مجله تاپ‌ناز‌

مشکل جوش آوردن خودرو + هنگامی که خودرو جوش آورد چه کارهایی باید انجام داد؟

مشکل جوش آوردن خودرو

 

جوش آوردن خودرو ممکن است به دلایل مختلفی مانند ایراد فنی، شل شدن یا پاره شدن تسمه، مشکلات مکانیکی، خراب شدن ترموستات، خرابی واشر سرسیلندر و … اتفاق بیفتد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در فصل گرما برای خودروی شما اتفاق می افتد، افزایش زیاد حرارت موتور و بالا رفتن آمپر است و برای اینکه بدانید در موقع جوش آوردن خودرو چه اقداماتی باید کرد، همراه ما باشید.

شاید در یک رانندگی طولانی مدت یا در هوای گرم، موتور خودرو جوش بیاورد و شما دستپاچه شوید و ندانید که چه باید کنید. در این قسمت قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که در این ماقع می توانید انجام دهید و یا کارهایی که در موقع جوش آوردن نباید انجام دهید را به شما می گوییم.

 

اقدامات و کارهایی که هنگام جوش آوردن خودرو باید انجام دهید

رانندگان با تجربه همیشه به نشانگرهای درون خودرو توجه دارند. وقتی که در حین رانندگی طولانی مدت یا در هوای خیلی گرم متوجه می شوید که درجه آمپر آب خیلی بالا رفته است باید حواستان به علامت جوش آوردن خودرو باشد و اگر زمان زیادی از داغ شدن موتور گذشته باشد طوری که دما از حد نرمال بالاتر رفت، احتمالا بخار غلیظی از کاپوت خارج می شود. پس رانندگان باید بالا رفتن دمای موتور را جدی بگیرند تا از خسارت های احتمالی جلوگیری کنند.

ممکن است در روزهای گرم شاهد خودروی پارک شده ای در کنار خیابان باشید که کاپوت آن بالا زده شده و افرادی در کنار آن سردرگم و غرق در دود و بخار شده اند.بعضی از افراد ممکن است اشتباه بزرگی انجام دهند و چند لیتر آب بر روی موتور داغ شده بریزند. این کار خسارت مالی زیادی به همراه خواهد داشت. در ادامه همراه ما باشید تا از اقدامات لازم در موقع جوش آوردن خودرو اطلاعات کامل داشته باشید.

 

خودرو را خاموش نکنید

اگر در موقع رانندگی دیدید که نشانگر آمپر آب در درجه بالایی قرار دارد پس با احتیار سرعت را کم کنید و در جای مناسبی از کنار جاده خودرو را متوقف کنید، دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید ولی موتور را خاموش نکنید و به دقت به این نکته توجه کنید که ماشین نباید خاموش شود! اگر ماشین شما خاموش شود حرکت پروانه و آب داخلی رادیاتور که باعث خنک شدن موتور می شود، اتفاق نمی افتد و موتور گرم خواهد ماند. حرارت بالای موتور قفل می شود و ممکن است به قطعات موتور آسیب وارد شود و شاید واشر سرسیلندر بسوزد و بلوک پیشرانه دچار ترک شود. اگر بخار مایع رادیاتور از یر کاپوت خارج شد ماشین را نباید خاموش کنید ولی اگر مایع خنک کننده از زیر موتور خارج شد یا به صورت بخار زیر کاپوت بیرون زد بهتر است موتور را خاموش کنید ولی سوییچ را در حالت On قرار دهید تا فن کارش را انجام دهد.

 

درب رادیاتور را باز نکنید

این مورد را حتما جدی بگیرید زیرا خسارت مالی قابل حل است ولی چنانچه دچار آسیب جسمی شوید، ممکن است براحتی جبران نشود. وقتی که موتور جوش آورده است یعنی آب داغ تحت فشار و دمای زیادی قرار گرفته است که در صورت باز شدن درب رادیاتور قطرات آن با شدت زیاد به بیرون پرتاب می شود و صدماتی مانند سوختگی را به دنبال دارد. پس هنگام مواجه با موتور جوش آورده اصلا نباید درب سیستم خنک کننده را باز کنید.

 

روی موتور خودرو آب نریزید

آب ریختن روی موتور اشتباه است زیرا وقتی که درجه حرارت موتور بالا است بین پوسته بیرونی و داخلی، اختلاف دمایی وجود دارد که از لحاظ فیزیکی احتمال ترک خوردگی را بیشتر می کند. پس این اشتباه را انجام ندهید وگرنه به خودرو شما صدمه و خسارت مالی وارد می شود.

