مجله تاپ‌ناز‌

قرص ال آرژنین | عوارض و کابردهای این دارو | موارد مصرف و نکاتی که باید بدانید

در این بخش تاپ ناز اثرات و خواص درمانی قرص ال آرژنین، عوارض جانبی و موارد کاربرد این مکمل را ارائه کرده ایم و غذاهایی را به شما معرفی می کنیم که حاوی ال آرژنین می باشند.

ال آرژنین توسط دانشمندی سوئیسی به نام (Ernst Schultze) برای اولین بار در سال 1986 از نهال Lupinus استخراج کرد و این قرص یک آلفا اسید آمینه (آمینو اسید) است که در بدن پستانداران از اسید آمینه های ضروری مشروط یا نیمه ضروری به حساب می آید.

اطلاعات دارویی و کاربردهای مکمل و قرص ال آرژنین

این دارو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ایدز و بیماری هایی می شود که عملکرد سیستم دفاعی بدن را دچار اختلال می کنند موثر است، همچنین با مقابله با رشد تومورها از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند و این پیشرفت را به تاخیر می اندازد.

ال آرژنین باعث فعالیت بیشتر و بیشتر شدن اندازه غده تیموس می شود که این غده در تولید لنفوسیت های T نقش مهمی را به عهده دارد.

این آمینو اسید در مایع منی وجود دارد و طبق تحقیقات مشخص شده که یکی از دلایل تاخیر بلوغ جنسی کمبود این اسید آمینه است و این ماده به درمان عقیم بودن مردان هم کمک می کند.

مقدار زیادی از ال آرژنین در بافت های پیوندی و پوست وجود دارد که باعث ترمیم و التیام بافت های آسیب دیده می شود و در ضمن به درمان اختلال های بافت پیوندی و آرتریت هم کمک می کند.

آرژنین در درمان بیماری های کبدی مانند کبد چرب و سیروز کبدی هم تاثیر دارد و این آمینو اسید باعث پاکسازی کبد از طریق خنثی کردن آمونیاک می شود.

این ماده با تحریک لوزالعمده، انسولین که در داروی وازوپرسین یافت می شود را ترشح می کند، همچنین آرژنین باعث تحریک هورمون های رشد می شود.

آرژنین از موارد ضروری برای سوخت و ساز ماهیچه ها است. این ماده با افزایش حجم ماهیچه های بدن و کم کردن چربی ها کمک موثری برای کم کردن وزن است.

کمبود آرژنین در بدن باعث عملکرد نامناسب بعضی از فعالیت های بدن مانند سوخت و ساز لپید کبد، تولید و ترشح انسولین و تحمل گلوکز می شود.

قرص ال آرژنین

 موارد مصرف ال آرژنین

  1. بالا بردن کارایی و اثرات بدنسازی
  2. کاهش حجم چربی ها و افزایش حجم عضلانی ماهیچه ها و کمک به کم کردن وزن بدن
  3. کاهش میزان فشار خون
  4. افزایش تولید اسپرم
  5. کمک به افزایش بارور سازی و  بالا بردن توانایی دستگاه تولید مثل زنان و مردان
  6. توسعه وتقویت سیستم ایمنی بدن
  7. درمان و ترمیم سریعتر بافت های آسیب دیده، جراحت ها و زخم ها
  8. کاهش ابتلا به بیماری های قلبی
  9. گشادی عروق و رگ های خونی از طریق ساخت اکسید نیتریک NO و دخالت در سنتز

این ماده در مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، گردو، جو دو سر، سویا، بادام زمینی، نارگیل، شکلات، گندم، جوانه گندم، آرد سفید، خرنوب و ژلاتین نیز وجود دارد.

عوارض جانبی ال آرژنین

  • مصرف این قرص برای افرادی که در آنان ایجاد واکنش های آلرژیک می کند، توصیه نمی شود.
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی فقط با تایید پزشک از این دارو مصرف نمایند.
  • مصرف بیش از حد آن باعث ضعف و سستی، حالت تهوع و اسهال می گردد.
  • مصرف آن به عنوان مکمل برای افراد با سابقه بیماری های قلبی، مشکلات روحی و روانی با تجویز پزشک صورت گیرد.

 

 

دوز مصرفی داروی ال آرژنین

هر قرص دارای ۱۰۰۰ میلی گرم ال آرژنین به صورت ال آرژنین هیدرو کلراید است. مصرف روزانه آن بین ۱ تا ۳ قرص می باشد که باید بین وعده های غذایی و همراه با یک لیوان آب مصرف گردد.

شرایط نگهداری دارو

  • این قرص باید دور از دسترس کودکان نگهدرای شود.
  • قرص و کپسول ال آرژنین در دمای زیر 25 درجه سانتی گراد و به دور از رطوبت باید نگه داری شود و از یخ زدگی هم محافظت شود.
  • قرص باید درون بسته نگهداری شود.

نکات و هشدارهای دارویی

مصرف این مکمل برای افرادی که دچار نارسایی های کلیوی و بیماری های مرتبط با آن هستند باید طبق تجویز پزشک باشد.

در صورت داشتن حساسیت به دارو و ترکیبات آن از مصرف ال آرژنین باید اجتناب کنید.

برای جلوگیری از تداخل دارویی لیست داروهای مصرفی را به اطلاع پزشک برسانید.

مصرف این قرص و مکمل های حاوی آرژنین در طول دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

از مصرف قرص های تاریخ مصرف گذشته به شدت خودداری شود.

مکمل های دارای آرژنین

استفاده از این مکمل ها به دلیل اینکه می تواند نیتریک اسید تولید کند بیشتر در میان مردم رواج پیدا کرده است زیرا که این اسید آمینه توانایی پاکسازی خون از رادیکال های آزاد را دارد. باعث رهاسازی سلول های هورمون های رشد می شود، تاثیر مثبتی بر سیگنال های سلول های عضلانی دارد. باعث تنظیم سطح نمک موجود در بدن و سوخت و ساز چربی می شود و همچنین از کلسترول های خوب بدن حمایت می کند.

با احتباس آب و نمک در بدن، آب زیر پوست از دست می رود و بدن یک حالت پفکی و شل پیدا می کند که شکل کلی عضلات بدون برآمدگی و صاف به نظر می رسد، یکی دیگر از مزیت های آرژنیت، خاصیت تعدیل نمک است و به همین جهت ورزشکاران به ویژه بدنسازان به این آمینو اسید علاقه دارند.

موضوعی که دانشمندان و بدنسازان بر روی آن توافق دارند این است که با مصرف نیتروژن می شود نیتروژن را حفظ کرد. همچنین معتقدند که یکی از عامل های موثر بر رشد، آرژنین می باشد چرا که به گشاد شدن عروق و سنتز پروتئین کمک می کند.

 

مطالب مشابه را ببینید!