مجله تاپ‌ناز‌

روش کاشت درخت انگور + فوت و فن و نکاتی برای کاشت و نگهداری این درخت

در این مطلب همراه ما باشید تا روش کاشت درخت انگور و فوت و فن های نگهداری از آن را به شما ارائه کنیم. کاشت درخت انگور با شرایط محیطی شهرهای ایران سازگاری دارد و به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال کشت و پرورش این گیاه برای داشتن انگورهای خوشمزه هستند.

درخت انگور می تواند در بیشتر خاک ها رشد کند و محصول بدهد و از آنجایی که این میوه با شرایط کاشت در کشور ایران سازگاری دارد پررورش و کشت آن مورد توجه بیشتر باغبان ها قرار دارد و حتی بعضی از افراد علاقه دارند که این میوه خوشمزه را در باغچه خانه خود داشته باشند.

کاشت درخت انگور

باید توجه داشته باشید که درخت انگور در واقع گیاهی قدیمی است که مردم کشور مصر در حدود 5 هزار سال پیش با آن آشنا شدند. این میوه بومی آسیای صغیر و ایران است و امروزه هم به صورت وحشی و نیمه وحشی در این مناطق مشاهده می شود. انگور در واقع یک درختچه بالا رونده است که با پیچک های خود خیلی راحت از درختان بالا می رود و جالب است بدانید که درازای این درخت به 15 متر هم می رسد. به طور کلی می توان گفت که یکی از عوامل مهم در پرورش و کاشت درخت انگور فضای کافی برای رشدن این درخت می باشد و در هر مکانی که درخت انگور را بکارید باید فضای قابل استفاده زیادی داشته باشید.

دستورالعمل کاشت

باید توجه کنید که در فصل پاییز و پیش از کاشتن نهال های انگور نخست کودهای معدنی و عالی را به میزان لازم به روی بستر بریزید و سپس با یک شخم عمیق آنها را به زیر خاک بفرستید. اینطور زمین به صورت جوی و پشته می شود و نهال ها هم روی پشته ها و جوی ها کاشته می شوند. بهتر است بدانید که موقع کاشت باید چاله ها را در حدود 50 سانتی متر حفاری کنید و سپس نهال ها را درون آن قرار دهید. توجه داشته باشید که در این کاشت باید از نهال هایی که درون گلدان کاشته شده اند و در حال رشد هستند استفاده کنید. نهال های گلدانی برای کاشت در هر فصلی مناسب هستند و براحتی محصول می دهند.

باید دقت کنید چاله هایی که در آن نهال ها را می کارید باید به صورت 50 در 50 کنده شوند و درون آن را با کمی کمپوست کهنه به همراه فسفر و آهک پر کنید زیرا این مواد برای رشد سریع گیاه مناسب هستند. البته در مصرف کمپوست باید دقت کنید و افراط نکنید ریرا نهال ها دچار آسیب می شوند و به آرامی ریشه ها را می سوزانند. بهتر است بدانید که بهترین موقع برای کاشت نهال های انگور اوایل فصل بهار یعنی پیش از باز شدن جوانه ها است و باید نهال ها را طوری بکارید که حداقل دو جوانه درون خاک بماند ولی سرشان حدود 5 سانتی متر از سطح خاک بیرون باشد و سپس اطراف نهال ها را با خاک و کود پر کنید و بعد از تمام شدن روند خاک ریزی خاک های اطراف را با کفش فشار دهید و پس از این کار باید آبیاری را آغاز کنید.

روش کاشت درخت انگور

باید توجه داشته باشید که در طول روند رشد این گیاه باید کود دهی آن بدرستی انجام گیرد و توجه ویژه به آن داشته باشید. توصیه می کنیم که از پاشیدن کود روی تنه ها خودداری کنید و فقط روی بستر خاک کود را بپاشید. برای اینکه گیاه بتواند سریع تر شد کند لازم است که نهال ها وقتی رشد کردند از این دو شاخه یکی از هرس کنید تا گیاه فرص رشد بهتری داشته باشد.