مشکل جوش آوردن خودرو

درب کاپوت را باز کنید

باز نمودن درب کاپوت به شما کمک می کند تا هوای بیشتری در محفظه موتور جریان پیدا کند هر چند شاید این فرآند کمی طول بکشد ولی فراهم کردن جریان هوا می تواند سودمند باشد. موقع باز کردن درب کاپوت باید مواظب باشید زیرا در زیر درب ححجم بخار و حرارت زیادی ایجاد شده است که با باز شدن آن، بخارات خارج می شود و ممکن است در صورت مراقبت نکردن به صورت یا دست شما آسیب وارد شود.

بخوانید: روش استفاده صحیح از کولر خودرو و تقویت کردن کولر خودرو

بر روی رادیاتور آب بریزید

این مورد با آب ریختن روی موتور شباهتی ندارد پس اشتباه نکنید. سعی کنید در این وظعیت بطری آب تهیه کنید و روی دیواره های رادیاتور بریزید تا رادیات خنک گردد. بعضی از کارشناسان متعقد هستند که پس از ریختن آب روی رادیات می توانید با ماشین مسافتی را طی کنید زیرا آب با این آب برخورد می کند و رادیاتور را خنک می کند.

 

بررسی تسمه پروانه و شیلنگ ها

تسمه پروانه را بررسی کنید تا شل یا پاره نشده باشد، همچنین در مسیرهای طولانی باید آب رادیاتور بررسی شود که هیچ نوع نشتی نداشته باشد و به شیلنگ های زیر خودرو هم باید توجه کنید. هنگام بررسی این موارد اگر خودرو روشن است باید مراقب باشید دست یا لباس به تسمه پروانه برخورد نکند. این تسمه اگر شل یا پاره شده بود یا با نشتی آب مواجه شدید خودرو را خاموش کنید.

اگر تسمه پروانه سالم بود باید صبر کنید موتور چند دقیقه با دور 1500 در حالت خلاص کار کند و این عمل باعث خنک شدن سریع پیشرانه می شود. ممکن است جوش آوردن موتور باعث مسدود شدن شیلنگ ها ارتباط داشته باشد. به این نحو که ذرات ریز گردوغبار شیلنگ های خودرو را مسدود کرده باشد که در این صورت، گردش مایع خنک کننده با مانع مواجه می شود پس بهترین کار تمیز کردن سیستم خنک کننده و پر کردن مجدد مخزن از مایع خنک کننده است.

 

کولر را خاموش نمایید

اگر در شرایط جوش آوردن خودرو کولر روشن باشد به موتور فشار بیشتری وارد می شود و باعث بالا رفتن حرارت موتور هم می شود. در بعضی از خودروها روشن بودن کولر می تواند باعث کار کردن فن شود ولی تاثیر سرمایشی آن خیلی کمتر از میزان گرمای تولیدی در حالت روشن بودن کولر می باشد. اکثر خودروهای به روز فن ثانویه به صورت اتومات با جوش آوردن موتور روشن می شود و نیاز نیست که کولر روشن شود که دمای موتور افزایش پیدا کند.

 

بخاری را روشن نمایید

با روشن کردن بخاری میزان زیادی از حرارت موتور گرفته می شود. به این ترتیب گرمای بخاری و سرعت باد را روی میزان زیاد قرار دهید و مسیر جریان هوا به جای چرخش در کابین بر روی ورود از بیرون به داخل کابین تنظیم شود. باید توجه کنید که روشن کردن بخاری، بار اضافی برای موتور نست و می تواند گرمای تولیدی را از طریق پروانه به داخل هدایت کند.

 

مایع خنک کننده را بررسی کنید

بعضی از مواقع استفاده از یک مایع خنک کننده بد هم می تواند باعث داغ شدن موتور خودرو شود. پس مایع خنک کننده را بررسی کنید همچنین نسبت این مایع را به آب بررسی کنید که زیاد و یا کم نباشد. وقتی احساس کردید که ایراد به مایع خنک کننده ربط دارد پس باید طبق دستورالعمل شرکت سازنده، مایع خنک کننده را تخلیه کنید و مجدد با نسبت مناسب از آب و مایع خنک کننده مخزن را پر کنید.

 

بررسی پمپ آب و ترموستات

با توجه به اینکه پمپ آب وظیفه انتقال و گردش مایع خنک کننده را دارد پس اگر دچار نشتی و یا شکستگی شود نمی تواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد که این امر باعث جوش آوردن موتور می شود. ترموستات هم میزان مایع خنک کننده را برای ورود به موتور تنظیم می کند و می تواند دمای خودرو را متعادل نگه دارد و چنانچه این قطعه با نقصی مواجه شود تناسب مایع خنک کننده را بهم می زند و باعث می شود که موتور زیاد داغ شود. می توانید قطعه ترموستات را تعویض کنید و یا بطور کلی از کار بیندازید.

مطلب پیشنهادی: چگونه از سر خوردن خودرو روی برف و یخ جلوگیری کنیم و هنگام سر خوردن چه کنیم؟

مطالب مشابه را ببینید!