مجله تاپ‌ناز‌

عایق حرارتی ساختمان + تمام مزایا و معایب انواع عایق

استفاده از عایق حرارتی ساختمان در موقع ساخت آن، لازم و ضروری است و خیلی ازبرج ساران هم از آن استفاده می کنند و به همین دلیل در این بخش اطلاعاتی درم ورد انواع عایق حرارتی، مزایا و معایب آنها قرار داده ایم.

صرفه جویی در هزینه های جاری زندگی و استفاده مناسب از انرژی باعث شده است تا در ساخت و ساز منازل هم از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود. به همین دلیل استفاده از عایق حرارتی ساختمان نقش پررنگی در این مورد دارد و شما می توانید از انواع مختلف آن در ساخت و ساز استفاده ببرید.

 

عایق حرارتی ساختمان

با پشیرفت شهرسازی و ساخت و ساز دیگر دسترسی به انرژی هایی مثل برق و گاز برای مردم مشکل نیست زیرا براحتی می توانند آنها را تهیه کنند و در این مورد می توانید برای جلوگیری از اتلاف انرژی از عایق های حرارتی استفاده کنید و از آنجایی که انواع مختلفی از این عایق ها در بازار موجود است ممکن است که انتخاب یکی از آنها برای شما سخت باشد.

عایق حرارتی ساختمان

برای ساخت اصولی و بدون نقص ساختمان باید از عایق های حرارتی استفاده کنید و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد تا دمای محیط هم تنظیم بماند. بهتر است بدانید هزینه ای که برای عایق حرارتی پرداخت می کنید با گذشت چند سال به شما بر می گردد زیرا عایق بندی پنجره های قدیمی، درب و دیوارهای ساختمان هزینه های کمتری برای رق و گاز ایجاد می کند. باید بگوییم که برای اینکه عایق عمر زیادی داشته باشد باد در موقع خرید به کیفیت آن هم توجه کنید.

عایق حرارتی ساختمان

در صنعت ساختمان سازی از انواع مختلف عایق های حرارتی برای درزهای درب، دیوار، کف، پشت بامف پنجره ها و لوله ها استفاده می شود و به همین دلیل در ادامه اطلاعاتی در مورد عایق حرارتی را آماده کرده ایم:

 

پرلیت عایق حرارتی مناسب

یکی از مهمترین فوایدی که باعث شده تا پرلیت به عنوان عایق خوب شناخته شود سبک وزن بودن و قابلیت تحمل دما تا 1000 درجه سانتی گراد می باشد. مقاومت زیاد این عایق در برابر دمای بالا باعث شده تا از آن به عنوان ماده ای غیر قابل اشتعال یاد کنند. این عایق قابلیت جذب صورت هم دارد و براحتی با اسیدها وارد واکنش نمی شود. از دیگر فواید آن می توان به مفاوم بودن در مقابل رشد قارچ ها و موریانه ها می باشد و اجازه رشد به آنها نمی دهد.

عایق حرارتی ساختمان

شیشه اسفنجی

در ساخت این نوع عایق از شیشه خالص استفاده می شود که قابلیت 30 برابر منبسط شدن را نسبت به شرایط اولیه دارد. این نوع عایق ها قابلیت پایداری زیاد و تحمل فشار را دارند و همچنین در برابر نفوذ آب و آتش هم از خود مقاومت نشان می دهند. اگر شما نگران نفوذ حشرات هستید باید بدانید که در این عایق هیچ حشره ای نمی تواند نفوذ کند.

عایق حرارتی ساختمان

 

پشم شیشه

همانطور که از نام این عایق معلوم است، از تار و پشم ساخته شده است و وزن آن بسیار کم است و به همین دلیل نصب آن هم براحتی انجام می شود. این عایق ضد قارچ و کپک است ولی بهتر است بدانید که این نوع از عایق در مقابل رطوبت زیاد مقاومت ندارد و در موقع نصب باید از یک لایه نایلون استفاده کنید.

عایق حرارتی ساختمان

الیاف معدنی

این نوع عایق حرارتی از سنگ های آتشفشان ساخته می شود و یکی از ویژگی های بارز این عایق دیر ذوب بودن و نسوز بودن آن است. این عایق از رشد قارچ جلوگیری می کند و بو را هم جذب می کند. توصیه می شود که از این نوع عایق حرارتی برای جلوگیری از پراکنده شدن صوت استفاده کنید زیرا در برابر صوت مقاومت بسیار خوبی دارد.

