مجله تاپ‌ناز‌

مراحل تغییر شغل و نکاتی برای موفق شدن در شغل جدید

تغییر دادن شغل مراحل و گام های پیچیده ای دارد که در این مطلب شما را با این مراحل و نکات خاص برای موفق شدن در شغل جدید آشنا می کنیم با ما همراه باشید.

به صورت کلی مراحل تغییر شغل می تواند قدم بزرگ و غیر قابل پیش بینی باشد زیرا با وجود تجربه به نسبت مناسبی که این دوره به دست آورده اید ایجاد تغییر در این مرحله از زندگی می تواند یک کار پر خطر و بسیار هیجان انگیز باشد. تصمیم گیری برای شغل جدید هم کار سختی است که باید قبل از انجام این کار، اطلاعات خود را در مورد شغل جدید کامل کرده باشید.

مراحل تغییر شغل

تغییر شغل یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود به آن فکر می کنند زیرا تغییر شغل به روش درست و اصولی می تواند کسب و کار را متحول می کند و وضعیت مالی را بهبود ببخشید.

به همین دلیل اگر می خواهید تغییر شغل شما بر اساس اصول و قواعد کسب و کاری باشد باید در نظر داشته باشید که در طول زندگی خود شاید 4 بار بتوانید مسیر شغلی خود را کامل تغییر دهید ولی در صورتی که بخواهید در هر موقع شغل را تغییر دهید و متناسب با موضوعات روز چرخش شغلی داشته باشید به احتمال زیاد نمی توانید به فردی ماهر و با تجربه در کسب و کار خود تبدیل شوید.

 

به صورت کلی اگر می خواهید درآمد خود را بیشتر کنید باید در نظر داشته باشید که مسیر شغلی شما باید با اهداف و همچنین مهارت هایی که با شما سازگاری دارد باشد تا بتوانید بیشترین بهره را از کسب و کار خود ببرید. همان گونه که می دانید شغل بخشی مهم از زندگی هر انسان است که رضایت از آن بسیار مهم است طوری که ممکن است افراد از شغل خود خسته شوند و یا به دلایل مالی و عدم رضایت شغلی اقدام به تغییر شغل نمایند ولی تغییر شغل اقدام راحتی نمی باشد و خیلی از افرد نسبت به آن هراس دارند زیرا ممکن است کار جدید هم به خوبی که گمان می کنند نباشد و با آن هم دچار مشکل شوند. به همین دلیل برای اطمینان از لزوم تغییر شغل میزان نارضایتی و مشکل با شغل را باید بسنجید و سپس مطابق با آن تصمیم گیری کنید ولی گاهی اوقات نارضایتی شغلی تنها به دلیلا مشکلات کوچک مانند یکنواختی در کار است که با تغییر هم از بین نمی رود.

قدم های لازم برای تغییر شغل

همان گونه که متوجه شدید برای اینکه بتوان تغییر شغلی ایده آل و مناسب داشت باید بتوان مراحل آن را شناخت تا قدم درست را برداشت که در ادامه توضیح می دهیم:

توجه به مهارت های شخصی:

به صورت کلی اگر می خواهید روند و مراحل تغییر شغل اصولی باشد یکی از موضوعاتی که باید رعایت کنید بحث مهارت های شخصی شما است. مثلا همه ما می دانیم که فوتبالیست بودن یا خواننده بودن شغل پردرآمدی است ولی آیا برای این دو شغل مهارت کافی داریم؟

اگر مهارت در یک شغل اکتسابی باشد با تمرین کردن می توان آن را به دست آورد ولی اگر مهارت در یک شغل ذاتی باشد نمی توانید به این سادگی ها آن را به دست آورید. در نظر داشته باشید که خیلی از مشاغل در یک سن و سال خاص نیاز به مهارت دارند برای مثال اگر در سنین نوجوانی فوتبال را بلد نباشید غیر ممکن است که در سی سالگی بتوانید یاد بگیرید زیرا برای به دست آوردن شغل مناسب باید در زمان مناسب مهارت مورد نیاز را به دست آورید.

مراحل تغییر شغل و نکاتی برای موفق شدن در شغل جدید

توجه به میزان علاقه:

همان گونه که می دانید شغل انتخابی ما باید هم سوی علاقه ما باشید ولی آیا واقعا به آن پایبند هستیم؟ چنانچه پاسخ شما به این سوال منفی است باید در نظر داشته باشید که احتمالا دیر یا زود از کار خود خسته می شوید و به فکر تغییر شغل می افتید. چنانچه تغییر شغل باز بر اساس علاقه شما نباشد احتمال زیادی وجود دارد که مشکلاتی مانند استرس شغلی برای شما ایجاد شود. در این موضوع هر چه میزان سن شما زیادتر شود علاقه شما به آن شغل کمتر می شود و پس از مدتی مشکلاتی برای شغل شما ایجاد می شود که روی تمام ابعاد زندگی شما تاثیر می گذارد.

