مجله تاپ‌ناز‌

زعفران | خواص رغفران و ضرر زعفران برای بدن

خاصیت زعفران | اشنایی با خواص زعفران

“زعفران” گیاه بسیار خاص و شگفت انگیز است که دارای خواص زیادی است و البته کمی هم گران قیمت است. زعفران از زمان های قدیم به عنوان یک دارو برای درمان سرفه، سرماخوردگی، بیماری های گوارشی و قلبی مورد استفاده قرار می گرفته و همچنین به دلیل داشتن طعم  و عطر دلنشین که زعفران دارد در غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطلب به خواص این گیاه خاص اشاره می کنیم.

زعفران

تمام خواص زعفران

گیاه زعفران

گل زعفران دارای گلبرگهای بنفش رنگ هست که وسطش سه پرچم نارنجی پررنگ وجود داره. کشت و برداشت این گیاه هنوز به شکل قدیمی و سنتی انجام میشه و باد دست مراحل اون توسط انسانها انجام میشه. باید تعداد زیادی پرچم گل زعفران رو جدا کنند تا 1 مثقال زعفران تهیه بشه و همین موضوع باعث  قیمت بالای اون میشه.

زعفران

دم کردن زعفران

مقدار یک قاشق چایخوری زعفران خشک شده رو کاملا پودر کنید و در یک قوری کوچک که حاوی حدود یک استکان آب جوش هست بریزید و درش رو بذارید. مثل چای اون رو روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار بدید تا در طول 20 دقیقه تا نیم ساعت به آرامی رنگ پس بده و غلیظ بشه. از این مایع میتونید برای خوش طعم و رنگ کردن غذاها و پلو ها استفاده کنید. همچنین میتونید مقدار 3/1 قاشق چایخوری زعفران رو در یک قوری به همراه چای قرار بدید تا دم بکشه و به همرا نبات یک چای زعفران خوش عطر و طعم نوش جان کنید.

زعفران

خاصیت زعفران

فواید زعفران برای سلامتی

زعفران دارای مقدار زیادی منگنز، ویتامین C، آهن ، پتاسیم و ویتامین B6 هست. منگنز کمک میکنه تا قند خونتون تنظیم باشه و همچنین به بهبود سوخت ساز بدن و جذب کلسیم هم کمک میکنه.

همچنین به تقویت هرمون های جنسی نیز کمک میکنه. ویتامین C نیز جنگنده عفونت هست و آهن تصفیه کننده خونه و همچنین ویتامین B6 در تشکیل سلول های خونی و آرامش اعصاب موثر هست. پتاسیم نیز به تعادل مایعات در بدن کمک میکنه و اگر میزانش در بدن کم باشه گرفتگی عضلات رو به همراه خواهد داشت.

زعفران حاوی بیش از 150 ترکیب متفاوت است. به عنوان مثال پیکروکروسین به عنوان ماده اصلی طعم و مزه اون هست. سافرنال عطر و رایحه زعفران رو به ارمغان میاره و کروسین موجود در زعفران باعث رنگ نارنجی زعفران میشه.  بسیاری از خواص دارویی این ادویه به دلیل وجود کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در اون هست که میتونه بدن رو در مقابل بسیاری از آسیب ها حفظ کنه.

عصاره زعفران در بسیاری از موارد میتونه باعث مهار رشد تومور های ممختلف بشه و میتونه در مواردی به عنوان داروی ضد سرطان به کار بره.

زعفران

خواص زد افسردگی و تقویت حافظه زعفران

از طرفی تحقیقات بدست آمده توسط گروهی از دانشمندان نشان میده که زعفران میتونه عوارض ناشی از آلومینیوم از جمله از دست دادن حافظه و اختلالات عصبی رو بهبود ببخشه و یا از اون پیشگیری کنه.

زعفران یک داروی عالی ضد افسردگی هست و باعث نشاط و سرزندگی افراد میشه. جریان خون رو رقیق میکنه و در تقویت حافظه هم نقش موثری داره.

زعفران در غذاها

استفاده از زعفران در غذاها باعث رنگ و طعم و عطر عالی اونها میشه که با ذائقه ما ایرانی ها بسیار سازگاره. از طرفی آرامبخش هست و اشتها رو زیاد میکنه. همچنین به هضم غذا و تقویت معده کمک زیادی میکنه.

مضرات مصرف بیش از حد زعفران و سقط جنین

مصرف بیش از حد زعفران نیز باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون میشه که ممکنه عوارضی مثل خونریزی های بینی و یا رحمی رو در بانوان به همراه داشته باشه. مصرف بیش از حد این ماده به دلایلی که گفته شد برای خانوم های باردار نیز توصیه نمیشه و ممکنه به سقط جنین در ماه های اول حاملگی منجر بشه.

چه خوبه که یاد بگیریم چطور از این ماده ارزشمند درست استفاده کنیم به طوری که تنها و تنها از مصرفش برای ما سودمندی حاصل بشه.

زعفران, خاصیت زعفران

مطالب مشابه را ببینید!