همچنین بخوانید: آموزش کاشت بامیه + نکاتی در مورد رشد بهتر این گیاه و برداشت آن

دستورالعمل و زمان برداشت انگور

اردیبهشت ماه یعنی وقتی که خوشه ها با چشم قابل دیدن هستند باید درختانی را که دارای تعداد زیادی خوشه هستند را بچینید تا دیگر خوشه ها از نظر غذایی دچار کمبود نشوند و مرغوبیت لازم را داشته باشند. باید توجه کنید که برای تسریع در رسیدن انگور و خوشه های دیررس باید برگ هایی را که روی شاخه ها قرار دارند را جدا کنید زیرا این برگ ها مانع از رسیدن نور مستقیم خورشید و گرما به انگور می شوند.

باید توجه کنید که در موقع برداشت انگورها باید خوشه ها را از محل چسبندگی جدا کنید و توصیه می شود برای انجام دادن این کار از قیچی استفاده کنید تا حبه ها له نشوند. باید دقت کنید که در روند برداشت باید تنها خوشه های رسیده را بچینید و چیدن خوشه های نارس را به بعد موکول کنید زیر بعضی از واریته ها همه خوشه هایشان در آن حد رشد نمی کنند و لازم است تا انگورهای آن را چند بار بچینید.

روش کاشت درخت انگور

شرایط محیطی لازم

تمام گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را بدرستی طی کنند نیاز به فراهم آوردن شرایطی دارند و به همین دلیل در ادامه بعضی از اصول و نکات مهم برای کاشت درخت انگور را توضیح می دهیم و شما می توانید این مراحل را طی کنید.

آبیاری

باید توجه کنید که هر چه هوای محیط کشت گرم تر شود گیاه هم نیاز به آبیاری بیشتری دارد و ریشه های این گیاه اغلب در خاک های مختلف تا عمیق زیادی رشد می کند. بهتر است بدانید که آب مورد نیاز گیاه بسته به عامل گرما متغیر است. مثلا برای یک منطقه سردسیر که تابستان های گرم دارد به 500 لیتر آب نیاز است ولی این در حالی است که مناطق خیلی گرم به حدود 1350 میلی لیتر آب برای رشد نیاز است.

آب و هوا

باید بدانید که در آب و هوای ملایم تابستانی انگورهای زودرس در صورتی که در شیب های جنوبی قرار بگیرند می توانند محول بدهند. این گیاه به سرمای شدید هم اهمیتی نمی دهد و تنها برخورد بادهای شدید می تواند این گیاه را نابود کند. به صورت کلی می توان گفت که بوته انگور در فصل بهار به محض اینکه هوا گرم و آفتابی شود و درجه موجود در هوا به بیش از 10 درجه بالا صفر برسد رشد خود را شروع می کند.

خاک

استفاده از خاک های اسیدی که نمک زیادی دارند برای کاشت انگور جالب نیست و بهترین خاک برای پرورش درخت انگور خاک های سبک و عمیق شنی است که کمی آهک داشته باشد و آب را براحتی از خود عبور دهد. می توانید از کمک کننده های خاک مانند کمپوست و پیت ماس برای رشد بهتر و سریع تر گیاه استفاده کنید.

کوددهی

توجه داشته باشید که بر اساس آزمون های خاک و برگ استفاده از کودهای دامی پوسیده با کودهای شیمیایی برای رشد بهتر گیاه مناسب است و شما باید یک ماه پیش از بیدار شدن بوته های انگور از آن استفاده کنید. استفاده از کود به دلیل اینکه مقدار زیادی فسفر، پتاسیم و ازت دارد برای رشد بهتر گیاه عالی است.

مطلب پیشنهادی: آموزش پرورش درخت زیتون + نحوه تکثیر و شرایط نگهداری درخت زیتون

مطالب مشابه را ببینید!