مجله تاپ‌ناز‌

روش کاشت کلم بروکسل در منزل و اطلاعاتی در مورد شرایط نگهداری و رشد آن

کاشت کلم بروکسل زیاد کار سخت و پیچیده ای نیست و می توانید با خواندن این مطلب نسبت به کاشت و برداشت آن اقدام کنید. در ادامه اطلاعات پرورش و روش نگهداری از این گیاه در منزل را توضیح داده ایم.

کلم بروکسل یکی از انواع کلم ها است که بیشتر به صورت دکمه ای رشد می کند و به صورت پخته مصرف می شود. این نوع کلم با دیگر اعضای خانواده خود مقداری تفاوت دارد. در مطلب قبل روش کاشت خربزه، روش کاشت بامیه و روش کاشت انگور را هم آموزش داده بودیم و در ادامه همراه ما باشید.

نحوه کاشت کلم بروکسل

کلم بروکسل گیاهی دو ساله است که بیشتر به صورت یک ساله پرورش پیدا می کند. این گیاه دارای برگ هایی بلند، چرمی و صاف است که سبز و یا مایل به بنفش هستند و عمدتا روی ساقه قرار گرفته اند. جوانه های بروکسل هم قسمت خوراکی آن به حساب می آیند و مشابه کلم پیچ ولی در اندازه های خیلی کوچک تری هستند و در پایه هر برگ روی ساقه مارپیچ و بلند مشاهده می شوند.

جالب است بدانید که هر ساقه کلم ده ها جوانه تولید می کند که بیشتر جوانه ها به رنگ سبز روشن تا سبز آبی هستند. ارتفاع بروکس به 60 تا 100 سانتی متر و عرض آن هم به 50 تا 60 سانتی متر می رسد. از آنجایی که این نوع کلم نسبت به سایر انواع کلم ها نسبت به سرما مقاوم تر می باشد در هوای خنک محصول بهتری تولید می کند. کلم بروکسل مشابه کلم های کوچک است که همگی در ردیف های مرتب روی ساقه های بلند قرار گرفته اند.

این نوع از گیاهان به صورت طبیعی و بدون نیاز به داربست به شکل عمودی رشد می کنند و قابل کشت در گلدان هم هستند. از آنجایی که کلم بروکسل در حدود 90 روز برای بالغ شدن و برداشت نیاز دارد به همین دلیل باغبانان در اوایل فصل بهار آن را کشت می کنند تا قبل از گرمای تابستان بالغ شوند.

روش کشت بذر بروکسل

برای کاشت گیاه بروکسل که تقریبا مشابه به کاشت کلم پیچ است در ابتدا باید بذر را در سینی نشا یا گلدان هایی کوچک کشت کرد و سپس نهال ها را به گلدان بزرگ تری منتقل کرد.

یک خاک نسبتا سبک و دارای زهکشی خوب برای کشت این گیاه پر خاصیت استفاده کنید.

حالا باید بذر را تا عمق نیم سانتی متری در خاک قرار دهید و سپس بستر را مرطوب کنید.

بهتر است تا موقع جوانه زنی کامل بذر بروکسل خاک بستر را مرطوب نگه دارید که نباید در روند آبیاری هم افراط کرد.

روند جوانه زنی این گیاه تقریبا 3 تا 10 روز طول می کشد و معمولا بازه دمایی ایده آل برای رشد آن 20 تا 24 درجه سانتی گراد است.

روش کاشت کلم بروکسل در منزل و اطلاعاتی در مورد شرایط نگهداری و رشد آن

تا بعد از پایان جوانه زنی یعنی زمانی که نهال ها براحتی در دست قرار بگیرند آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. به همین دلیل باید یک گلدان با قطر و عمق 30 سانتی متری تهیه کنید و با خاک مخصوص گلدان پر کنید.

پیشنهاد می شود که یک و نیم قاشق غذاخوری کود ۱۴.۱۴.۱۴ را با خاک بستر ترکیب نمایید و سپس گلدان حاوی نهال را در فضایی قرار دهید که سریع پس از کاشت نور کامل خورشید را در طول روز دریافت کند.

برداشت محصول بروکسل

کلم بروکسل بر اساس نوع رقم حدود 90 تا 180 روز پس از کاشت آماده برداشت می شود و معمولا برداشت آن موقعی انجام می شود که جوانه ها ترد و سبز به قطر دو و نیم تا پنج سانتی متر باشند. باید توجه داشته باشید که معمولا جوانه ها از پایین ساقه به سوی بالا بالغ می شوند و به همین دلیل برداشت آنها عمدتا از سمت پایین انجام می شود.

معمولا جوانه ها را با پیچاندن آن ها تا زمان جدا شدن از ساقه برداشت می کنند. بهتر است بدانید که از بین بردن برگ هایی که شروع به زرد شدن می کنند پیش از برداشت قطعا مفید خواهد بود. بسیاری از افراد ترجیح می دهند تمامی برگ های روی ساقه را به منظور تسریع در بلوغ و برداشت حذف کنند که کار درستی هم می باشد. از آنجایی که کلم بروکسل در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم است می توانید آن را تا زمان یخ زدگی سخت برداشت نمایید زیرا بهترین جوانه ها در روزهای آفتابی و یخبندان های سبک شبانه تولید می شوند. یک گیاه سالم و به اندازه می تواند ۹۰۰ تا ۱۳۵۰ گرم جوانه را تحمل کند و به صراحت می توان گفت که در ابتدا سرعت رشد جوانه ها زیاد و با سرد شدن هوا سرعت رشد آن ها کند خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش کلم بروکسل

تمام گیاهان برای اینکه رشد خوبی داشته باشند نیاز به بعضی از شرایط ویژه دارند که شما باید فراهم کنید و برای این منظور در ادامه توضیح داده ایم.

آبیاری

آبیاری بستر گیاه کلم بروکسل فقط زمانی انجام شود که سطح بستر در فاصله دو آبیاری خوب خشک شود زیرا گیاه نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است و به آرامی دچار پژمردگی می شود.

نور و دما

گیاه کلم بروکسل نسبت به دیگر نوع های خود مقاومت بیشتری نسبت به سرما دارد و می تواند حتی تا منفی 10 درجه را هم تحمل کند. مهم است بدانید که دما برای این نوع از کلم بازه دمایی 10 تا 15 درجه سانتی گراد است. از آنجایی که کلم بروکسل گیاهی نور پسند است توصیه می کنیم بلافاصله پس از کاشت آن را در فضایی با نور مستقیم خورشید بگذارید تا  رشد خوبی داشته باشد.

خاک و کوددهی

برای بستر این گیاه از خاک سبک و دارای زهکشی ایده آل استفاده کنید. می توانید از ترکیب خاک هایی مانند خاک برگ و پرلیت هم در بستر گیاه استفاده کنید تا روند رویش بهتری داشته باشد. کلم بروکسل دارای ریشه هایی است که به خاک بسیار نزدیک هستند و به همین دلیل باید برای بالا بردن قدرت نگهداری آب درون خاک باید از کودهای آلی مانند کود حیوانی پوسیده و کود گیاهی با کود سبز استفاده کنید.

کودهای دارای ازت زیاد ممکن است باعث باز شدن گره های کلم شوند و باعث کاهش ارزش کلم شما می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم که کود فسفره آمونیوم هر 10 متر مربع یک کیلوگرم و سولفات پتاسیم 1 کلیوگرم در هر 10 متر مربع استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!