مجله تاپ‌ناز‌

غذای سحر ماه رمضان | مناسب ترین غذاها برای وعده سحری و نکاتی در مورد وعده سحر

غذای سحر ماه رمضان چگونه باید باشد؟

غذای سحر در ماه رمضان نباید سنگین باشد، پروتئین زیاد هم نباید داشته باشد و در تهیه آن از روغن زیاد نباید استفاده شده باشد. برعکس تصور عامیانه که گفته می شود غذای سحر بهتر است سنگین و پر روغن باشد چون باعث تحمل بیشتر روزه دار می شود.

در وعده سحری نباید چای پر رنگ و قهوه بخورید زیرا این مواد مدر هستند و آب بدن را دفع می کنند. در این وعده باید سبزیجات خام و پخته شده استفاده کنید، نوشابه را حذف کنید، سبزیجات در دستگاه گوارش باعث جذب آب می شوند و وقتی با آب ترکیب شوند به صورت ژل می شوند که همین باعث نگهداری آب در بدن می شود و باعث می شود که آب زود هنگام از بدن دفع نشود و به همین دلیل دیرتر تشنه می شوید.

مقدار مصرف نمک در سحر باید کم شود.

بطور کل وعده سحری به هیچ وجه نباید حذف شود، زیرا باعث کاهش توان افراد در مقابل گرما، سرگیجه، حالت تهوع، عدم تمرکز و مشکلات بیشمار دیگری خواهد شد.

نوشیدنی مناسب در ماه رمضان

بهترین نوشیدنی در وعده سحر آب می باشد و البته این نکته را هم باید بدانید که آب نباید زیاد سرد باشد و در هنگام افطار شیر کم چرب با خرما و یا شیر قبلا جوشیده و ولرم هم استفاده کنید.

مواد سرد یا نوشیدنی های سرد باعث تحریک معده می شوند و عطش را از بین نخواهند برد.

اگر بخواهیم از یک نوشیدنی مفید دیگر نام ببریم می توانیم به شربت آبلیمو اشاره کنیم. این شربت باید از لیموی تازه و شکر یا عسل به مقدار کم تهیه شود زیرا شکر باعث ترشح انسولین می شود و انسولین مواد قندی در خون را کاهش می دهد و در نتیجه در میانه روز باعث می شود قند خون کم شود و بدن دچار ضعف می شود.

در سحر چه بخوریم ؟

غذای سحر ماه رمضان باید از مواد غذایی که هضم آنها طولانی تر است مانند ترکیب غلات و حبوبات باشد.

باید گفت که سحری صبحانه ای کامل و متنوع به همراه مواد لبنی کم چربی و سوپ های تهیه شده با آب مرغ با آب گوشت بدون چربی و حلیم های خانگی باشد. حتی می توانید از سالادهایی که دارای حبوبات پخته شده هستند استفاده کنید مانند لوبیا پخته، کنجد، زیتون و تخم مرغ تا بتوانید انرزی خود را در طول روز در بدن ذخیره کنید.

افراد کم خون هم میتوانند روزه بگیرند

افرادی که کم خونی دارند می توانند در وعده سحر گوشت شتر مرغ استفاده کنند. سعی کنید غذاهای برنجی و انواع خورش را هم برای غذای سحر ماه رمضان انتخاب نکنید.

در ادامه لیست غذاهای سحری و افطاری را به شما معرفی می کنیم که با انتخاب درست می توانید در طول روز انرژی بدن خود را تامین کنید.

مسلمانان در طول ماه رمضان از طلوع خورشد تا غروب آن از خوردن و آشامیدن استمساک می کنند. این عمل می تواند بدن را در یک چالش قرار دهد و مواد غذایی مناسب به بدن نرسد.

در ماه رمضان رژیم غذایی فردی که روزه می گیرد به صورت اساسی تغییر می کند زیرا ما فقط در وعده سحر و افطار غذا می خوریم.

شاید مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین GI ایده ای مناسب باشد، ولی هر دو وعده سحری و افطار باید متعادل باشند و شامل مواردی از هر گروه غذایی مانند سبزیجات، غلات، گوشت و محصولات لبنی و میوه های مختلف باشد.

این وعده باید سالم باشد تا بتواند انرژی کافی برای روزه داری طولانی را فراهم آورد. غذای مصرفی، شما را باید هیدراته نگه دارد پس باید به غذاهایی که برای سحری انتخاب می کنید دقت کنید.

✅ بیشتر بخوانید : غذای افطار سبک | طرز تهیه 4 غذای سبک برای وعده افطاری ماه رمضان

غذای سحر ماه رمضان

غذاهای مناسب برای وعده سحری

در ادامه به لیست غذاهای سحری اشاره می کنیم:

غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین

محصولات لبنی یک منبع عالی تغذیه ای هستند و حتما باید در لیست غذاهای سحری شما باشد. انتخاب یک ماست ملایم یا  شیر و وانیل یا شیر و عسل می تواند به شما کمک کند تا در طول روز هیدراته بمانید.

غذاهای دارای کربوهیدرات پیچیده

غذاهای با کربوهیدرات پیچیده غذاهایی هستند که سرشار از انرژی می باشند و به آهستگی این انرژی را در طول روز پس می دهند. مثال هایی از این نوع غذا می تواند گندم کامل، جو دوسر، لوبیا و برنج باشد.

مواد غذایی غنی از پروتئین

تخم مرغ را می توانید به لیست غذاهای سحری تان اضافه کنید چرا که دارای پروتئین بالا و مغذی است. آنها نه تنها به شما کمک می کنند که سیرتر بمانید بلکه می توانند روش های زیادی را پیش روی شما قرار دهند تا طعم دلخواه خود را فراهم نمایید.

غذاهای غنی از فیبر

جوی دو سر وعده مناسبی برای سحری است که سرشار از فیبر است. فیبر محلول در معده می تواند تبدیل به ژل شود که دیر هضم باشد. در نتیجه گلوکز و کلسترول خون کمتر کاهش می یابد که می تواند شما را در طول روز پرانرژی تر و سرحال تر نگه دارد. می توانید از همین روزهای اول ماه رمضان جوی دو سر را در لیست غذاهای سحر خود بگذارید.

غذای سحر ماه رمضان

غذاهای نامناسب وعده سحری

بهتر است از این غذاهای اجتناب کنید.

غذاهای با کربوهیدرات ساده یا تصفیه شده

این مواد غذایی در عرض 3 یا 4 ساعتهضم می شوند و مواد مغذی ضروری کمی دارند مانند: قند، آرد سفید، شیرینی، دونات، کروسان ها، این غذاها را ا لیست غذاهای سحری تان حذف نمایید.

غذاهای نمکی

تعادل نداشتن سطح سدیم در بدن باعث می شود که شما حس تشنگی داشته باشید، پس سعی کنید از آجیل، ترشی، چیپس و دگر غذاهای حاوی سس سویا دوری کنید.

نوشیدنی های کافئین دار

پچای و قهوه که کافئین دارند باعث بی خوابی و بی حسی می شوند. این نوشیدنی ها شما را هیدراته نمی کنند و باعث می شود شما مدام عطش آب در طول روز داشته باشد. پس باید نوشیدنی کافئین دار در وعده سحری میل نکنید.

✅ مطلب مشابه: برترین خوراکی ها برای سحری و افطار در ماه رمضان

مطالب مشابه را ببینید!