حتما پیروز مذاکره خواهید شد.

مطالب مشابه را ببینید!