مجله تاپ‌ناز‌

تفاوت بواسیر و شقاق چیست و دلیل بواسیر و شقاق چیست؟

بواسیر و شقاق

تفاوت بواسیر و شقاق چیست و دلیل ایجاد این دو بیمرای مقعد

آخرین بخش دستگاه گوارش بدن رکتوم یا راست روده است که به مقعد منتهی می‌شود. اگر این قسمت به درستی کار خود را انجام ندهد، مواد دفعی در بدن مانده و مسبب عواقب خطرناکی می‌شود

علت های بواسیر و شقاق را بشناسیم

شقاق (فیشر) و هموروئید(بواسیر) دو بیماری متفاوت در ناحیه مقعد هستند که دانستن اختلاف آنها از نظر علائم و تظاهرات و نحوه درمان به‌رغم شباهت‌های فراوان این دوبیماری ضروری است.

بواسیر وشقاق

 

هموروئید یا بواسیر

بواسیر وشقاق

هموروئید یا بواسیر یکی از علل شایع خونریزی‌های روده بزرگ است. هموروئیدها اعضای طبیعی قسمت انتهایی روده بزرگ هستند که به دلایل متفاوت دچار عارضه هموروئید می‌شوند. در بروز هموروئید زمینه‌های ارثی و خانوادگی، بیماری‌های غددی، تغذیه، شغل، آب و هوا، مسائل روانی، سن، دارو، عفونت، بارداری، سرفه زیاد، زورزدن، استفراغ و یبوست موثر هستند. هموروئید به دو صورت داخلی و خارجی مشاهده می‌شود.

نوع خارجی اکثرا با درد زیاد و تورم اطراف مقعد مشاهده شده و درصورت وجود درد شدید نیاز به اقدام جراحی اورژانسی دارد در غیر این‌صورت درمان مراقبتی شده و خودبه خود برطرف می‌شود.

هموروئیدهای داخلی اکثرا با خونریزی موقع اجابت که به صورت دفع خون روشن پس از اجابت مزاج سفت است بروز می‌کند. از طرفی ممکن است با بیرون زدگی زائده ای از معقد همراه باشد که با اجابت مزاج بیرون زده و خونریزی می‌کند.

 

شقاق یا فیشر

بواسیر وشقاق

شقاق ترک یا زخمی است که در ناحیه ابتدای مقعد رخ می‌دهد که بسیار دردناک بوده و گاهی با خونریزی مختصر موقع اجابت مزاج همراه است. علل ایجاد این زخم متفاوت است ولی در بسیاری از بیماران با تغییر اجابت مزاج از قبیل یبوست یا اسهال شدید همراه است. از نظر فیزیولوژیک مشکلات کاهش خون رسانی در قسمت پشتی مقعد را برای ایجاد شقاق مطرح کرده‌اند و بعضی از محققان افزایش فشار داخل کانال آنال (مقعدی) را از علل فیزیولوژیک آن می‌دانند. شیوع این بیماری در زنان و مردان یکسان است.

بیماری شقاق چیست؟

بیماری شقاق چیست؟ شقاق یا همان فیشر نوع بیماری مقعدی است که به زخم، ترک یا بریدگی عمیق در خروجی مقعد گفته میشود. این بیماری هم در ناحیه مقعد و اطراف آن ایجاد می شود.

شقاق یا فیشر آنال به دو نوع حاد و مزمن تقسیم میشود. فیشر حاد به مراحل اولیه این بیماری گفته میشود که عمق زخم کمتر بوده و علائم خفیف تر است. اما در فیشر مزمن عمق زخم تا عضله مقعدی هم گسترش می یابد و می تواند علائم شدید و دردناکی را به همراه داشته باشد.

این عارضه می تواند باعث درد، خونریزی، سوزش و خارش مقعد شود. اما مهمترین نشانه ی این بیماری زخم عمیق و طولی در کانال مقعد است که به شدت ملتهب و دردناک خواهد بود.

 تفاوت بواسیر و شقاق مقعدی

اما تفاوت هایی که این دو عارضه با هم دارند، عبارت است از :

ماهیت بیماری ها : شقاق عبارت است از ترک و شکاف و یا زخمی که در اطراف مقعد دیده می شود، اما بواسیر معمولاً به شکل توده هایی بیرون زده از مقعد ظاهر می شود.
نوع درد ها : درد هموروئید در هنگام دفع مدفوع احساس میشود و شدت می گیرد، این در حالی است که درد شقاق در تمام طول روز احساس می شود و با نشستن شدت می گیرد.
روش های درمان متفاوت: برای درمان شقاق معمولاً در ابتدا اصلاح تغذیه و سبک زندگی توصیه می شود و اگر بیماری بهبود نیافت، از سایر روش ها استفاده میشود. ولی درمان بواسیر با هیچ وجه با تغییر سبک زندگی امکان پذیر نبوده و کمی پیچیده تر است، این بیماری تنها با روش های جراحی درمان می شود. اما درهر حال بهترین راه سرپایی و قطعی درمان بواسیر و شقاق مقعد لیزر درمانی است.