 

توجه به استعداد ذاتی:

کارشناسان کسب و کار معمولا یک مثلث برای انتخاب شغل افراد در نظر می گیرند که سه ضلع مهارت، استعداد و علاقه دارد. اگر این مثلث را در انتخاب شغل جدی بگیرید می توانید یک شغل مناسب برای خود دست و پا کنید. استعداد یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه ای کنید البته استعداد باید از سن کم در تعیین شغل شما تاثیر داشته باشد ولی اگر تا کنون به آن توجهی نکرده اید باید بدانید که موضوع بزرگی را کم اهمیت دانسته اید.

 

حفظ شغل فعلی و تغییر آن:

چنانچه فرد واقع بینی باشید قطعا این موضوع را می دانید که در شغل فعلی شما اطلاعات مناسبی دارید و تجربه های زیادی در این سال ها به دست آورده اید. گاهی اوقات شما برای رسیدن به موفقیت در شغل فعی فقط یک قدم فاصله دراید ولی با تغییر شغل ناگهانی فرصت موفقیت در این شغل را از خود دریغ خواهید کرد. چنانچه اگر مثلث طلایی در کار شما وجود دارید باید سعی کنید تغییر شغل ندهید و کسب و کار را بهبود دهید.

ممکن است از مثلث بالا قسمت مهارت شغل و حرفه شما دچار مشکلاتی باشد و امکان بهبود آن وجود داشته باشد. باید توجه داشته باشید که تغییر شغل آخرین کاری است که می توانید انجام دهید و به همین دلیل توصیه می شود که پیش از تغییر شغل به موضوعات زیادی فکر کنید و اگر ممکن است با ایجاد تغییرات هوشمندانه شغل خود را به رویایی ترین شغل ممکن برای خود تبدیل نمایید.

 

ایجاد روابط شخصی:

وقتی که به فکر مراحل تغییر شغل هستید می دانید که باید به سراغ پیدا کردن شغل مورد علاقه خود بروید و از میان آنها مناسب ترین شغل را برگزینید ولی اگر می خواهید شغل مورد نظرتان بهترین انتخاب برای شما باشد باید در نظر داشته باشید که شغل شما هم نیازمند بررسی های بیشتر می باشد.

چنانچه پیش از انتخاب شغل جدید نیازمند داشتن روابط متعدد با دیگر اشخاص است. مثلا فرض کنید شما دوستانی دارید که هر کدام آنها دارای یک کسب و کار خاص هستند. در زمان پیدا کردن شغل مناسب می توانید از هر کدام از آنها کمک بگیرید و از ویژگی های شغلی که دارند مطلع شوید. حتی ممکن است کار جدید را با یکی از همان افراد شروع کنید سپس سعی کنید از افرادی که در اطراف شما وجود دارند استفاده کنید تا بتوانید یک کسب و کار پر سود را شروع کنید.

 

 

پیگیری شغل مورد علاقه:

به صورت کلی تغییر شغل موضوعی است که به صورت یک هفته ای و یک ماه شکل نمی گیرد حتی اگر از یک سال پیش هم تغییر شغل مطرح شده باشد. بهترین کار برای اینکه بتوانید شغلی مناسب پیدا کنید این است که از شش ماه پیش شغل های احتمالی را در نظر بگیرید و آنها را بررسی کنید.

مثلا فرض کنید شما به شغل فریلنسری علاقه دارید، در این شش ماه می توانید فریلنسرها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا با مشکلات کاری آنها آشنا شوید. حالا چنانچه شغل های مورد علاقه شما چند شغل باشد می توانید با پیگیری افراد در شبکه های اجتماعی با دغدغه های آنها آشنا شوید و خیال شما راحت باشد که تمام جوانب آن را برای تغییر شغل در نظر داشته باشید.

 

امتحان کردن شغل های جدید:

باید بدانید که شغل هایی هستند که قطعا نمی توانید آنها را برای مدتی خاص و محدود امتحان کنید برای مثال شما نمی توانید برای یک ماه مدیر یک بانک دولتی باشید. باید توجه داشته باشید که بعضی از مشاغل امکان امتجان کردن را دارند در صورت علاقه می توانید آنها را ادامه دهید.

 

یادگیری و بازهم یادگیری:

یکی از مراحل تغییر دادن شغل این است که با استفاده از یادگیری مهارت های جدید می توانید کسب و کار جدید را با موفقیت آغاز کنید زیرا یادگیری این روزها در کشور بسیار مهم است و البته بیشتر افراد به آن بی توجه هستند و به همین دلیل بازار کار برای بعضی از مشاغل در ایران بسیار پردرآمد است. چنانچه دنبال به دست آوردن یک شغل تضمینی و مهم می باشید بهتر است در نظر داشته باشید که یادگیری می توانید نقش ویژه ای در شغل جدید شما داشته باشد.

 

مطالب مشابه را ببینید!