عایق حرارتی ساختمان

پشم سنگ

می توانیم پشم سنگ را از دسته بهترین عایق ها معرفی کنیم زیرا از جنس سنگ های آذین می باشد و فواید بی شماری نیز دارد که از جمله می توان به مقاومت در برابر رطوبت،سبک وزنی و سادگی در استفاده از آن اشاره کرد. این عایق اگر دچار رطوبت و یا خیسی شود مجدد به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. ضد حریق بودن و طول عمری که این عایق دارد باعث شده تا اصلی ترین انتخاب برج سازان قرار بگیرد. توجه داشته باشید که هنگام نصب این عایق بایستی یک پوشش برای جلوگیری از ورود بخار به آن استفاده کنید.

عایق حرارتی ساختمان

تخته های فیبری

برای ساخت و تهیه این عایق نمد را فشرده و با الیاف گیاهی ترکیب خواهند کرد. مقاومت در برابر حرارت و استحکام مکانیکی  زیاد از فواید این عایق محسوب می شود. اما  بایستی بدانید که این عایق دارای معایبی نیز می باشد که از جمله آن می توان به نفوذ آب و از دست دادن خاصیت عایقی اشاره کرد. همچنین در برابر آتش نیز به سرعت واکنش نشان می دهد و باعث گسترش آن خواهد شد.

عایق حرارتی ساختمان

تخته چوب پنبه فشرده

برای تهیه این عایق دانه های چوب پنبه را فشرده و با صمغ طبیعی ترکیب خواهند کرد تا به صورت تخته ای صاف درآید. این نوع از عایق ها توانایی مقاومت در برابر فشار،رطوبت و سایش را دارا هستند و اما چندان مقاومتی در برابر کشش ندارند و هنگام نصب آن نیز بایستی یک تکیه گاه برای آن تعیین کنید تا از شکستگی ناگهانی پیشگیری شود.

عایق حرارتی ساختمان

عایق های پلاستیکی

از آنجایی که تنوع در پلاستیک بالا است به همین خاطر انواع مختلفی از عایق های پلاستیکی در بازار مشاهده می شود که می توان آن ها را برای هدف های مختلف به کار گرفت/. این نوع از عایق ها سبک وزن هستند و نصب آن زحمت چندانی نمی خواهد.

این عایق نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه بیان کرده ایم:

عایق حرارتی ساختمان

  • پلی اتیلن
  • فنولیک
  • نیتریل فوم
  • اوره فرم آلدئید
  • پلی یورتال
  • فوم های پلی استایرن
  • پلی وینیل کلراید

ویژگی های مهم عایق های حرارتی

در موقع تهیه عایق های حرارتی برای ساختمان سازی پیشنهاد می کنیم که به کیفیت و دوام ان توجه کنید و فواید آن را بررسی کنید و سپس قدام به خرید کنید به همین دلیل در ادامه چند فایده آنها را می خوانید:

عایق حرارتی ساختمان

مقاوم در برابر اعمال فشار:

پس از نصف عایق های حرارتی ممکن است آن ها تحت فشار قرار بگیرند به همین خاطر یک عایق خوب عایقی است که توانایی تحمل فشار  را دارا باشد.

مقاوم در برابر رشد قارچ ها:

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین نکاتی که بایستی در روند ساختمان سازی بدان توجه داشته باشید حفظ بهداشت و تمیزی است که عدم آن فضا را برای رشد قارچ ها و میکروب ها فراهم می کند و این مورد نیز یکی از فواید عایق خوب محسوب می شود.

ضد اشعه ماوراء بنفش:

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که بایستی در روند خرید عایق ها بدان توجه داشته باشید مقاوم بودن آن ها در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

عایق حرارتی ساختمان

خنثی بودن در برابر واکنش شیمیایی:

توجه داشته باشید که هنگام نصب عایق ها در ساختمان ها و یا فضاهای بیرونی نبایستی با عوامل خارجی واکنشی نشان دهند زیرا این موضوع باعث افزایش عمر عایق ها خواهد شد.

کشش بالا در برابر انقباض و انبساط:

انبساط و انقباض از دسته مواردی هستند که بر روی هر جسمی تاثیر خواهند گذاشت و از نکات مهم در ساختمان سازی نیز محسوب می شود. یک عایق حرارتی خوب بایستی در شرایط مختلف محیطی کشش بالایی از انقباض و انبساط را دارا باشد.

Thermal insulation 2 e1575876426400

نکات مهم هنگام تهیه عایق حرارتی:

  • انتخاب جنس عایق بر اساس نیازی که دارید
  • توجه به عمر مفید عایق حرارتی
  • توجه به میزان ضخامت با توجه به نیاز خودتان
  • توجه به شرایط محیطی مثل دما هنگام خرید عایق

مطالب مشابه را ببینید!