مجله تاپ‌ناز‌

مادر شاغل فرزند سالم تری دارد یا مادر خانه دار؟

مادر شاغل فرزند سالم تری دارد یا مادر خانه دار؟

 

فرزندان مادران شاغل سالم ترند یا مادران خانه دار؟
در حال حاضر بسياري از زنان در جوامع، شاغل هستند و شغل خود را به دليل كسب درآمد، ارتباط با تخصص و رشته تحصيلي و يا صرفا لذت بردن از كار و به روز بودن در محيط هاي اجتماعي انتخاب كرده اند.

بررسي ها نشان مي دهد درصد قابل ملاحظه اي از زنان شاغل بنا به دلايل مختلف مجبورند چند ماه پس از تولد نوزادشان به محل كار خود بازگردند.

مادران شاغل مسئوليت سنگين تري دارند زيرا بايد هم در داخل و هم خارج از منزل وظايف خود را به بهترين نحو انجام دهند.

از طرفی مادر وسيعترين دنياي رواني و اجتماعي کودک است و از نظر کودک همچون کسي است که از تمام نقاط اين جهان اطلاع دارد.

پژوهشگران معتقدند که اشتغال مادر موجب اختلال در تکوين شکل گيري دلبستگي کودک نسبت به مادر مي شود چرا اينکه مراقبت کودک از حالت انفرادي به حالت گروهي در مي آيد و نتيجتاً دلبستگي کودک نسبت به مادر از حالت طبيعي خارج مي گردد.

مسلم است که مادران شاغل همانند مادران غيرشاغل نمي توانند به طور تمام و کمال به کودکان خود رسيدگي کنند چون مادر چندين ساعت از روز را خواه ناخواه جداي از فرزند بسر مي برد و وقتي که بعد از سپري شدن اين ساعات به فرزند مي رسد خستگي ناشي از دنياي ماشيني امروز و خستگي فکر و ذهني به مادر اجازه نمي دهد که در آن ساعات باقي مانده روز به کودک رسيدگي کافي و لازم را نمايد چون از طرف ديگر مسئوليت خانه و خانه داري نيز به دوش او مي باشد.

هر چند که امروزه با توجه به افزايش فزاينده مادران شاغل و به منظور جلوگيري از اثرات جبران ناپذير رشد و نمو کودک ، افزايش مرخصي زايمان ، ايجاد مهدکودک در محيط کار بر طبق استاندارد جهاني و زدودن مشکلات اقتصادي در ابعاد مختلف از وظايف حساس دولت به شمار مي رود.

كارشناسان معتقدند بهتر است كودكان در 2 سال اول زندگي به دليل شكل گيري شخصيت و ايجاد حس اعتماد در کودکان به تنهايي و به دور از مكان هاي شلوغ نگهداري شوند.

براي اين منظور نگهداري كودك از سوي مادر بزرگ يا يكي كمتر از اعضاي نزديك خانواده (در صورتي كه اختلاف سليقه اساسي در زمينه تربيت كودك با مادر وجود نداشته باشد) بهتر است کودکان را به مهد کودک برد.

اما رفتن به مهد براي كودكان پسر زير 3 سال چندان توصيه نمي شود. بهتر است آنها با يكي از اعضاي خانواده يا يكي از والدين در خانه بمانند تا با طبيعت خود هماهنگ شوند و در آينده تعامل بهتري با محيط داشته باشند . در ضمن پسرها در سنين كمتر از 3 سال رابطه خوبي با غريبه ها برقرار نمي كنند و محيط آشناي خانه را بيشتر دوست دارند.

گفتنی است پژو هشگران معتقدند فرزندان مادران خانه‌دار سالم‌تر از فرزندان زنان شاغل هستند. فرزندان زنان شاغل بیشتر تلویزیون نگاه می‌کنند، نوشیدنی‌های گازدار می‌نوشند و مقدار کمی میوه و سبزی مصرف می‌کنند.

مطالب مشابه را ببینید!