مجله تاپ‌ناز‌

داستان و اسامی بازیگران سریال یوسف پیامبر + زمان پخش و تصاویر

 سریال یوسف پیامبر

اسامی بازیگران و داستان سریال یوسف پیامبر

سریال یوسف پیامبر یک مجموعه تلویزیونی در مورد زندگی یوسف و زلیخا به کارگردانی فرج الله سلحشور است. اولین قسمت این سریال 45 قسمتی در جمعه 7 تیر ماه سال 1387 ساعت 252 پخش شد.

 

 سریال یوسف پیامبر

بازیگران

در این سریال مصطفی زمانی، کتایون ریاحی، محمود پاک نیت، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، مهوش صبرکن، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی و لیلا بلوکات ایفای نقش کرده اند.

مصطفی زمانی در این سریال در نقش یوسف ایفای نقش کرد و نقش پدرش یعقوب را محمود پاک نیت بازی کرده است. زلیخا هم در حین فیلمبرداری بازیگر مورد نظرش انتخاب شد و کتایون ریاحی را برگزیدند. عزیز مصر پوتیفار را هم جعفر دهقان بازی کرده است.

 

 سریال یوسف پیامبر

زمان پخش

یک نسخه سینمایی هم از این سریال تهیه شده است که برای حضور در جشنواره های داخلی و خارجی استفاده شد. این سریال با کیفیت HD و 1080p ادر دی ماه سال 1396 از شبکه تماشا پخش شد. در فروردین ماه سال 1398 با کیفیت HD از شبکه قرآن پخش شد.

پخش مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور از روز چهارشنبه ۱۰ مهر ماه در شبکه آی فیلم آغاز می‌شود. این سریال در ۴۵ قسمت از روز چهارشنبه ۱۰ مهر هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه آی فیلم می‌رود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ خواهد بود.

 

 سریال یوسف پیامبر

داستان سریال یوسف پیامبر

وقتی که یعقوب، مردمان قوم بنی اسرائیل را به معبود یگانه عالم فرا می خواند و از پرستش خدایان سرد و سنگی انذار می دهد؛ خدا پیامبر بعدی را در نسل او قرار می دهد و یوسف پسر او پیامبر می شود. بوسف در حسن و جمال، بسیار بی نظیر است و او در زمان کودکی رویای عجیبی می بیند، رویایی که در آن خورشید و ماه و 11 ستاره برای او به سجده می افتند. بعقوب که این رویای بزرگ را می شوند، به او توصیه می کند تا آن را از برادرانش پنهان کند و به آنها چیزی نگوید. بعد از چند وقت، برادران یوسف که به علاقه پدرشان نسبت به یوسف رشک می ورزیدند، او را به چاه می اندازند و بعد از مدتی کاروانی او را از چاه در می آورند و به عزیز مصر پوتیفار می فروشند و پوتیفار او را به عنوان کنیر به همسرش زلیخا هدیه می دهد ولی وقتی زلیخا از او خواست با او وارد بستر شود، یوسف فرار می کند ولی پوتیفار فرا می رسد و تمام تقصیر را گردن یوسف می اندازد و یوسف را زندانی می کند و یوسف یازده سال در آنجا می ماند ولی به واسطه یکی از دوستانش در زندان از مدت ها پیش ازاد شده و پادشاه مصر آمنحوتب خدمت می کند و به کمک قدرت تعبیر خواب، خواب فرمانروا را تعبیر می کند و با خردی که دارد به یکی از عزیزان فرمانروا تبدیل می شود و عزیز مردم مصر می شود.

ولی خداوند که اراده کردعه است به واسطه یوسف، مردم را به راه نجات و هدایت دعوت کند، او را از پستی چاه رهانیده و بلندی و مقام و مرتبت به او عطا می کند.

سرانجام پس از سال ها دوری او با کمک خداوند جوانی را به زلیخا باز می گرداند و با یوسف ازدواج می کند.

پس از سی سال دوری از پدرش او را پیدا می کند و او را به کنار خود می برد.

 سریال یوسف پیامبر

اتهام دزدی هنری

شهاب‌الدین طاهری، نویسنده کتاب دوجلدی حضرت یوسف که در سال ۱۳۸۱ توسط نشر عابد به چاپ رسیده‌است، از سلحشور، تهیه‌کننده سریال، به‌دلیل دزدی هنری در دادگاه شکایت کرد.[۲] البته او نهایتاً در سال ۱۳۹۱ طبق رأی قطعی دادگاه از اتهام تقلب در فیلمنامه یوسف تبرئه شد.

 

 سریال یوسف پیامبر

انتقاد به سریال

کارگردان مجموعه می‌گوید که چندهمسری را ترویج نکرده‌است و در عین حال گفته‌است:

«چندهمسری در مذهب و مکاتب الهی وجود داشته‌است. حال اگر این فرهنگ بنا به دلایلی تغییر کرده از عوارض دنیای امروز است. از پیامبر تا انبیاء سلف همسر دوم و سوم اختیار می‌کردند. این موضوع در گذشته بوده و در خیلی از ممالک اسلامی هنوز این فرهنگ وجود دارد و در بین شیعیان با آن برخورد می‌شود. این مطلب وجود داشته و من به دلیل خرسندی فمینیست‌ها نمی‌توانستم آن را در این سریال نشان ندهم و بازهم تأکید می‌کنم قصد ما ترویج چندهمسری نیست بلکه بیان سند تاریخی است.»

 

 سریال یوسف پیامبر

نظر کارگردان در مورد بازیگران

سلحشور دربارهٔ بازیگران این مجموعه می‌گوید:

بازیگران را از همین سینماگران انتخاب می‌کنم، همانند پروژه «یوسف» که من آن را با همین هنرمندان ساختم. با این تفاوت که مدیریت این‌ها در اختیار من بود. برای همین در این پروژه بازدهی خوبی داشتند. مهم این است که از هنرمندان چگونه استفاده شود. البته بسیاری از هنرمندانی که با ما کار کردند دیگر به مسیر قبلی بازنگشتند.

 

 سریال یوسف پیامبر

پخش سریال در دیگر کشورها

کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، شبکه‌های بین‌المللی ایران الکوثر (دوبله عربی)، آی فیلم (دو زبانه: عربی و فارسی) و جام جم (زیرنویس انگلیسی) نیز اقدام به پخش یوسف پیامبر کرده‌اند. به گفته سازمان صدا و سیما این سریال در شصت کشور جهان بیننده دارد.

 

تماشای قسمت آخر سریال یوسف پیامبر

مطالب مشابه را ببینید!