مجله تاپ‌ناز‌

مسمومیت با قرص برنج + علائم این نوع مسموم شدن و درمان آن

مسمومیت با قرص برنج و درمان کردن آن

به آلومینیوم فسفید در ایران قرص برنج می گویند. مسمومیت با قرص برنج یکی از مسمومیت های شایع و بسیار خطرناک است که درمان موثری ندارد. قرص برنج نوعی آفت کش است که برای ضد عفونی کردن و حفاظت از دانه های غلات مانند برنج از آن استفاده می کنند.

مسمومیت با آلومینیوم فسفید AAIPP یکی از معضلات بزرگ در کشور هند است. آلومینیوم فسفید برای حافظت و ضد عفونی کردن از دانه های غلاتی مانند برنج استفاده می کنند و سمی بسیار مهلک است به ویژه در هنگامی که از آن به صورت تازه استفاده شود. مرگ با این قرص بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن عناصر داخلی بدن اتفاق می افتد.

بر طبق دسته بندی انواع مرگ دو دسته کلی هستند که شامل: سوماتیک و سلولی می شود و مرگ با قرص برنج از نوع مرگ سلولی است. این حالت یعنی ایتکه در این مرگ هر یک از بافت ها و سلول هایی که عناصر تشکیل دهنده جسم می باشند می میرند. در این حالت تمام نسوج و سلول های بدن مرده اند و دارای عملکرد، فعالیت متابولیکی و تنفس هوازی نیستند. بر خلاف مرگ سوماتیک که در آن توقف کامل و بدون بازگشت اعمال اعضای حیاتی بدن مانند مغز، قلب و … رخ می دهد که زندگی در جسم متوقف می شود، ولی در عناصر تشکیل دهنده جسم مانند بافت و سلول ها ادامه پیدا می کند. مرگ مغزی از نوع مرگ سوماتیک می باشد.

مسمومیت با قرص برنج

این ماده با آب، بخار آب یا اسید معده، گاز فسفین PH3 آزاد می کند که باعث ایجاد مسمومیت می شود. دو سوم مسمومین جان خود را از دست می دهند. مرگ بر اثر قرص برنج مرگی دردناک است و فرد عطش زیادی دارد و در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار است و در تمام بدن خود سوزش شدیدی را حس می کند. این قرص در مدت 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می کند.

اگر فرد قرص برنج بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت می شود که در صورتی که سم از بدنش خارج نشود مرگ در پی دارد. خاصیت سمی آلومینیوم فسفید به دلیل گاز فسفین است که باعث جراحات رادیکال آزاد می شود که از فعالیت آنزیم های سلول های حیاتی جلوگیری می کند و بافت های بدن را نابود می کند.

نشانه‌ های مسمومیت با قرص برنج چیست؟

پس از ورود به بدن در کمتر از چند دقیقه درون معده علائم آن بروز پیدا می کند. نخستین اثر و علامت آن از کار انداختن سیستم گردش خون می باشد. این مسمومیت دارای علائم دیگری مانند سرگیجه و فشار در ناحیه قفسه سینه، خستگی، سردرد، تهوع، ضعف ماهیچه ای، تب و لرز، دوبینی و … می باشد. نشانه های اولیه متثر از مشکلات تنفسی و نشانه های بعدی به دلیل آسیب های وارد به کبد و کلیه می باشد.

قرص برنج یکی از پراستفاده ترین افت کش های دنیا است. این قرص با ترکیب با اسید معده می تواند گازی مهلک تولید کند.

درمان مسمومیت با قرص برنج

باید گفت که هیچ درمان موثر و مشخصی برای مسمومیت با قرص برنج وجود ندارد. این قرص چه با خوردن و یا استشمام می تواند باعث مسمومیت شود و در صورتی که فرد مسموم شود و سم دفع نشود حتما خواهد مرد. افرادی که قرص برنج خرده اند اصلا نباید آب بخورند زیرا باعث می شود که در معده گاز بیشتری تولید شود. این افراد باید بلافاصله به اورژانس منتفل شوند. مصرف جوش شیرین و پرمنگنات بعد از مسمومیت می تواند یک راه پیش درمانی قبل از رسیدن به بیمارستان باشد.

مطالب مشابه را ببینید!