 

دلایل مشترک ابتلا به بواسیر و شقاق

علت این دو بیماری معمولاً عوامل مشترکی است. در واقع هر شرایطی که باعث اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد شود، می تواند علت این بیماری باشد. از جمله علل مشترک این دو عارضه می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • بارداری
  • زایمان
  • یبوست و اسهال مزمن
  • رابطه جنسی مقعدی
  • وارد کردن فشار مقعد حین دفع مدفوع
  • اضافه وزن
  • کهولت سن

این بیماری فقط باید توسط پزشک تشخیص داده شود، بنابراین بدون مشورت با پزشک هیچ اقدامی برای درمان انجام ندهید!!!

 

علت تشخیص اشتباه شقاق و بواسیر

این بیماری از نظر ظاهری به هم شباهت ندارند، ولی معمولاً علائم اولیه مشابهی را ایجاد می کنند که همین امر می تواند تشخیص این دو عارضه را مشکل نماید.

علائمی که در اینجا ذکر خواهیم کرد، شباهت های این دو بیماری می باشد. این شباهت ها در علائم و محل ایجاد هر دو عارضه باعث می شودکه تشخیص عارضه برای فرد بیمار دشوار باشد.

  • درد هنگام دفع مدفوع: هر دو این بیماری ها در هنگام اجابت مزاج درد شدیدی را برای فرد به همراه دارند.
  • خون در مدفوع و یا خونریزی از مقعد (هر دوی این بیماری ها می توانند باعث دفع خون روشن و تازه شوند.)
  • سوزش و خارش در ناحیه مقعد
  • تورم و التهاب که در هر دو بیماری هامشاهده می شود.

روش های مشترک در پیشگیری

همان طور که ذکر شد، هر دوی این بیماری ها در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد میشوند. با رعایت یکسری نکات می توانید احتمال بروز هر دو بیماری را حداقل تا ۵۰% کاهش داد.

  • مصرف فیبر بیشتر : فیبر می تواند از یبوست جلوگیری کرده و آن را درمان نماید. بنابراین در پیشگیری از بواسیر و شقاق نیز موثر خواهد بود.
  • نوشیدن آب : نوشیدن حداقل ۸ لیوان در طول روز می تواند در پیشگیری از یبوست موثر باشد.
  • ورزش : انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش و پیاده رویدر روز می تواند در تنظیم حرکات روده موثر عمل کند.
  • رعایت بهداشت مقعد
  • پرهیز از زور زدن در توالت
  • اجتناب از به تاخیر انداختن دفع مدفوع
  • پرهیز از مصرف شوینده های معطر برای مقعد
  • پرهیز از برقراری رابطه جنسی مقعدی

 

روش های مشترک درمان

این دو بیماری مقعدی با روش مشترکی قابل درمان هستند. یکی از بهترین روشهای درمانی که برای هر دوی این بیماریهای پیشنهاد میشود، لیزر درمانی است. لیزر روشی سرپایی و بدون درد یا خونریزی و با بهترین اثربخشی است که برای درمان بواسیر و شقاق مورد استفاده قرار می گیرد و در یک جلسه نیم ساعته به طور کامل آنها از بین می برد.

انجام روشهای خانگی نمی تواند درمان موثری برای رفع شقاق و بواسیر باشد، اما می تواند در کنترل علائم هر دو بیماری و جلوگیری از پیشرفت بیشتر آنها موثر باشد. به طور مثال مصرف فیبر و نوشیدن آب و ورزش می تواند در کنترل این دو بیماری موثر عمل کند.

 

درمان بواسیر و شقاق فقط در یک جلسه

یکی دیگر از هزاران مزیت لیزر، امکان درمان شقاق و هموروئید در یک جلسه نیم ساعته، سرپایی و بدون درد یا خونریزی است. در این روش پزشک میتواند همزمان ضمن خارج کردن زائده بواسیری از مقعد، ترک یا بریدگی شقاق را نیز درمان می کند.

درمان هر دوی این بیماری ها با لیزر باعث میشود، نیازی به طی کردن دوران نقاهت نباشید، و زخم جراحی در کمتر از ده روز به طور کامل ترمیم شود.

مطالب مشابه را ببینید!