مجله تاپ‌ناز‌

مشکل تنگی نفس دوران بارداری و درمان تنگی نفس زن حامله

مشکل تنگی نفس دوران بارداری و درمان تنگی نفس زن حامله

خییل از خانم های حامله در دوران بارداری دچار تنگی نفس می شوند و تقریبا این مشکل شایع است. اما این تنگی نفس دوران حاملگی چگونه درمان می شود؟

درمان تنگی نفس بارداری و مشکل تنگی نفس خانم های حامله

این مسئله در ماه‌های انتهایی بارداری بیشتر شایع است و معمولاً در هفته‌های پایانی بارداری به دلیل اینکه سر جنین درون لگن قرار می‌گیرد کاهش‌یافته و یا به طور کامل از بین می‌رود.

دلایل بروز تنگی نفس در بارداری

-یکی از دلایل تنگی نفس در سه ماهه اول بارداری ترشح زیاد هورمون پروژسترون در ماه‌های اول بارداری می‌باشد .این هورمون بر روی دستگاه تنفس مادر باردار تأثیر گذاشته و باعث تنگی نفس می‌گردد.
– به دلیل اینکه بدن نیاز بیشتری برای خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به جنین دارد پس ریه‌ها نیاز دارند که فعالیت بیشتر و عمیق‌تری داشته باشند . همین امر باعث می‌شود که تعداد و عمق تنفس مادر بیشتر شود و رد این زمان این‌گونه تلقی می‌شود که شخص دچار تنگی نفس شده است .
– معمولاً در سه ماهه سوم بارداری وقتی جنین به اندازه کافی رشد کرده و رحم فضای بالای شکم را نیز اشغال می‌کند و به دیافراگم نیاز فشار می‌آورد .فشار به  دیافراگم باعث می‌شود  عمق نفس‌ها کمتر شود و فرد به سختی نفس بکشد .
بعضی از زنان باردار تصور می‌کنند ، تنگی نفس در بارداری علامت کمبود اکسیژن برای جنین آن‌ها می‌باشد و همین مسئله باعث نگرانی و استرس آن‌ها می‌گردد .در صورتی که بند ناف ، غذا و اکسیژن کافی را به جنین منتقل می‌نماید این تنگی نفس به علت تطابق بدن مادر با شرایط جدیدی است که در بارداری رخ می‌دهد.

مشکل تنگی نفس دوران بارداری و درمان تنگی نفس زن حامله

یکی از عوارضی که در دوران بارداری شایع است، تنگی نفس می‌باشد

رفع تنگی نفس در بارداری

–  تا می‌توانید از اضطراب و استرس خودداری کنید و سعی کنید تکنیک های تنفسی و ریلکس شدن را انجام دهید .
– به میزان لازم و کافی استراحت کنید .
– طریقه نشستن صحیح در این دوران را انجام دهید . راست بنشینید و شانه‌ها را عقب نگه‌دارید.
–  به هنگام استراحت در حالت دراز کشیده از بالشت‌های اضافه استفاده کنید.
– پرخوری نکرده و غذا را در وعده‌های کوچک و متعدد استفاده نمایید.
–  در حالت ایستاده ، به حالت ایستادن خود توجه کنید. در حالت ایستاده بایستی  سینه به طرف جلو و سر تا حدی روبرو و بالا باشد ریه‌ها در حالت افزایش ظرفیت خود قرار می‌گیرند و تنگی نفس تا حدی کم می‌شود.
– بین خواب و خوردن وعده غذایی حداقل دو ساعت فاصله بیاندازید .
– در صورتی که ورزش خاصی را از پیش از دوران بارداری به صورت حرفه‌ای انجام می‌دادید و اکنون چنانچه  در حین ورزش دچار تنگی نفس می‌شوید بایستی فعالیت خود را کم کنید و یا  ورزش سبک‌تری مثل  پیاده‌روی را دنبال کنید.
–  اگر در حالت  استراحت و عدم تحرک دچار تنگی نفس می‌گردید  برای بهبود آن به پهلوی چپ  دراز بکشید. این کار سبب کاهش فشار وارده به بدن می‌شود و تنگی نفس تا حدی فروکش می‌کند.
نکات مهم :
• اگر شخص باردار علاوه بر تنگی نفس علامت‌های دیگری مانند بالا رفتن ناگهانی ضربان قلب ،  احساس گیجی و  درد در ناحیه قفسه سینه، کبودشدن لب‌ها و انگشتان دست و پا، به همراه سرفه‌ شدید یا سرفه‌های خونی، تب و لرز و آسم مواجه شد بایستی به پزشک معالج خود مراجعه کرده و اقدامات پزشکی مناسب برایش انجام بگیرد.
• اگر فرد بارداری به صورت  ناگهانی دچار تنگی نفس می‌گردد و تا مدتی بهتر نمی‌شود بایستی به  پزشک خود اطلاع دهد.
• مادران بارداری که دارای سابقه و بیماری تنفسی دارند سفارش می‌شود که از رفت‌وآمد در هوای آلوده مخصوصاً در فصول پاییز و زمستان که وارونگی هوا رخ می‌دهد جدا خودداری نمایند.

تنگی نفس بارداری و درمان مشکل تنگی نفس زنان باردار

مطالب مشابه را ببینید!